printlogo


کد خبر: 211394تاریخ: 1398/4/20 00:00
چهارگوشه

چین: دشمنی آمریکا احمقانه است
با افزایش تنش‌های توأمان تجاری و راهبردی بین پکن و واشنگتن، معاون وزیر خارجه چین در اجلاس صلح جهانی در پایتخت این کشور، اقدام آمریکا در تبدیل کردن چین به عنوان یک دشمن برای خود را احمقانه و خطرناک توصیف کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، لی یوچنگ گفت: «عدم توازن اقتصادی، دوقطبی‌سازی بین فقیر و غنی، کهنه شدن زیرساخت‌ها؛ همگی دلایل خاص خود را دارد اما چین مقصر آنها نیست. شما نباید چین را به عنوان یک قربانی تلقی کنید. این احمقانه است که چین را به عنوان یک دشمن تصور کرد و انجام این کار عواقب فاجعه‌باری به همراه خواهد داشت».  این اظهارات پس از آن مطرح شد که آمریکا از توافق 2/2 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به تایوان خبر داد. آمریکا اعلام کرده این توافق شامل تحویل 250 فروند موشک استینگر و 108 فروند تانک آبراهام است. دیروز وزارت خارجه چین خواستار لغو هرچه سریع‌تر این توافق شد و آن را نشانه دخالت آمریکا در امور داخلی و زیر سوال بردن حق حاکمیت چین و منافع امنیتی پکن تلقی کرد.

پاکستان اینترنت 5جی دارد آمریکا ندارد
سازمان ارتباطات و تنظیم مقررات رادیویی پاکستان مجوز سرویس‌دهی اینترنت 5 جی را صادر کرد تا شهروندان عادی نیز بتوانند طی روزهای آتی از اینترنت نسل جدید استفاده کنند. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه دیلی پاکستان، سازمان مزبور چندی قبلی سرویس 5 جی را به صورت آزمایشی و محدود در چند منطقه اعمال کرده بود و پس از موفقیت در این دوره آزمایشی، مجوز استفاده آن در حجم گسترده را صادر کرده است. به گفته سازمان ارتباطات پاکستان، مجوز اخیر در راستای ایجاد انقلاب فناوری اطلاعات در این کشور صادر شده و شرکت‌های دارای مجوز می‌توانند به کاربران خود پرسرعت‌ترین اینترنت جهان را ارائه کنند که دست کم 5 برابر سریع‌تر از اینترنت عمومی در ایالات متحده است. آمریکایی‌ها نسبت به گسترش فناوری اینترنت 5 جی که در انحصار چینی‌هاست در جهان بیمناکند، چرا که هیچ پاسخی برای آن ندارند. گفته می‌شود در بین کشورهای غربی فقط  فرانسه نسخه پایلوت و محدود اینترنت 5 جی را در اختیار دارد و آمریکایی‌ها به طور کامل از نسل پنجم شبکه اینترنت جا مانده‌اند.

تلفات سنگین ائتلاف سعودی در جنوب عربستان
روز گذشته یک موشک یمنی با اصابت دقیق به تجمع مزدوران سعودی در «بقع» واقع در استان نجران در جنوب عربستان تلفاتی سنگین روی دست ائتلاف متجاوز گذاشت. به گزارش شبکه المسیره، در این رویداد بر اثر انفجار موشک مزبور با 14 هزار ترکش در محل تجمع ۵ تیپ از مزدوران ائتلاف، ۴۵ تن کشته و صدها تن دیگر از نیروهای سعودی زخمی شدند. سخنگوی ارتش یمن این حمله را یک اقدام پیشدستانه اعلام کرد و گفت: «این ۵ تیپ برای حمله‌ای گسترده در مناطق مرزی تجمع کرده بودند که طی یک عملیات اطلاعاتی شناسایی و هدف قرار گرفتند. از این عملیات فیلمبرداری شده که در زمان مناسب پخش خواهد شد».

فراخوان انقلاب مردم عربستان
یکی از بارزترین شخصیت‌های مخالف رژیم سعودی خواهان قیام مردم حجاز علیه حکومت محمد بن‌سلمان، ولیعهد جنایتکار عربستان شد. «سعد الفقیه» در گفت‌وگو با روزنامه الاستقلال، با اشاره به اینکه بن‌سلمان مسؤول اصلی قتل فجیع جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه بوده، گفت: «تعداد مخالفان به هزاران نفر رسیده است». او خواستار به کارگیری رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و روابط اقشار مختلف جامعه و قبایل و نفوذ به ارتش و گارد ملی و نیروهای امنیتی و نهادهای حساس در داخل عربستان برای تحقق هدف مورد نظر شد. الفقیه گفت: «امیدواریم رژیم با یک انقلاب مردمی مسالمت‌آمیز و منظم سرنگون شود. مخالفان خارجی بدون پاسخ مثبت مردم به آنها در داخل نمی‌توانند رژیم را سرنگون کنند». این شخصیت برجسته مخالف از ربایش و قتل سازمان یافته مخالفان توسط بن‌سلمان خبر داد. او  وقوع کودتا در درون خاندان آل‌سعود را بعید دانست. الفقیه همچنین از شکست طرح چشم‌انداز 2030  بن‌سلمان برای متنوع کردن منابع درآمدی رژیم سعودی خبر داد و با اشاره به محرومیت مردم عربستان از منابع و ثروت‌های هنگفت این کشور گفت: «ولیعهد  بر درآمد داخلی چنگ انداخته است و درآمدهای خصوصی را از طریق اعمال مالیات و بالابردن قیمت خدمات و سوخت و مصادره املاک ثروتمندان به سرقت برده است».


Page Generated in 0/0079 sec