printlogo


کد خبر: 211328تاریخ: 1398/4/19 00:00
گزارش «وطن امروز» از اختلاف شدید شورای شهر و شهرداری تهران
اعتراض شورا به مصوبه ترافیکی خود!

گروه اجتماعی: جلسه دیروز شورای شهر صحنه شکاف عمیق اعضای شورا و شهرداری بر سر طرح جدید ترافیک تهران بود.
به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه شورای شهر حاضر شد و درباره طرح پرحرف و حدیث ترافیک که جایگزین طرح زوج و فرد شده و به نام طرح «کاهش آلودگی هوا» خوانده می‌شود توضیح داد اما اعتراض اعضای شورای شهر و اختلافات بر سر اصل موضوع بسیار بیشتر از حد انتظار بود.
طرح کاهش آلودگی هوای تهران اعتراض بسیاری از شهروندان را در پی داشته، چرا که این طرح علاوه بر نواقص زیاد، بدرستی هم اجرا نشده است. به عنوان مثال زیرساخت‌های سامانه ثبت‌نام شهروندان برای حضور در محدوده سابق زوج و فرد دارای اشکال فروان است و بسیاری از شهروندان موفق به ثبت‌نام نشده‌اند و از فرآیند ثبت‌نام ناراضی‌اند. همچنین قبلا هر خودرو مجاز بود هر هفته 3 روز در محدوده زوج و فرد وارد شود اما با طرح جدید هر 2 هفته 3 روز خودروها مجاز هستند در این محدوده تردد کنند و برای تردد بیش از آن باید عوارض بدهند. اعتراض شهروندان به پولی شدن تردد در تهران موجب شد برخی اعضای شورای شهر به این طرح اعتراض کنند؛ طرحی که خود آن را تصویب کردند اما حالا عقب‌نشینی کرده‌اند. البته حمایت برخی اعضای شورای شهر از این طرح نشان داد شکاف عمیقی درون خود شورای شهر تهران وجود دارد و اعضایی که با یک لیست انتخاباتی وارد شورای شهر شدند یکدست نیستند.
کاهش درآمد شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیکی
محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران در پاسخ به سوال برخی اعضای شورای شهر درباره اجرای طرح ترافیک جدید در پایتخت، گفت: طرح کاهش آلودگی هوا از طرح‌های افتخارآمیز است که سبب کاهش آلودگی تهران شد، البته انتقادات و ایراداتی وجود دارد که باید در جهت اصلاح آنها اقدام کنیم ولی به طور کلی اصل طرح مایه افتخار شهر و شوراست.
وی افزود: خوشبختانه موفق شدیم طرح بی‌دلیل زوج و فرد را که بر اساس یک تصمیم لحظه‌ای گرفته شده بود حذف کنیم. این طرح مطالعات پیوسته نداشت، در حالی که طرح کاهش آلودگی هوا پیوست اجتماعی داد.
معاون شهردار تهران بیان داشت: جهت قیمت‌گذاری عوارض نیز مطالعات گسترده‌ای انجام و کار بزرگی شد و ما می‌خواهیم تحول به هر قیمتی را اجرا کنیم ولی آثار طرح بسیار مؤثر بوده است.
پورسیدآقایی بیان داشت: زمانی که سال 97 طرح ترافیک را تغییر دادیم، هجمه و اعتراضات زیادی وارد شد که قابل مقایسه با اعتراضات کنونی نیست. ما به مطالعات طرح مطمئن هستیم و بر اساس نظرسنجی که ایسپا انجام داده معتقدیم این طرح موفقیت و رضایتمندی داشته است. طرح در سال 97 اجرا شد و مردم اکنون 63 درصد رضایتمندی دارند.
معاون شهردار تهران مانند رئیس‌جمهور نظرسنجی می‌کند!
در واکنش به اظهارات پورسیدآقایی، اعضای شورای شهر اعلام کردند کمتر کسی از طرح ترافیک تهران راضی است.
حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش ارائه شده از سوی معاون شهردار تهران گفت: ایشان می‌گویند ما نظرسنجی کرده‌ایم اما به نظر می‌رسد این نظرسنجی‌ها شبیه نظرسنجی‌های رئیس‌جمهور است. آقای پورسیدآقایی از منظر خودش نظرسنجی و به موضوع نگاه می‌کند و همان‌طور که دوست دارد موضوع را می‌بیند. بهتر است چند فقره از همین پرسشنامه‌ها را برای اعضای شورا می‌آوردید و نشان می‌دادید ببینیم چه کسانی با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا موافق بوده‌اند.
