printlogo


کد خبر: 211171تاریخ: 1398/4/15 00:00
گزارش «وطن‌امروز» درباره آنچه این روزها در سینمای جهان می‌گذرد
خداحافظی تارانتینو!

احسان سالمی: هر چند بهانه نوشتن این گزارش خبر احتمال کناره‌گیری «کوئنتین تارانتینو» از عرصه کارگردانی سینماست ولی واقعیت آن است که سینمای جهان این روزها درگیر خبرهایی شده که نمی‌توان به همین راحتی‌ها از کنار آن عبور کرد. از ماجرای حواشی نژادپرستانه برای بازسازی یک فیلم فانتزی تا ماجرای دستگیری سرمایه‌گذار «گرگ وال‌استریت» به جرم فساد مالی و البته اعلام حکم زندان بنیانگذار جشنواره معروف فیلم «ساندنس» که پیش از این به فساد اخلاقی متهم شده بود. اما بدون شک مهم‌ترین خبر این روزهای سینمای جهان احتمال خداحافظی کوئنتین تارانتینو، آقای خاص سینمای جهان با دنیای کارگردانی است؛ خبری که تبدیل به بمب خبری رسانه‌های سینمایی جهان شده و خیلی از ستاره‌های سینما از جمله «برد پیت» نیز در ارتباط با آن اظهارنظر کرده‌اند.
 

