printlogo


کد خبر: 211452تاریخ: 1398/4/23 00:00
«وطن‌امروز» گزارش می‌دهد؛ طرح محدود کردن اختیارات نظامی دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از جنگ خارجی است یا پیشاهنگ یک نبرد انتخاباتی در واشنگتن؟
تسویه حساب جنگی

گروه سیاسی: روز جمعه پایگاه خبری «هیل» خبر داد مجلس نمایندگان آمریکا که در دوره جدید اکثریت آن را دموکرات‌ها در اختیار دارند، طرحی را به‌منظور محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ برای رویارویی نظامی با ایران به تصویب رساند. این طرح که با محوریت «رو خنان» نماینده دموکرات و «مت گاتز» نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا و حامی ترامپ تهیه شده با 251 رأی موافق در برابر 170 رأی مخالف به تصویب رسید. بر اساس این طرح در صورت تصویب نهایی، متممی به لایحه بودجه دفاعی آمریکا افزوده خواهد شد که تأمین مالی هرگونه جنگ احتمالی با ایران را منوط به نظر کنگره خواهد کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، این طرح در شرایطی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد که 2 هفته پیش هم چنین طرحی در مجلس سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است به رأی گذاشته شد اما به تصویب نرسید. در نشست سنای آمریکا بیش از 40 نماینده به طرح مذکور رأی منفی دادند تا این طرح نتواند
حد نصاب لازم برای افزوده شدن به قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا» را به‌عنوان یک متمم کسب کند. تلاش‌‌های مجلس نمایندگان آمریکا پس از آن انجام شد که ترامپ چندی قبل در اظهاراتی عنوان کرد علاقه به همکاری با مجلس نمایندگان دارد ولی برای برخی تصمیماتش نیازی به مجوز کنگره ندارد و می‌تواند به طور قانونی آنها را دور بزند! رئیس‌جمهور آمریکا در این‌باره در مصاحبه با «هیل» گفت: من دوست دارم نمایندگان را در کنار خود نگه دارم ولی قانونا اجباری به این کار ندارم!
پیش از رای‌‌‌گیری روز جمعه مجلس نمایندگان، «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا اعلام کرده بود طرح دموکرات‌ها برای محدود کردن اختیارات نظامی ترامپ صرفاً یک بازی سیاسی است و شکست خواهد خورد. لیز چنی، نماینده جمهوری‌خواه و فرزند «دیک چنی» معاون جرج دبلیو بوش هم هشدار داد این اصلاحیه غیرقانونی است و امنیت ایالات متحده را تهدید می‌کند. چنی در این زمینه گفت: «کنگره نباید هرگز توانایی رئیس‌جمهور را برای دفاع از کشور خود محدود کند».
جنگ نظامی یا جنگ داخلی؟!
طرح محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا اما در حالی در مجلس نمایندگان این کشور به تصویب رسید که به اعتقاد برخی تحلیلگران، این اقدام بیشتر به یک منازعه و جنگ داخلی نزدیک است تا جلوگیری از وقوع یک جنگ خارجی میان آمریکا و یک کشور دیگر. با شروع رقابت‌های درون‌حزبی میان کاندیداهای دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری، این گمانه مطرح است که حالا دموکرات‌ها از طریق ابزارهای قانونی خود به دنبال فضاسازی علیه ترامپ هستند. یکی از این اقدامات، متهم کردن رئیس‌جمهور تندرو آمریکا به جنگ‌طلبی است و بر همین اساس تصویب طرح محدودیت اختیارات ترامپ در این حوزه، می‌تواند مفهوم جنگ‌طلبی ترامپ را به اذهان متبادر کند.
تمام این فعل و انفعالات در حالی رخ می‌دهد که ترامپ به صراحت بارها تأکید کرده است قصد ندارد با ایران وارد جنگ شود؛ از جمله در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» اذعان کرد اهل جنگ با ایران نیست. رئیس‌جمهور آمریکا پس از اینکه «نیویورک‌تایمز» از اعزام 120 هزار نیروی نظامی این کشور به منطقه خبر داد بشدت این خبر را تکذیب کرد و این رسانه را «فیک‌نیوز» نامید. 30 خرداد هم پس از هدف قرار گرفتن پهپاد گلوبال‌هاوک در آب‌‌های سرزمینی ایران، به فاصله اندکی از این حادثه دونالد ترامپ، سران دولتی شامل تیم امنیت ملی و تنی چند از نمایندگان ارشد کنگره آمریکا در اتاق وضعیت کاخ سفید تشکیل جلسه دادند تا درباره واکنش به سرنگونی این پهپاد متجاوز تصمیم‌گیری کنند اما در نهایت هیچ واکنشی از سوی نظامیان آمریکایی دیده نشد و ترامپ مدعی شد به‌دلیل اینکه نمی‌خواسته 150 نفر به‌تلافی سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین کشته شوند، حمله محدود به 3 پایگاه نظامی در ایران را در دقایق آخر متوقف کرده است اما ساعاتی بعد «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که از حاضران نشست اضطراری در کاخ سفید بود، به خبرنگاران گفت اصلاً‌ چیزی درباره لغو حمله به ایران نشنیده است. ترامپ در اظهارنظر بعدی خود پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی این کشور و پس از آنکه سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه عنوان کرد «همراه با پهپاد آمریکایی در منطقه یک هواپیمای جاسوسی p8 آمریکایی نیز بود که 35 سرنشین داشت و ما می‌توانستیم آن را مورد هدف قرار بدهیم اما این کار را نکردیم» در موضعی قابل توجه گفت: از اینکه ایران هواپیمای سرنشین‌دار آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون نکرد قدردانی می‌کنم. همچنین ماه گذشته ترامپ درباره بولتون مشاور امنیت ملی خود اظهار کرد: او نظرات تندی دارد و من باید نظرات او را تعدیل کنم!
از آنجایی که بین سنا و مجلس نمایندگان آمریکا آرای متفاوتی درباره این طرح به ثبت رسیده است، کمیته مصالحه با حضور منتخبی از نمایندگان هر 2 مجلس به موضوع رسیدگی خواهد کرد؛ هرچند با توجه به اینکه طرح نهایی قبل از اینکه به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد باید حمایت سنا را هم همراه داشته باشد و سنا 2 هفته قبل این طرح را رد کرده است و همچنین برخوردار نبودن طرح از حمایت کافی برای شکستن وتوی رئیس‌جمهور آمریکا، حتی در صورت تصویب نهایی نیز انتظار می‌رود ترامپ بلافاصله آن را وتو کند.


Page Generated in 0/0083 sec