نمی‌شود مردم را محدود کرد و امکانات هم نداد
احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز یکی از معترضان به شهرداری بود و گفت: نمی‌شود مردم را محدود کنیم و برای آنها هیچ امکانات جایگزینی هم فراهم نکنیم؛ باید بگوییم چه کاری برای آنها کرده‌ایم.
وی افزود: من از همکاران پرسیدم و متوجه شدم این گزارش پیش از آمدن به صحن به کمیسیون نیامده است.
وی افزود: یک گزارشی می‌‌‌‌‌‌‌‌آید و اسلایدهایی هم نشان داده می‌شود اما نه کمیسیون آن را خوانده و نه اعضای شورا. تحول در وضع موجود باید با همراهی حداکثری مردم باشد و نمی‌شود ما خودمان را عقل کل فرض کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی ما به عنوان نماینده مردم از این گزارش با خبر نبودیم، چگونه حرف از تحول می‌زنیم و می‌خواهیم مردم هم آن را بپذیرند.
شما از طرفی استفاده از خودروی شخصی را کم کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اید، از آن طرف استفاده از موتوسیکلت‌ها افزوده شده است. باید به مردم بگوییم اگر دسترسی شما محدود شد، به جایش اینقدر حمل‌ونقل عمومی را گسترش دادیم.
اعضای شورا همگی اپوزیسیون شده‌اند
با بالا گرفتن اعتراض اعضای شورا به معاون شهردار، برخی دیگر از اعضا از اپوزیسیون شدن معترضان اظهار شگفتی کردند.
محمد سالاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: همه شما امروز اپوزیسیون شده‌اید و فراموش کرده‌اید این طرح آلودگی هوا همان طرحی است که خودتان عوارض آن را وضع کردید. این خیلی بد است که همکاران خودشان یک چیزی را تصویب کرده‌اند اما امروز همه آن را نقد می‌کنند. باید امروز مسؤولان بگویند آیا مردم هم از اجرای این طرح رضایت دارند؟عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره بایدهای اجرای هر طرحی گفت: باید بررسی شود آلودگی هوا واقعاً کاهش یافته است؟ باید به مدیران اجازه خلاقیت داده شود و نمی‌شود همیشه به همان شکل گذشته رفتار کرد. ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در واکنش به گلایه‌های سالاری درباره برخی اظهارنظرهای اعضای شورای شهر گفت: آقای سالاری، همکاران و اعضای شورای شهر اجازه دارند عملکرد مسؤولان را نقد کنند.
زورمان به تاکسی‌های اینترنتی نمی‌رسد
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه بر اساس قانون، مدیریت حمل بار و مسافر به عهده شهرداری است، گفت: به‌رغم اینکه در زمینه فعالیت برخی تاکسی‌های اینترنتی شکایت کرده‌ایم ولی زورمان به آنها نمی‌رسد. به گزارش فارس، محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران در حاشیه جلسه شورای شهر در ارتباط با فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، اظهار داشت: همه موضوعات باید در زمینه حمل‌ونقل ضابطه‌مند باشد؛ شهرداری خواسته‌هایی در این زمینه داشته است ولی زورمان نمی‌‌رسد.  وی افزود: بر اساس ماده 9 قانون توسعه حمل‌ونقل، مدیریت حمل بار و مسافر به عهده شهرداری‌هاست و ما با این وجود زورمان به تاکسی‌های اینترنتی تاکنون نرسیده است.  معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه ما اقدامات قانونی را در این زمینه انجام داده و شکایت هم کرده‌ایم، افزود: نامه‌ای به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ارسال شده و آنها نیز به صورت کلی مساله را قبول دارند ولی موضوع عملیاتی نشده است.


Page Generated in 0/0127 sec