printlogo


کد خبر: 211190تاریخ: 1398/4/16 00:00
اخبار

ذخایر آب سنگین ایران افزایش یافته است
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید پس از تحریم اخیر آمریکا و تصمیم ایران برای عدم خروج ذخایر اورانیوم و آب سنگین، ذخایر آب سنگین ایران از 130 تن بیشتر شده است. مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به تصمیم ایران برای افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌‌سازی شده خود، اظهار داشت: ما تا هر درصدی که نیازهای صلح‌آمیزمان اقتضا کند، تولید غنی‌‌سازی اورانیوم خود را افزایش می‌دهیم. وی ادامه داد: ما هیچ اقدامی خلاف برجام انجام ندادیم، بلکه آمریکایی‌ها به صورت طبیعی و با ممنوعیت فروش و مبادله اورانیوم ایران به خارج از کشور منجر به افزایش ظرفیت و انباشت اورانیوم غنی‌‌سازی کشورمان شدند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ما همان روند غنی‌‌سازی اورانیوم را که پیش از این 2 ماه داشتیم انجام دادیم، ادامه داد: ایران پیش از این و برای اجرای تعهداتش در برجام نمی‌گذاشت اورانیوم غنی‌‌سازی‌شده‌مان از ۳۰۰ کیلوگرم بگذرد، چرا که یا آن را می‌فروختیم یا مبادله می‌کردیم و در ازای آن کیک زرد و اورانیوم طبیعی می‌گرفتیم اما ممنوعیت فروش و مبادله اورانیوم ایران به سایر کشورها باعث افزایش سطح اورانیوم غنی‌‌سازی شده کشورمان شد. ذوالنور با بیان اینکه طبق برجام ما حداکثر ۱۳۰ تن آب سنگین می‌توانیم ذخیره‌‌سازی کنیم، تصریح کرد: همچنین آمریکا فروش آب سنگین ایران را ممنوع کرده است که این مسأله هم منجر به افزایش ذخیره‌ آب سنگین ایران شده است. وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی هیچ اقدامی برخلاف برجام انجام نداده است، خاطرنشان کرد: بر اساس بند ۳۶ برجام، هر یک از طرف‌های برجام حق دارند در صورتی که یکی از طرف‌های قرارداد به وظایفش در این توافق هسته‌ای عمل نکرد، به تعهداتش عمل نکند.

توقیف نفتکش ایرانی نشان داد انگلیس به برجام پایبند نیست
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی گفت: غصب اموال دیگر جوامع از سیاست‌های انگلستان است. فاجعه ۱۹۱۷ و مرگ ۹ میلیون ایرانی، توقیف پول‌های ایران به‌رغم رای دادگاه‌های داخلی خود و اکنون نیز توقیف کشتی تجاری ایران، نشان از آن دارد که این کشور همچنان به سیاست راهزنی ادامه داده و عملاً پایبند به برجام نیز نیست. گفتنی است ۱۳ تیرماه، نیروی دریایی انگلستان یک نفتکش متعلق به کشورمان را در آب‌های جبل‌الطارق در جنوب اسپانیا متوقف کرد که حامل ۲ میلیون بشکه نفت بود.

توقیف نفت ایران بی‌سابقه است
مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت  اقدام دولت انگلیس در توقیف محموله نفتی کشورمان را بی‌سابقه و مغایر قوانین بین‌المللی دانست. به گزارش جام جم، محمدعلی خطیبی درباره غیرقانونی بودن توقیف نفتکش ایرانی گفت: قطعا یک کشور نمی‌تواند به بهانه قانون تحریمی که وضع کرده اقدام به توقیف کشتی کند. حتی در این زمینه اگر تحریم‌های سازمان ملل هم وجود داشت باز قانونی بودن توقیف محل تردید است، چرا که کشتی‌ها برای حرکت در آبراه‌های بین‌المللی آزاد هستند.
وی درباره سابقه اتفاقی مثل توقیف نفتکش اظهار کرد: به این شکل که ناوی یک کشتی را توقیف کند به یاد ندارم. صرفا در بعضی مواقع ممکن بود در بنادر و اسکله‌ها مشکلاتی برای یک کشتی به‌وجود بیاید و بعد حل شود. مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت نفت درباره اخباری که درباره مسیر عبور کشتی به دلیل دور زدن تحریم‌ها منتشر شده، بیان کرد: کشتی‌هایی که به طرف مدیترانه می‌روند دو راه دارند؛ یا از کانال سوئز عبور می‌کنند یا اینکه برخی کشتی‌هایی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از این طریق عبور کنند، مجبور به دورزدن دماغه امید نیک می‌شوند. وی افزود: در هر صورت این نفتکش ایرانی به هر طریقی که رفته باشد دچار تخلف نشده، چرا که اینها آبراه‌های بین‌المللی است و منعی برای عبور کشتی وجود ندارد. اینگونه اقدامات و ورود نیروهای نظامی به عرشه یک کشتی مرسوم نیست و دقیقا نقض مقررات کشتیرانی
 بوده است.
 


Page Generated in 0/0089 sec