printlogo


کد خبر: 211263تاریخ: 1398/4/18 00:00
انگلیسی‌ها باید هرچه سریع‌تر به اقدام غیرقانونی خود پایان دهند
آزادی نفتکش قبل از مذاکره با 1+4

گروه سیاسی: نزدیک به یک هفته از توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران در آب‌‌های بین‌المللی توسط انگلستان می‌گذرد تا با این راهزنی دریایی سلسله اقدامات غیردوستانه‌اش طی ماه اخیر را کامل کرده باشد و تردیدی باقی نگذارد که در همسویی آشکاری با دولت آمریکا و «کارزار فشار حداکثری ترامپ» قرار گرفته است تا جایی که محمدجواد ظریف توقیف نفتکش را اقدامی به نیابت از «تیم ب» بخواند. در این میان، تنها اقدامی که دولت انجام داده است احضار چندباره «راب مک‌ایر» سفیر انگلستان در ایران به وزارت امور خارجه است که تنها ابتکار عمل دستگاه سیاست خارجی دولت روحانی در این قبیل امور محسوب می‌شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، راب مک‌ایر که در این ایام، هر روز در حال رفت و آمد در خیابان امام خمینی است روز گذشته برای سومین مرتبه به وزارت امور خارجه احضار شد. مک‌ایر پس از حضور در وزارت امور خارجه ایران در موضعی عجیب اظهار کرد: «صرفا برای پیگیری امور کاری در اینجا حضور یافتم». مک‌ایر برای بار نخست عصر پنجشنبه 13 تیرماه به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران در این‌باره از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وی ابلاغ شد. در گام بعدی این ‌بار عباس عراقچی بود که از احضار سفیر انگلستان به وزارت امور خارجه خبر داد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه یکشنبه 16 تیرماه در نشست خبری درباره نفتکش توقیف‌شده گفت: در تماس مستمر با دولت انگلستان هستیم، سفیر انگلستان شنبه برای بار دوم به وزارت امور خارجه آمد و سفیر اسپانیا را نیز دعوت کردیم و مشورت‌هایی را با دولت اسپانیا صورت می‌دهیم.
با این حال، راب مک‌ایر با حضور در وزارت امور خارجه ایران با اظهار اینکه مراتب را سریعا به لندن منتقل خواهد کرد تاکید کرد انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند! ادعای سفیر انگلستان در عدم تبعیت کشورش از تحریم‌‌های یکجانبه آمریکا به‌روشنی نشان‌دهنده اختلاف مواضع اعلامی و اقدامی دولت بریتانیا است. این در حالی است که انگلستان پس از مهلت 60 روزه ایران برای انجام تعهدات اروپایی‌ها در برجام، به جای اینکه در مسیر عمل به تعهدات و اقدامات اعتمادساز گام بردارد به دشمنی کردن عریان با جمهوری اسلامی ایران روی آورد. دولت انگلستان پس از اینکه آمریکا، ایران را در حمله به 2 نفتکش ژاپنی در دریای عمان متهم کرد، در تبعیت محض از دونالد ترامپ و مایک پمپئو، ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرد!


اما این پایان دشمنی انگلستان نبود. در مدتی که گمانه‌زنی‌‌های مربوط به اقدام نظامی علیه ایران مطرح بود، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در اظهاراتی غیر مسؤولانه در تبعیت کورکورانه و عجولانه از آمریکا اعلام کرد: انگلستان حضور در کنار آمریکا در صورت برخورد نظامی با ایران را بررسی می‌کند. این کشور عضو برجام در نهایت با توقیف نفتکش حامل نفت ایران بیش از هر زمان دیگری نشان داد ساعت خود را به وقت نیویورک تنظیم می‌کند. در همین حال، محمدجواد ظریف روز گذشته در پیامی توئیتری در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی توسط دولت انگلیس نوشت: ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول تحریم فروش نفت اروپا به سوریه می‌شود. تا جایی که می‌دانم اتحادیه اروپایی ضد فراسرزمین‌گرایی بود. وزیر امور خارجه در ادامه مطلب خود آورده است: توقیف نفتکش حامل نفت ایران که به نیابت از «تیم ب» انجام شد، دزدی دریایی و یک بدعت خطرناک است که باید همین الان پایان یابد.
ظریف در حالی توقیف نفتکش ایران را اقدامی نیابتی از سوی آمریکا و «تیم ب» می‌خواند که بعد از خروج آمریکا از برجام همواره مدعی شکاف بین آمریکا و اروپا بود و در یکی از آخرین مواضع خود اینستکس را که حتی حسن روحانی هم پوچ و بی‌ارزش می‌خواند دارای ارزش استراتژیک و راهبردی خواند به این جهت که نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در روابط اقتصادی خود در حال فاصله گرفتن از آمریکا هستند!


