printlogo


کد خبر: 211273تاریخ: 1398/4/18 00:00
اخبار

هر چه زودتر نفتکش ایرانی رفع توقیف شود
رئیس قوه‌قضائیه گفت: چرا وقتی داعش نفت عراق را به تاراج می‌برد مدعیان قوانین بین‌المللی سکوت کرده بودند ولی امروز نفتکش ایران را به طور غیرقانونی توقیف می‌کنند.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه دیروز مسؤولان عالی قضایی گفت: زمانی که داعش نفت سوریه و عراق را ظالمانه تصرف و در این آبراه‌ها حضور پیدا می‌کرد و جلوی چشم مسؤولان و کسانی که مدعی قوانین و مقررات هستند، نفت قاچاق را نقل و انتقال می‌داد، کسی صدایش در نمی‌آمد ولی امروز اقدام قانونی با رعایت تمام مقرراتی که در جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، مورد ظلم انگلیسی‌ها قرار می‌گیرد که به نیابت آمریکایی‌ها این کار صورت می‌گیرد. وی افزود: به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها و بسیاری از کشورهای اروپایی‌ از دسترسی‌ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران خبر دارند و باید هرچه زودتر دست از توقیف کشتی که مورد توقیف ظالمانه قرار گرفته بردارند و رفع توقیف شود و این به نفع خودشان است و الا حتماً باید منتظر عواقب کار غیرقانونی و نقض میثاق‌های بین‌المللی باشند.

تذکر محمدجواد لاریجانی درباره اظهارنظر رئیس‌جمهور
معاون اسبق وزارت امور خارجه گفت: «این موضع که توقف تحریم‌ها می‌تواند آغاز اقدامی از سوی ایران نسبت به 1+5 باشد، موضعی اشتباه و ساده‌بینانه‌ و همراه با برداشت‌های خطرناک است». به گزارش تسنیم، محمدجواد لاریجانی از بخشی از اظهارات اخیر روحانی در گفت‌وگوی تلفنی‌اش با مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه انتقاد کرد. به‌نقل از سایت ریاست‌جمهوری، روحانی در بخشی از این گفت‌وگوی تلفنی به مکرون گفته بود «توقف همه تحریم‌ها می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و 1+5 باشد».  لاریجانی یادآور شد: ایران و آمریکا و مجموعه‌ دیگر کشورهای عضو 1+5 پس از سال‌ها مذاکره، به توافق برجام دست یافتند که هرچند از نظر ما توافق معیوب و دارای ایرادات اساسی است اما توافق‌کنندگان موظفند به این قرارداد کاملاً پایبند باشند، لذا این وظیفه آمریکاست که به تمام تعهداتش پایبند بوده و تمام تحریم‌ها را بر اساس تعهداتش لغو کند و اروپا نیز موظف است به همین شیوه رفتار کند، لذا سخن گفتن از اینکه با توقف تحریم‌ها از سوی آمریکا، ایران هم کاری انجام دهد، موضع نادرستی است. وی همچنین اضافه کرد اساساً لفظ «توقف» تحریم‌ها نیز غلط است و دولتمردان ما نباید همان اشتباهی را که در گذشته مرتکب شدند تکرار کنند؛ موضع رسمی جمهوری اسلامی همواره بر ضرورت «لغو» و برداشته‌شدن کامل تحریم‌ها بر اساس معاهده‌ است که باید دارای پایداری و ثبات باشد. توقف می‌تواند اقدامی موقت باشد و هر وقت میل‌شان کشید آن را کم و زیاد کنند، یعنی ابتدا یک توقف می‌دهند برای مذاکره و هر وقت لازم شد آن را تنظیم می‌کنند!

حضور ظریف در مجلس درباره افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حضور وزیر امور خارجه در جلسه هفته آینده این کمیسیون برای بررسی کاهش تعهدات برجامی ایران و نیز افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم خبر داد. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره به اقدام اخیر ایران مبنی بر کاهش سطح تعهداتش در برجام گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است مساله کاهش سطح تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام و نیز افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در جلسه هفته آینده کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شود. وی افزود: قرار است آقای ظریف، وزیر امور خارجه در جلسه هفته آینده (یکشنبه 23 تیر)
کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یابد تا ضمن بررسی کاهش سطح تعهدات ایران در برجام، تحریم‌های جدید آمریکا نیز مورد بررسی قرار گیرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مجلس در راستای عمل به اقدامات ایران در کاهش سطح تعهدات برجام به دولت و مجموعه وزارت امور خارجه کمک‌های لازم را خواهد داشت.
 


Page Generated in 0/0242 sec