printlogo


کد خبر: 211393تاریخ: 1398/4/20 00:00
برگزاری دادگاه دختر شاه سعودی در پاریس
شاکی مصری: بنت‌سلمان با من مثل سگ رفتار کرد!

نخستین جلسه محاکمه تنها دختر پادشاه سعودی که در غیاب او در پاریس برگزار شد، ابعاد رسوایی آل‌سعود را بزرگ‌‌‌‌‌‌تر کرد. دادگاه بررسی اتهامات «حصه بن‌سلمان بن‌عبدالعزیز» مربوط به سال 2016 در حالی صبح سه‌شنبه در پایتخت فرانسه برگزار شد که وکیل او با مطرح کردن ادعایی کودکانه، دلیل غیبت موکل خود در جلسه را ارسال احضاریه دادگستری فرانسه به خانه شخصی او نزدیک خیابان شانزه‌لیزه پاریس و نه آدرس رسمی خاندان سلطنتی سعودی در ریاض عنوان کرد.
پرونده محاکمه خواهر بزرگ‌‌‌‌‌‌تر بن‌سلمان، ولیعهد جنایتکار سعودی بر اساس شکایت یک تعمیرکار مصری- فرانسوی از او و محافظش به علت عملیات خشونت‌آمیز مسلحانه و ربودن او و وسایلش مفتوح شده است. به گزارش تارنمای‌ ای‌بی‌سی، طبق اطلاعات دادخواست این اتهام، اشرف عید، لوله‌کش مصری‌تبار به پلیس فرانسه اعلام کرده وقتی برای انجام عملیات بازسازی اقامتگاه سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه سعودی که در منطقه فوش پاریس بود، وارد آن می‌شود برای انجام کار خود نیاز داشته تا از آن مکان عکس بگیرد. اما حصه بن‌سلمان گمان می‌کند می‌خواهد از او عکس بگیرد و آن را به روزنامه‌ها بفروشد. اشرف گفته است: «حصه در این زمان نگهبانش را صدا کرد و نگهبان هم با ضربه به صورت من زد و با توهین و تهدید با سلاح موبایلم را شکست».
این تعمیرکار داخلی ساختمان در جلسه دادگاه نیز اعلام کرد که دختر 43 ساله پادشاه سعودی مانند یک سگ با او رفتار کرده و گفته است: «بزودی خواهی فهمید چگونه با یک شاهزاده و خانواده پادشاهی برخورد کنی».
او همچنین ماجرای اقدام محافظ مزبور برای مجبور کردن خود به بوسیدن پاهای دختر شاه سعودی را تعریف کرد. امانوئل موین، وکیل بنت‌سلمان تحقیقات دادستانی درباره این شکایت را بر مبنای دروغ دانست و شاهزاده سعودی را انسانی مهربان و متواضع خواند که قربانی ادعاهای دروغین شده است. این ادعا در حالی مطرح شده که رسانه‌ها مملو از اخبار جنایت‌‌های آل‌سعود و برادر بنت‌سلمان بویژه درباره قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد واشنگتن‌پست در کنسولگری عربستان در استانبول هستند. در دفاعیه حصه بنت‌سلمان که در دادگاه قرائت شد، آمده است که او ضمن رد این اتهامات ادعا کرده مرد مصری وارد اتاق شده و تلاش کرده از او عکس بگیرد. پس از آن بود که نگهبان آمد و تلاش کرد تا جلوی کار او را بگیرد، حتی از او خواست تا خودش موبایل را تحویل دهد. همچنین وکیل رانی سعیده، محافظ حصه نیز این اتهامات را رد و تاکید کرد که شاهزاده سعودی هرگز از نگهبان خود نخواسته در رابطه با فردی از خشونت استفاده کند. اما دادستان این پرونده با رد دفاعیه‌‌های بنت‌سلمان و محافظش اعلام کرد با توجه به شواهد حضور هر دوی آنها در متن ماجرای اعمال خشونت، توهین و ربایش اشرف عید، شهروند فرانسوی مبرهن است.
دادستانی فرانسه نخستین‌بار تحقیقات رسمی خود در رابطه با این رسوایی آل‌سعود را 3 روز پس از واقعه آغاز و در 29 سپتامبر 2016 بنت سلمان را دستگیر کرد. این شاهزاده هیچ‌گونه مصونیت دیپلماتیک در رابطه با آنچه در شکایت آمده بود نداشت و همین امر سبب بحران در وزارت خارجه فرانسه می‌شد. اما آنچه فساد دولت و دادگستری فرانسه را عیان می‌کند، آزادی متهم سعودی تنها 2 ساعت و نیم بعد از دستگیری توسط دادستانی پاریس بود. در همین راستا قاضی فرانسوی که دستور دستگیری حصه را در سال 2017 داد، خاطرنشان کرد که این رفتار خاصی که با شاهزاده عربستانی در آزاد کردن او شد، موجب شد تا گمان کند از قانون هم بالاتر است. سرانجام پاییز همان سال حکم بین‌المللی بازداشت حصه صادر شد که از آن زمان به بعد او نه دیگر به فرانسه بازگشته و نه حتی از ترس بازداشت توسط اینترپل، از خاک عربستان خارج شده است، البته این نخستین‌بار نیست که خانواده پادشاهی عربستان در فرانسه با مشکلات حقوقی مواجه می‌شوند. سال 2013 دادگاه فرانسه دستور مصادره اموال شاهزاده مها السدیری، همسر نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور سابق عربستان را صادر کرده بود. علت این امر عدم پرداخت صورت حساب هتل این شاهزاده بود که به حدود 6 میلیون یورور می‌رسید.


Page Generated in 0/0343 sec