printlogo


کد خبر: 211265تاریخ: 1398/4/18 00:00
اعتراف دلال معامله قرن:
نشست منامه شکست خورده است

داماد و مشاور ویژه رئیس‌جمهور ایالات متحده شکست نخستین گام خود برای اجرای «معامله قرن» را پذیرفته است. روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» این هفته در مقاله‌ای به قلم 2 تحلیلگر برجسته اقتصادی از سنگاپور این موضوع را به نقل از برخی روزنامه‌نگاران عرب و اسرائیلی فاش کرد. «ترسیتا کروزدل روساریو» و «ویکتور کاتان» در این تحلیل با عنوان «طرح جرد کوشنر برای فلسطین از آنچه فکر می‌کردید نیز احمقانه‌تر است» نوشتند داماد ترامپ خود به شکست آنچه با عنوان «نشست اقتصادی بحرین برای صلح خاورمیانه» طی روزهای 4 و 5 تیر در منامه برگزار شد، اذعان کرده است، چرا که این طرح اقتصادی بدون حضور رهبران فلسطینی بی‌نتیجه خواهد بود. کوشنر با توجیهی که بیشتر به فرافکنی می‌ماند، مدعی شده تشکیلات خودگردان دلیل شکست نشست منامه بوده و گفته دلیل برگزاری نشستی درباره آینده فلسطینی‌ها بدون حضور آنان این بوده که «مسؤولان فلسطینی با تحت فشار قرار دادن بازرگانان و شرکت‌کنندگان در کنفرانس منامه، موجب شدند این کنفرانس شکست بخورد».
اگرچه  محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان اعلام کرده بود «معامله قرن» راه به جایی نخواهد برد و فلسطینی‌ها موجب ناکامی آن خواهند شد اما مطرح کردن نام او به عنوان عامل اصلی شکست منامه را می‌توان صرفا توجیهی دم‌دستی دانست، چرا که عباس مدت‌هاست نفوذ خود را روی جریان‌‌های موثر فلسطینی از جمله غزه، جنبش بازگشت و مهاجران اردن و لبنان و سوریه  از دست داده است.
کوشنر در صحبت‌‌های حضوری و تلفنی خود با روزنامه‌نگاران به این نکته پاسخ نداده چرا از ابتدا از خود فلسطینی‌ها درباره نحوه تشکیل و اجرای نشستی که به دروغ برای رونق بخشیدن به زندگی‌شان برگزار شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نظر نخواسته بود؟ او پیش از نشست، صریحا در واکنش به تحریم آن از سوی تشکیلات خودگردان اعلام کرده بود این موضوع اهمیتی ندارد و مهم مشارکت تعدادی از کشورهای منطقه است. جالب اینکه حتی به‌رغم چنین اظهارنظر وقیحانه‌‌‌ای، داماد ترامپ با شکایت از هجمه بی‌سابقه فلسطینی‌ها علیه آمریکا، به آنان نوید داده همچنان درهای کاخ سفید برای گفت‌وگو با مردم فلسطین و رهبران آن باز است!
نشست بحرین با مشارکت چند کشور محدود عربی شامل مغرب، اردن، مصر، امارات و سعودی به علاوه میزبان، با هدف اعلام عادی‌‌سازی روابط تل‌آویو و برخی کشورهای عرب منطقه برگزار شد و در حالی که تیم ترامپ مدعی بود این کنفرانس نقطه آغاز اجرای طرح صلح ادعایی‌شان خواهد بود، تبدیل به نقطه پایان «معامله قرن» شد. معامله قرن، طرحی آمریکایی است که در آن بیت‌المقدس و بخش‌های اشغالی از کرانه باختری که شهرک‌های صهیونیست‌نشین در آنها ساخته شده، به رژیم اشغالگر واگذار و بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینی مادری‌شان کلاً منتفی خواهد شد.
