printlogo


کد خبر: 211176تاریخ: 1398/4/15 00:00
اعلام برگزیدگان جایزه «قلم زرین»
حفظ ادبیات فارسی، حفظ هویت ملی است

آیین اختتامیه هفدهمین جایزه «قلم زرین» با حضور شاعران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و قلم در باغ کتاب برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در این مراسم که به همت انجمن قلم و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد، محسن پرویز، رئیس انجمن قلم در اظهاراتی بیان داشت:  انجمن قلم بودجه ثابت ندارد و باید حمایت شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌های مختلف از جشنواره حمایت کرده است، هرچند شاهد چند سال وقفه در برگزاری آن و بودجه‌ای که افزایش پیدا نکرده، بوده‌ایم. او افزود: امسال در برخی اخبار عنوان شده بود که قرار است از دکتر حدادعادل به عنوان چهره برگزیده سال تقدیر شود، در حالی که این کار را حوزه هنری انجام می‌دهد و انجمن قلم در حقیقت از پیشکسوتان حوزه قلم که عضو انجمن هستند تقدیر می‌کند، چنانکه در سال‌های گذشته در این بخش، تقدیر از مرحوم حمید سبزواری، نصرالله مردانی و... را داشته‌ایم. 
در بخشی دیگر از این مراسم، دکتر فتح‌الله مجتبایی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: برای حفظ بنیاد فرهنگ و ادب و زبان فارسی باید هزینه کرد و این چیزی نیست که با آن بتوان درآمدی کسب کرد، بلکه باید برای آن هزینه کرد. چون ما در جهان با زبان‌ و فرهنگ‌مان است که شناخته شده‌ایم. در طول این سال‌ها حتی عده‌ای برای این زبان عمرشان را خرج کرده‌اند.  محمدرضا ترکی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز غلامعلی حداد عادل را از استوانه‌های مهم تشکیل آموزش‌و‌پرورش بعد از انقلاب دانست و گفت: او کسی است که بیشترین حق را در آموزش‌و‌پرورش ما دارد و نمود و مظهر ادبیات فارسی در روزگار ما است. در واقع خیلی از دشمنی‌ها با او هم برای همین است. فقط به این خاطر که در روزگار ما نماد زبان فارسی دکتر غلامعلی حدادعادل است.  غلامعلی حدادعادل نیز در روز بزرگداشت خود اظهار داشت: کار اصلی من فلسفه است و من هیچ‌گاه در دانشگاه معلم رسمی زبان و ادبیات فارسی نبوده‌ام اما در زندگی عشق من زبان فارسی است. معتقدم یک سیستم فرهنگی وجود دارد که باید حفظ شود و این زیست‌بوم فرهنگی یکی دین است و دیگری زبان فارسی. حدادعادل زبان فارسی را زبان دوم عالم اسلام دانست و بیان کرد: ما اگر زبان‌مان از دست برود، هویت‌مان از دست می‌رود. در طول تاریخ زبان‌های محلی و قومی مختلفی داشتیم که هیچ کس نباید با آنها عناد کند، با این وجود اما در طول تاریخ همه اقوام علم و ادب را با زبان فارسی مبادله می‌کردند.
رحیم مخدومی، دبیر هفدهمین جشنواره قلم زرین در ادامه بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد و سپس برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند که انتشارات شهرستان ادب با 2 کتاب تقدیری و 2 کتاب برگزیده به‌عنوان ناشر برگزیده معرفی شد. 
در بخش شعر بزرگسال 2 کتاب «آنجا که نامی نیست» و  «از پیله تا پروانگی» به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند. در بخش نقد و پژوهش نیز 2 کتاب «بومی‌‌سازی رئالیسم جادویی در ایران» و «سنجش منابع تاریخی شاهنامه» به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند. همچنین در بخش رمان بزرگسال، اثری برگزیده نشد و 2 رمان «پس از بیست سال» و «باران تمشک» مشترکاً شایسته تقدیر شناخته شدند. در بخش داستان کودک و نوجوان هم از میان ١٩٢٩ کتاب چاپ شده در سال گذشته 3 اثر نامزد شدند که اثری برگزیده شناخته نشد اما از رمان «خواب پلنگ» نوشته هادی حکیمیان تقدیر به عمل آمد. در بخش شعر کودک و نوجوان نیز اثری برگزیده شناخته نشد اما 2 کتاب «آبنبات گنده» و «باید تو را پیدا کنم» مشترکاً مورد تقدیر قرار گرفتند.
 


Page Generated in 0/0067 sec