اول آزادی نفتکش، بعد گفت وگو!
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز روز یکشنبه تماس تلفنی مکرون و حسن روحانی را سازنده خواند و اظهار کرد: این توافق صورت گرفته که زمینه‌های ایجاد دور جدیدی از گفت‌وگوها بین طرفین ایجاد شود و ما وارد گفت‌وگوهایی شویم که به راه‌حل معقول و سازنده برسیم. از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته خبر داد مشاور مکرون در راه تهران است. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی که دولت انگلستان در همراهی همه‌جانبه با آمریکا دست به دشمنی تمام‌عیار با ایران زده و در کارزار فراگیر علیه ملت ایران مشارکتی فعال دارد و عملا به موعد 2 ماهه ایران دهن‌کجی کرده، بهتر است دولت پیش‌شرط حضور ایران در این گفت‌وگوها را آزادی و رفع توقیف نفتکش ایرانی عنوان کند. در همین ارتباط معاون سابق حقوقی رئیس‌جمهور گفت: به دلیل تأخیر انتقال محموله نفتی، خسارت‌های مالی به ایران وارد شده که بر اساس ماده ۳۶ باید پرداخت خسارت‌های لازم به ایران و کشورهای مربوط انجام شود. الهام امین‌زاده در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: بر اساس ماده ۳۰ طرح مسؤولیت بین‌المللی دولت‌ها که در مجمع عمومی به تصویب رسید باید سریعاً این عمل غیرقانونی انگلیس متوقف و نفتکش ایرانی آزاد شود و به حرکت خود ادامه دهد. استاد حقوق دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۳۵ طرح مسؤولیت، وضع باید به حالت سابق بازگردد، گفت: به دلیل تأخیر انتقال محموله نفتی خسارت‌های مالی به ایران وارد شده و باید این وضع را به حالت سابق برگردانند. امین‌زاده اظهار داشت: همچنین بر اساس ماده ۳۷ طرح مسؤولیت باید رسماً از ایران عذرخواهی کنند و براساس ماده ۳۶ نیز باید پرداخت خسارت‌های لازم به ایران و کشور مقصد به دلیل تأخیر چندروزه انجام شود. همچنین شنیده‌ایم دولت خودگردان جبل‌الطارق هم 2 هفته دیگر توقف نفتکش ایرانی را تمدید کرده است، بنابراین باید خسارت‌ها به ایران و کشورهای ذی‌نفع پرداخت شود.


دزدی دریایی را نمی‌پذیریم
سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست هفتگی خود درباره نفتکش توقیف‌شده ایرانی گفت: اقدامات دیپلماتیک ما درباره نفتکشی که در جبل‌الطارق است در دست بررسی است. اسناد و مدارک را به وکیل داده‌‌‌‌‌‌‌ایم و برخلاف آنچه رسانه‌ها گفتند، مقصد بندر بانیاس در سوریه نیست. این نفتکش سوپرتانکر است که از کانال سوئز هم نتوانسته عبور کند. در این‌باره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 2 بار سفیر انگلیس را احضار کرده‌‌‌‌‌‌ایم. همچنین باید گفت که ما  این دزدی دریایی را نمی‌پذیریم و هشدار لازم را داده‌ایم.
 


Page Generated in 0/0145 sec