printlogo


کد خبر: 211366تاریخ: 1398/4/20 00:00
روحانی با اشاره به اقدام ضدایرانی نیروی دریایی انگلیس در تنگه جبل‌الطارق:
توقیف نفتکش ایرانی احمقانه بود
به انگلیسی‌ها گوشزد می‌کنم شما آغازگر ناامنی در دریاها هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد

یک روز پس از هشدار صریح رئیس ستادکل نیروهای مسلح مبنی بر اینکه اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی بدون پاسخ نخواهد ماند، رئیس‌جمهور نیز انگلیسی‌ها را آغازگر ناامنی در دریاها نامید و توقیف نفتکش حامل نفت ایران را اقدامی سخیف و احمقانه خواند. به گزارش «وطن‌امروز»، یک هفته از توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق به دست نیروی دریایی انگلیس می‌گذرد؛ اقدامی که به تصریح سرپرست وزارت خارجه اسپانیا، در پی درخواست آمریکا از بریتانیا انجام شده و اقدامی بر خلاف تمام قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه آبراه‌‌های بین‌المللی است. هر چند وزارت امور خارجه در این مدت 3 بار سفیر انگلیس در تهران را احضار کرده است اما تداوم توقیف نفتکش ایرانی نشان می‌دهد انگلیس در کانال دیپلماسی اعتباری برای اعتراض ایران قائل نیست. با این حال به نظر می‌رسد هشدارهای دیروز رئیس ستادکل نیروهای مسلح فضایی جدید را در قبال این موضوع پدید آورده است. سرلشکر باقری 2 روز پیش توقیف نفتکش حامل سوخت ایران از سوی انگلیس در آب‌های بین‌المللی را اقدامی تلافی‌جویانه و در پاسخ به اقدام شجاعانه نیرو‌های مسلح علیه پهپاد متجاوز دشمن دانست و تأکید کرد: این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند و به شکل مقتضی و در زمان و مکانی مناسب، پاسخ این اقدام ذلت‌بار، مدنظر قرار خواهد گرفت. در همین راستا، روز گذشته حسن روحانی هم سکوت یک هفته‌ای خود در این‌باره را شکست و بشدت از انگلیسی‌ها انتقاد کرد. روحانی که در جلسه هیأت دولت سخن می‌گفت در این‌باره اظهار داشت: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه است و از این رو به فضای کشورمان تجاوز کرد که البته با پاسخ قاطع مواجه شد و از سوی دیگر به طور نیابتی، نفتکش ایرانی را توقیف کردند که کار بسیار سخیف و غلطی انجام دادند. وی در ادامه افزود: انگلیسی‌ها در آب‌های سرزمینی اسپانیا به ناروا این کشتی را توقیف کردند، در حالی که خودشان در این سرزمین و منطقه جبل‌‌الطارق اشغالگر هستند، چرا که این سرزمین متعلق به اسپانیا است و دولتی اشغالگر که به ناروا در این منطقه حضور دارد این کار سخیف را انجام داده است و این در حالی است که مردم اسپانیا هم از این کار انگلیس اعلام انزجار کردند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدام انگلیسی‌ها کاری بسیار سخیف، غلط و اشتباه بود و به زیان آنهاست، تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم در سطح جهان، خطوط کشتیرانی از امنیت کامل برخوردار باشد و به انگلیسی‌ها گوشزد می‌کنم که شما آغازگر ناامنی در دریاها هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی اظهار داشت: البته ممکن است انگلیسی‌ها به دستور آمریکا یا آنچه گروه «ب» نامیده می‌شود این کار را کرده باشند که البته باز هم اقدام غلط و اشتباهی است، ضمن اینکه می‌دانیم در داخل انگلستان شرایط انسجام ندارد و به‌هم‌ریخته است و دولت و پارلمانی به‌طور منسجم وجود ندارد. اما در عین این سراسیمگی و به‌هم‌ریختگی، توقیف کشتی نفتکش ایرانی کاری احمقانه بود.
16 ماه به اروپا فرصت دادیم
روحانی در ادامه گریزی هم به بدعهدی‌‌های اروپایی‌ها زد و تاکید کرد که گام‌‌های ایران در زمینه کاهش تعهدات هسته‌ای تصاعدی خواهد بود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه اروپایی‌ها هم از اینکه ایران برخی تعهدات خود را طبق برجام کنار گذاشته اظهار نگرانی می‌کنند، خطاب به آنان گفت: شما نمی‌خواهد نسبت به ایران نگران باشید، نگرانی شما باید از آمریکا باشد که کل این تعهد و برجام را زیر پا گذاشته و تمام تعهدات بین‌المللی را متزلزل کرده است. روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام و توافق حرکت می‌کند و ساختارشکن نیستیم و ساختار برجام را برهم نزدیم، ما 14 ماه به شما فرصت دادیم و باز هم با اقدام جدید خود 2 ماه دیگر فرصت دادیم و اقدامات ایران کاملاً صحیح، درست و در چارچوب قانون است. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز گام‌های ما در زمینه برجام تدریجی اما تصاعدی خواهد بود، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: اگر در گفتار خود صادق هستید، باید کل تحریم‌ها را کنار بگذارید و از ملت ایران به خاطر اقدامات غلط و نادرستی که انجام داده‌اید، عذرخواهی کرده و به تعهدات خود بازگردید. در آن صورت شرایط متفاوت خواهد بود اما بی‌تردید زمانی که خرمشهر در اشغال است با کسی صحبت نمی‌کنیم.
پیشنهاد آزادی نفتکش قبل از مذاکرات
با اظهارات دیروز روحانی درباره نفتکش حامل نفت ایران، حالا به نظر می‌رسد باید منتظر اقدامات بیشتر و جدی‌‌‌‌‌‌تر دولت و بویژه وزارت امور خارجه در این زمینه باشیم. بویژه با توجه به این موضوع که تنها اقدام این وزارتخانه طی یک هفته گذشته یعنی احضار چندباره سفیر انگلیس در تهران بی‌نتیجه بوده است. در این‌باره لازم است تا پیش از جلسه آتی وزرای خارجه 1+4، وزارت امور خارجه آزادی این نفتکش را به جد پیگیری کند. اروپایی‌ها طی 2 ماه گذشته و پس از شروع راهبرد جدید ایران مبنی بر کاهش تعهدات هسته‌‌‌ای، از طرق مختلف پیگیر بودند تا این روند متوقف شود. تماس چند روز پیش مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با روحانی و درخواست مهلت 9 روزه برای برگزاری جلسه وزرای خارجه کشورهای باقی مانده در برجام در همین راستا صورت گرفته است. با این حساب و نظر به اهمیت نشست یادشده برای اروپایی‌ها، پیگیری جدی آزادی نفتکش ایرانی تا 24 تیر می‌تواند اقدامی موثر قلمداد شود. ظریف دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در سخنانی که به نظر می‌رسد در واکنش به مطالب برخی رسانه‌‌های منتقد دولت بیان شده، گفت وزارت امور خارجه راهی جز توئیت و احضار سفرا ندارد. گره زدن جلسه آتی وزرای خارجه 1+4 به آزادی نفتکش ایرانی یک پیشنهاد عملیاتی و موثر به محمدجواد ظریف و وزارت امور خارجه است.


Page Generated in 0/0066 sec