به خداحافظی تلخ تو سوگند نشد...
ماجرا از مدتی پیش آغاز شد؛ درست از همان روزهایی که برخی رسانه‌ها اعلام کردند آقای خاص سینمای جهان می‌خواهد بعد از ساخت دهمین اثرش، برای همیشه با دنیای کارگردانی خداحافظی کند. خبر آنقدر عجیب بود که بسیاری از طرفداران این کارگردان صاحب‌سبک سینما، بیشتر آن را به عنوان یک شوخی بی‌مزه به شمار آوردند ولی این شوخی بی‌مزه حالا با نزدیک شدن به واقعیت، مزه‌ای تلخ به خود گرفته است! تارانتینو که نهمین اثرش یعنی «روزی روزگاری در هالیوود» را اواخر ماه میلادی جاری روی پرده می‌برد، در گفت‌وگویی تاکید کرده قصد دارد پس از ساخت دهمین فیلمش از دنیای سینما خداحافظی کند. تارانتینو در این مصاحبه گفته در حوزه سینما به پایان راه رسیده و فکر می‌کند هر آنچه را برای عرضه داشته به نوعی بیان کرده اما در سایر حوزه‌های هنری در مدیوم‌های دیگر به فعالیت ادامه خواهد داد. به گفته این کارگردان، فعالیت‌هایی چون نمایشنامه‌نویسی و نوشتن کتاب می‌تواند از فعالیت‌های آتی او باشد. برد پیت، بازیگر «روزی روزگاری در هالیوود» در گفت‌وگویی در رابطه با تصمیم تارانتینو گفته فکر می‌کند این تصمیم بشدت جدی باشد!
نژادپرستی دوستداران هالیوود؟
هر چقدر هم که هالیوود هر سال با دادن جایزه‌هایی سینمایی به بازیگران رنگین‌پوست سعی کند از خود چهره‌ای انسان‌دوست و ضدنژادپرستی نمایش دهد، باز هم اتفاقاتی پیش می‌آید که نشان می‌دهد حقیقت دوستداران هالیوود به نوعی با نژادپرستی گره خورده است. پس از آنکه اعلام شد هالی بیلی، خواننده جوان سیاهپوست قرار است ایفاگر نقش «پری دریایی» در نسخه لایواکشن این مجموعه باشد، موجی از اعتراضات نسبت به این انتخاب در فضای مجازی به راه افتاد. در نسخه اصلی این انیمیشن، پری دریایی سفیدپوست با موهای قرمز است و حالا طرفداران این اثر فانتزی نسبت به ایفای این نقش توسط یک بازیگر سیاه‌پوست معترض هستند. هر چند عده‌ای این اعتراضات را بیشتر به‌واسطه عدم شباهت نسخه لایواکشن با نسخه انیمیشن اثر می‌دانند تا دلایل نژادپرستانه ولی «راب مارشال» کارگردان این پروژه در بیانیه‌ای در ارتباط با این انتخاب گفت: «بعد از جست‌وجویی گسترده، کاملاً مشخص شد «هالی» آن ترکیب نادر روحیه، احساس، جوانی، معصومیت و محتوای مورد نیاز را علاوه بر یک صدای خوانندگی فوق‌العاده دارد که همگی شاخصه‌های ذاتی ایفای نقشی به این مهمی است».
خیاط هم در کوزه افتاد!
اگر از طرفداران فیلم‌های «مارتین اسکورسیزی» باشید، حتما فیلم مشهور «گرگ وال‌استریت» را دیده‌اید؛ فیلمی که درباره چگونگی تبدیل یک فروشنده ساده خرده‌پا به یک تاجر ثروتمند از طریق روش‌های غیرقانونی و تجارت کثیف است؛ حالا اما خبر رسیده که تهیه‌کننده همان فیلم به اتهام ارتباط با اختلاس مبلغ قابل توجهی سرمایه دستگیر شده است. «رضا عزیز» تهیه‌کننده فیلم «گرگ وال‌استریت» که فرزندخوانده «نجیب رزاق» نخست‌وزیر سابق مالزی و یکی از موسسان کمپانی «رد گرانیت پیکچرز» است که «گرگ وال استریت» را در سال ۲۰۱۳ تولید کرد، به‌تازگی و با حکم کمیسیون ضد فساد مالزی، به اتهام دست داشتن در پولشویی یک شرکت بزرگ مالزیایی بازداشت شده است. البته خود نجیب رزاق و همسرش از سوی مقامات مالزی متهم به دست داشتن در رسوایی مالی MDB1 شدند. این رسوایی باعث سقوط دولت رزاق شد. او متهم به سوءاستفاده از قدرت، خیانت در امانت و پولشویی شده است. همسر رزاق هم متهم به پولشویی و فرار مالیاتی شده است. آنها این اتهامات را رد می‌کنند. شرکت فیلمسازی رضا عزیز، فیلم‌های سینمایی «خنگ و خنگ‌تر ۲» و «خانه بابا» را هم تهیه کرده است.
6 سال حبس برای بنیانگذار ساندنس
اما یکی از مهم‌ترین جنجال‌‌های اخیر دنیای سینما را باید مربوط به رسوایی یکی از بنیانگذاران جشنواره معروف فیلم ساندنس دانست؛ جشنواره‌ای که از آن به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در آمریکا یاد می‌شود و حالا استرلینگ ون‌واگنن که از بنیانگذاران اولیه این فستیوال است، بعد از اقرار به گناهکاری در زمینه سوءاستفاده جنسی از یک کودک، محکوم به حداقل 6 سال زندان شده است. قاضی «رابرت گریفین» که این حکم را در یوتا اعلام کرد، گفت امیدوار است هیات تصمیم‌گیرنده آزادی موقت، این مرد ۷۲ ساله را برای مدت زمانی طولانی‌تر از حکم حداقلی وی در زندان نگه دارند. گریفین همچنین از قربانی جوان پرونده به‌خاطر گزارش کردن حرکات «ون واگنن» که بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ اتفاق افتاد، تجلیل کرد. ون واگنن روز دوم آوریل متهم به سوءاستفاده جنسی از یک کودک زمانی که این کودک تنها 7 سال داشت، شد. ون واگنن در سال ۱۹۷۸ فستیوال فیلم ساندنس را در همراهی با «رابرت ردفورد» تاسیس کرد و آن موقع رئیس شرکت تهیه فیلم ردفورد بود. واگنن تهیه‌کننده فیلم «سفر خوش‌یمن» بود که برای آن «جرالدین پیج» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد.


Page Generated in 0/0170 sec