printlogo


کد خبر: 211312تاریخ: 1398/4/18 00:00
چهارگوشه

گوایدو شرایط مذاکره با مادورو را پذیرفت
سومین دور مذاکرات بین دولت و اپوزیسیون ونزوئلا قرار است در باربادوس برگزار شود. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، هدف از برگزاری این گفت‌وگوی جدید پایان بدترین درگیری‌ها بین نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و خوآن گوایدو، رهبر اپوزیسیون این کشور است. در بیانیه دفتر گوایدو آمده است: ما زمان نامحدودی نداریم و هر روز اوضاع در حال بدتر شدن است. مردم ونزوئلا، متحدان و دموکراسی‌های سراسر جهان ضرورت برگزاری یک انتخابات شفاف و آزاد را می‌دانند.  در حالی که در این بیانیه به تاریخ و زمان دقیقی اشاره نشده اما فردی مطلع از این گفت‌وگوها گفت قرار است دور جدید مذاکرات بین 2 طرف امروز آغاز شود. وزارت اطلاع‌رسانی ونزوئلا هنوز به این مساله پاسخی نداده است. در حالی که فرستادگان گوایدو به دنبال مطرح کردن موضوع برگزاری انتخابات در این مذاکرات هستند، اختلاف‌نظرهایی در میان اپوزیسیون درباره این مساله وجود دارند که آیا مادورو می‌تواند برای برگزاری یک رأی‌گیری در رأس قدرت بماند یا خیر. همچنین مشاور ویژه اتحادیه اروپا در امور ونزوئلا قرار است در روزهای آتی به این کشور برود.

تن ندادن آلمان به بازی آمریکا در سوریه
آلمان درخواست آمریکا برای اعزام نیروهای نظامی بیشتر به سوریه را رد کرد. مقامات آلمانی می‌گوید حاضر نیستند در سوریه نیروی جدیدی پیاده کنند. «اشتفان‌ زایبرت» سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در جریان کنفرانس خبری هفتگی خود گفت: «من می‌گویم که دولت به دنبال پیگیری اقدامات کنونی در ائتلاف ضد داعش است و این به نیروی زمینی ارتباطی ندارد». این موضع‌گیری در شرایطی است  که پیشتر «جیمز جفری» نماینده ویژه آمریکا در سوریه، از آلمان درخواست کرد نیروهایی برای آموزش و نیز متخصص لجستیک و فنی به سوریه اعزام کند تا به نیروهای کرد دموکراتیک سوریه (SDF) برای مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش (IS) در سوریه کمک کنند.

کوربین: لندن فروش سلاح به ریاض را به جان انسان‌ها ترجیح می‌دهد
اعتراض وزرای دولت انگلیس به رأی دادگاهی در این کشور جهت توقف فروش سلاح به سعودی‌ها، واکنش منفی رهبر حزب کارگر این کشور را در پی داشت. پس از آنکه وزرای کابینه انگلیس از دادگاه خواستند از رأی خود علیه فروش سلاح به عربستان‌سعودی صرف‌نظر کند، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر، دولت را به ترجیح دادن صادرات اسلحه به جان غیرنظامیان متهم کرد. به نوشته روزنامه «گاردین»،‌ «کمپین علیه فروش تسلیحات» اعلام کرد دولت انگلیس برای تشکیل جلسه تجدیدنظر درباره رأی ۳۰ خرداد دادگاه این کشور مبنی بر ممنوعیت فروش تسلیحات به سعودی‌ها و توقف اجرایی شدن آن تا پایان روند تجدیدنظر اقدام کرده است.

استعفای علی باباجان از حزب عدالت و توسعه
علی باباجان از اعضای اصلی حزب عدالت و توسعه و وزیر دولت‌های گذشته از این حزب استعفا کرد. وی پس از 18 سال از این حزب جدا می‌شود. پس از انتخابات اخیر ترکیه زمزمه‌ها برای جدایی برخی اعضای حزب عدالت و توسعه و تاسیس حزب جدیدی از سوی آنها افزایش یافت. علی باباجان، عبدالله گل و احمد داووداوغلو از رهبرانی هستند که خروج‌شان از حزب عدالت و تاسیس احزاب جدید توسط آنها خبرساز شده است. این در حالی است که حزب عدالت و توسعه شرایط پیچیده‌ای را در مقابل خود می‌بیند.
.
پاسخ شل ترامپ به سفیر انگلیس
ترامپ نتوانست بیش از چند ساعت در مقابل انتشار گزارش سفیر انگلیس درباره خود طاقت بیاورد. با درز گزارش محرمانه  سر کیم داروش، سفیر بریتانیا در آمریکا فاش شد که او رئیس‌جمهور ایالات متحده را فردی بی‌عرضه و متزلزل توصیف کرده است. دونالد ترامپ دیروز وقتی در نشستی خبری از سوی خبرنگاران حاضر درباره اتهامات مزبور مورد سوال قرار گرفت، به سر کیم طعنه زد اما نه چندان محکم. او ابتدا سعی کرد آرامش خود را حفظ کند و با لحنی دیپلماتیک سخن بگوید، پس گفت: «ما طرفدار این فرد نیستیم. ما این را می‌توانیم درک کنیم اما من هم می‌توانم چیزهایی درباره وی بگویم». اما بعد ناگهان همان ترامپ همیشگی شد و ادامه داد: «هنوز این گزارش را ندیده‌ام اما یکسری اطلاعات درباره برخی کشورها مانند انگلیس داریم و سفیر انگلیس برای این کشور خوب خدمت نکرده است».


Page Generated in 0/0172 sec