printlogo


کد خبر: 211183تاریخ: 1398/4/16 00:00
گزارشی از 2 سال انفعال و بی‌برنامگی شهرداری و شورای شهر تهران
تهران مدیر ندارد
مهدی چمران: تیم جدید مدیریت شهری یک متر تونل مترو هم نمی‌تواند احداث کند

گروه اجتماعی: مدیران شهری جدید طی سال‌های اخیر هیچ اقدام ملموسی در راستای توسعه و پیشرفت رفاه زندگی شهروندان انجام نداده‌‎اند، البته آنها شعاری دارند که مخالف سازه‌های بزرگ عمرانی هستند و در جلسات خود اساسا تفکر ایجاد بزرگراه، تونل، ‌فرهنگسراهای بزرگ، مراکز خدماتی و مترو را تکفیر می‌کنند. آنها بر این باروند شهر باید به سمت توسعه اجتماعی و فرهنگی حرکت کند! و تمام هزینه و اهتمام خود را در راستای این هدف به کار برده‌اند. ژستی زیبا که اکثر کارشناسان آن را یک فرار رو به جلو برای مطلوب جلوه دادن کارنامه مردودی خدمات شهری در سال‌های اخیر می‌‌دانند. مساله اینجاست انفعال مدیران شهری تنها مربوط به مسائل عمرانی نیست و شهروندان هیچ اقدامی در زمینه‌های دیگر هم از آنها ندیده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز» نزدیک به 2 سال است طیف نزدیک به تفکر اصلاح‌طلبان عنان مدیریت شهری را در شورای شهر و شهرداری به دست گرفته‌اند. با وجود اینکه شهردار پس از انتقادهای فراوان اعلام کرد هر هفته یک طرح جدید افتتاح خواهد کرد اما منفعل بودن مدیران شهری به شکلی نمایان به چشم می‌آید. شهرداری در حالی در خواب عمیق است که شورای شهر هم در اکثر جلسات خود به موضوعات سیاسی می‌پردازد و اگر زمانی از آنها فارغ شود، پدیده انحرافی مانند زیست شبانه را مصوب می‌کند. ترکیب شهرداری و شورای شهر منفعل، شرایطی را به وجود آورده که زندگی شهروندان هر روز در تهران سخت‌ و سخت‌تر شود. رئیس سابق شورای شهر تهران در این باره اظهار داشت: اعضای شورا و شهرداری در این دوره حتی توانایی احداث یک متر تونل مترو هم نداشته‌اند. مهدی چمران با اشاره به اینکه از زمان حضور اعضای شورای شهر پنجم تهران و تیم جدید شهرداری تهران حدود 2 سال می‌گذرد، اظهار کرد: طی این مدت هیچ کار جدی و بزرگی از سوی مدیریت شهری جز فعالیت‌های سیاسی دیده نشده است. وی تصریح کرد: مروری بر عملکرد مدیریت شهری در این 2 سال نشان می‌دهد اقدام خاصی در شهر انجام نشده و جلسات شورای شهر تهران بی‌برنامه و فاقد خروجی موثر بوده است. رئیس سابق شورای شهر تهران ادامه داد: بیکاری و بی‌برنامگی را می‌توان 2 ویژگی شورای شهر فعلی تهران دانست و البته باید نطق‌های سیاسی و حزبی را به آن اضافه کرد و در کل طی این مدت کار خاصی از شورا و شهردار تهران ندیده‌ایم. چمران متذکر شد: در این مدت اعضای  شورای شهر تهران توانایی کندن یک متر تونل مترو هم نداشته‌اند و نمی‌دانند کندن تونل در برخی مناطقی مثل خیابان مولوی و شریعتی با توجه به شرایط زمین و خاک، چگونه است. وی تاکید کرد: در زمان حضور مدیریت شهری تهران در این دوره، شهروندان شاهد اضافه شدن واگن‌های جدید برای مترو هم نبودند و تعداد اتوبوس‌های تهران هم نه تنها زیاد نشده، بلکه کاهش هم داشته است.
شهر شهرداران
البته نباید از حق هم بگذریم، اساسا شهرداران تهران در این مدت کوتاه آنچنان سریع عوض شدند که نه تنها فرصتی برای کار کردن نداشتند، بلکه حتی حوزه‌های فعالیت شهری را هم درک نکردند. در دوران شورای شهر پنجم به طور متوسط هر 8 ماه یک بار تهران یک شهردار جدید به خود دیده است.
اسم بازی!
از سوی دیگر شورای شهر مدعی است باید به سمت فعالیت‌های فرهنگی برود اما تمام مصوبات و تصمیمات موثر فرهنگی فقط نامگذاری خیابان و معابر شهری به ‌نام افراد بوده است. اگر اعضای شورا واقعا دغدغه فرهنگ و هنر این شهر و ساکنان آن را دارند، باید این دغدغه را در عمل و با اختصاص بودجه به این بخش و ساخت و ساز در این و افزایش سرانه فرهنگی نشان دهند. نگاهی به کارنامه مدیریت دوره گذشته شهر تهران در حوزه فرهنگ و هنر  اقدامات انجام شده در بخش‌های خدمات شهری و عمرانی از جمله ساخت پردیس‌های فرهنگی، احداث و بازسازی سالن‌های سینما و تئاتر، احیای تماشاخانه‎های قدیمی، گسترش کتابخانه‎های عمومی، تجهیز فرهنگسراها به نیازهای اولیه، گسترش نهضت مسجدسازی با توجه به نیازهای روز جامعه و رشد چشمگیر سرانه فرهنگی شهر و مقایسه آن با اقدامات شعاری و نمایشی شورای شهر پنجم از جمله بازی با اسامی اهالی فرهنگ و هنر و تغییر هر از چندگاه نام خیابان‌ها و فقدان عملکرد ملموس و کاربردی در این حوزه، خود گویای خیلی از مسائل است؛ از جمله اینکه نمی‌توان شعار تکریم فرهنگ و هنر و هنرمندان را سر داد اما گسترش زیرساخت‌های فرهنگی شهر را به فراموشی سپرد!


Page Generated in 0/0091 sec