printlogo


کد خبر: 211266تاریخ: 1398/4/18 00:00
زلزله 7/5 ریشتری با مرکزیت مسجد سلیمان یک کشته و 64 زخمی بر جا گذاشت
خوزستان در گرما لرزید

به گزارش خبرگزاری‌ها، این زلزله ساعت11:30 و در عمق  17 کیلومتری زمین رخ داد تا در 4 ماه اخیر شاهد دومین بلای طبیعی قابل توجه در این استان باشیم.  نزدیک‌ترین نقاط به کانون زمین‌لرزه، مسجدسلیمان با فاصله 19 کیلومتری، قلعه خواجه با فاصله 29 کیلومتری و ایذه با فاصله 37 کیلومتری از مرکز زلزله بودند.
فرماندار مسجدسلیمان در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار کرد: بیشترین خسارات و خرابی منازل در منطقه گلگیر به وقوع پیوسته است. حیدر حجتی‌نیا اضافه کرد: در پی وقوع زلزله در این شهرستان، یک پیرمرد به دلیل ترس و اضطراب ناشی از زلزله شدید دچار سکته شد و جان خود را از دست داد. همچنین چندین نفر از اهالی شهرستان دچار آسیب‌دیدگی شدند که به مراکز درمانی منتقل شدند و طبق گزارشات اعلام شده نیز جراحات آنها سطحی بوده و مشکل حادی در این زمینه برای آنها به وجود نیامده  است. حجتی‌نیا با اشاره به وارد شدن خسارت به جاده روستایی گفت: راه روستای «جریک» نیز در پی زمین‌لرزه‌ مسدود شد که تیم‌های امدادی و راهسازی به محل اعزام شدند. وی با بیان اینکه در زمینه خدمات برق، آب، گاز و تلفن در شهرستان هیچ مشکلی وجود ندارد، اضافه کرد: بیش از 50 درصد منازل مناطق روستایی دچار خسارت شده است. محمدامین زرگر، سرپرست مرکز اورژانس خوزستان نیز اظهار کرد: بر اثر زلزله مسجدسلیمان 46 نفر مصدوم شدند که 43 نفر از آنها در مسجدسلیمان و 3 نفر در ایذه هستند. همچنین به دلیل شدت زلزله بیمارستان نفت مسجدسلیمان آسیب دید که تخلیه شد. شهام سلیمانی، شهردار مسجدسلیمان هم اظهار کرد: بر اثر وقوع زلزله ۶۱ ساختمان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخریب شد و دیوارهای حدود ۸۰ ساختمان ترک‌‌هایی پیدا کرد. همچنین یک نفر فوت کرد و مصدومان نیز به صورت سرپایی مداوا شدند. زیرساخت‌های شهری مسجدسلیمان در زلزله آسیب جدی ندید اما آب و برق برخی مناطق قطع شد که با تلاش سازمان‌های آب و برق برخی نقاط وصل شد و بقیه مناطق نیز وصل می‌شود.
همچنین مرتضی سلیمی، رئیس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور اظهار کرد: کانون اصلی زمین‌لرزه دهستان گلگیر در مسجدسلیمان بود که ۷ پس‌لرزه داشته که بزرگ‌ترین آنها 7/4 ریشتر بوده است.  وی افزود: راه دسترسی برخی روستاها نیز بر اثر زلزله بسته شده است که بالگردهای هلال‌احمر به منظور ارزیابی و ارسال کمک‌های امدادی در منطقه در حال فعالیت هستند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام 5 گروه ارزیاب واکنش سریع هلال‌احمر متشکل از 15 امدادگر و نجاتگر خبره برای ارزیابی اولیه منطقه زلزله مسجد‌سلیمان در استان خوزستان خبر داد. سلیمی افزود: با دریافت خبر وقوع زمین 7/5 ریشتری در شهرستان مسجدسلیمان استان خوزستان، گروه‌های واکنش سریع به منظور ارزیابی اولیه و ثانویه خسارات احتمالی این زمین لرزه به منطقه اعزام شدند. وی توضیح داد: بلافاصله پس از دریافت خبر وقوع این زمین‌لرزه اتاق بحران در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر تشکیل شد و با برقراری ارتباط تلفنی با جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان، دستورات لازم ستادی برای اعزام سریع نیروهای امدادی به همراه وسایل و تجهیزات امداد‌رسانی به منطقه یاد شده صادر شد. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: این زلزله در استان خوزستان، شهرستان مسجدسلیمان و دهستان گلگیر به وقوع پیوست که تا شعاع ١٥ کیلومتری این منطقه ٥٦ روستای دارای آبادی با جمعیت بالغ بر ٥٥٨٠ نفر وجود دارد. سلیمی ادامه داد: این زمین‌لرزه در استان‌های بوشهر و لرستان احساس شد.  رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ثبت زلزله 7/5  ریشتری مسجدسلیمان استان خوزستان در ۸ ایستگاه شتاب‌نگاری خبر داد.
مهندس اسماعیل فرزانگان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: پس از زلزله مسجدسلیمان در استان خوزستان، در ایستگاه‌ شتاب‌نگاری «لالی» شتاب ۲۲ سانتیمتر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه رامهرمز ۱۸ سانتیمتر بر مجذور ثانیه را ثبت کردیم. وی با بیان اینکه این میزان شتاب در ایستگاه شتاب‌نگاری اهواز ۱۷ سانتیمتر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه «الهایی» ۱۶ سانتیمتر بر مجذور ثانیه بوده است، اظهار کرد: در ایستگاه شتاب‌نگاری هویزه شتاب ۱۶ سانتیمتر بر مجذور ثانیه و شوشتر ۱۴ سانتیمتر بر مجذور ثانیه ثبت شده است. فرزانگان اضافه کرد: علاوه بر آن ایستگاه‌های شتاب‌نگاری دورتر مانند خرم‌آباد، بروجرد و الشتر در استان لرستان این زلزله را به ثبت رساندند که شتاب آن بالا نبوده است. رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما همچنان در حال تخلیه اطلاعات از سایر ایستگاه‌های شتابنگاری هستیم، ادامه داد: با برخی ایستگاه‌ها بنا به دلایلی موفق به برقراری ارتباط نشدیم که در تلاشیم به داده‌های این ایستگاه‌ها دسترسی پیدا کنیم تا ببینیم رکوردهای این زلزله اضافه خواهد شد یا خیر.


Page Generated in 0/0063 sec