این طرح همچنین شامل چشم‌پوشی فلسطینی‌ها از حق بازگشت به سرزمین خود و تعیین منطقه ابودیس به‌ عنوان پایتخت موهوم یک کشور فلسطینی است؛ طرحی که با خشم بسیاری از گروه‌های فلسطینی، مردم کشورهای عربی و شخصیت‌های مختلف در جهان روبه‌رو شده است. از سوی دیگر روز به روز مطبوعات غربی بیشتری به این نتیجه می‌رسند که گره خوردن فعالیت‌‌های کارچاق‌کنی جرد کوشنر یهودی با سیاست خارجی دولت پدرزنش دونالد ترامپ، تبدیل به موضوعی غیر قابل چشم‌پوشی می‌شود، چرا که حتی ممکن است «نشست منامه» تنها محملی برای اخاذی چندصد میلیون دلاری کوشنر و ترامپ‌ از شیوخ عربی از قبل «معامله قرن» بوده باشد. این اتهامات در حقیقت شکل تکامل یافته بدبینی‌‌های اولیه به طرح صلح جدید خاورمیانه است که به شکل انحصاری با نظر واشنگتن و نتانیاهو ارائه شد، بدون آنکه نظر طرف اصلی منازعه فلسطین یعنی مردم فلسطینی لحاظ شود. به نوشته هاآرتص، مشاور فرصت‌طلب کاخ سفید به برخی اهالی رسانه گفته است: «28 میلیارد از 50 میلیارد دلاری که قرار است به معامله قرن اختصاص داده شود، در کرانه باختری و نوار غزه سرمایه‌گذاری می‌شود اما این سرمایه‌گذاری‌ها انجام نمی‌شود جز زمانی که تشکیلات خودگردان روش خود را تغییر دهد!» کوشنر همچنین گفته است: «نمایندگانی از چند کشور آفریقایی در کنفرانس منامه حضور داشتند و به ما اعلام کردند اگر فلسطینی‌ها علاقه‌ای به جذب سرمایه‌‌گذاری ندارند، از جذب این سرمایه‌‌گذاری اقتصادی و توجه آمریکا و سایر کشورهای جهان به قاره آفریقا استقبال می‌کنیم». به عبارت دیگر او با استعدادی عجیب مشابه پدرزنش، غرض خود را در یک اظهارنظر نقض کرده است، چرا که این حرف به معنی تایید همان موضع پیش از منامه توسط کوشنر است که گفته بود، بود و نبود فلسطینی‌ها فرقی ندارد و ما سرمایه لازم را جمع می‌کنیم. اما حالا رسانه‌ها این سوال را مطرح کرده‌‌اند که سرمایه مزبور قرار است برای چه طرحی جمع شود؛ معامله قرن خاورمیانه یا معامله‌‌های شخصی کوشنر و ترامپ؟ روزنامه انگلیسی دیلی‌استار 2 روز پیش در واکنش به این حرف‌ها تیتر زد: «شوخی قرن 50 میلیاردی کوشنر». تحلیلگر روزنامه گاردین نیز با اشاره به افشای دریافت 90 میلیون دلار توسط یکی از شرکت‌‌های کوشنر از منبعی نامعلوم، درباره همپوشانی کارهای اقتصادی داماد ترامپ با سیاست خارجی آمریکا هشدار داد. محمد بزی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در این روزنامه دیروز در مقاله خود از سابقه خراب نزدیکان ترامپ برای کاسبی با سوءاستفاده از سیاست‌‌های تحمیلی به کاخ سفید نوشت و به مورد اختلاف‌افکنی میان شیوخ خلیج‌فارس اشاره کرد.
بر اساس این مقاله، کنگره آمریکا اخیرا در تحقیقاتی به این نتیجه رسیده که کوشنر به شکلی هدفمند از تحریم یکی از متحدان آمریکا در خاورمیانه توسط سایرین حمایت کرده، چرا که این شیخ‌نشین حاضر نشده روی برنامه‌‌های تجاری او سرمایه‌‌گذاری کند. مشخص شده است کل ماجرای تحریم قطر از دل ضیافت شامی در بهار 2 سال پیش بیرون آمده که در آن 2 مشاور ارشد وقت ترامپ یعنی «کوشنر» و «استیو بنون» میزبان 2 رهبر ارشد سعودی و امارات بودند. بر اساس این گزارش که از شهادت رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت ترامپ به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به‌دست آمده، او متوجه خرابکاری تیم دیپلماسی سایه کاخ سفید به رهبری کوشنر شده و از آغاز سعی کرده از تاثیرات مخرب آنان بکاهد که این به اخراج توهین‌آمیزش توسط ترامپ انجامید.


Page Generated in 0/0068 sec