printlogo


کد خبر: 211453تاریخ: 1398/4/23 00:00
دکتر فؤاد ایزدی درگفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به طرح محدودسازی اختیارات نظامی رئیس‌جمهور آمریکا:
مجلس نمایندگان آمریکا نگران عدم تعادل ترامپ است

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن را دموکرات‌ها در اختیار دارند روز جمعه طرحی را به‌ منظور محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ برای رویارویی نظامی با ایران به تصویب رساند. به موجب این طرح که با 251 رأی موافق در برابر 170 رأی مخالف به تصویب رسید، متممی به لایحه بودجه دفاعی آمریکا (نسخه مجلس نمایندگان) افزوده خواهد شد که تأمین مالی هرگونه جنگ احتمالی با ایران را منوط به نظر کنگره خواهد کرد. دقیقاً 2 هفته قبل چنین طرحی در مجلس سنای آمریکا - که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است- نیز به رأی گذاشته شد اما به تصویب نرسید.
دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره هدف مجلس نمایندگان آمریکا از طرح و تصویب محدود کردن اختیارات نظامی رئیس‌‌جمهور آمریکا، گفت: تعدادی از نمایندگان در کنگره آمریکا نگران ترامپ و تصمیمات او هستند و با توجه به این واقعیت‌ها که ترامپ عقل و هوش درستی ندارد و اطرافیانش آدم‌‌های جنگ‌طلبی هستند، خیلی از نمایندگان کنگره آمریکا متوجه این هستند که جنگی جدید در غرب آسیا در راستای منافع آمریکا نیست، با توجه به همین مسائل خیلی از نمایندگان نگران این هستند که ترامپ توسط اطرافیان جنگ‌طلبش به سمت جنگ حرکت کند. از این جهت مجلس نمایندگان این قانون را که در حقیقت متمم بودجه پنتاگون است تصویب کرد. در مجلس نمایندگان اکثریت با دموکرات‌هاست و به این دلیل این طرح رای آورد، البته در مجلس سنا هم 2 هفته پیش این متمم ارائه شد اما رای نیاورد، چون اکثریت آن مجلس جمهوری‌خواه هستند. منتها برای اینکه این متمم تایید یا رد شود، با توجه به اینکه نسخه مجلس نمایندگان قانون این متمم را دارد و قانون سنا این متمم را ندارد، مانند هر قانون دیگری که درباره آن میان این دو مجلس تفاوت و اختلاف وجود دارد، باید به کمیسیون تلفیق برود. البته این رویه برای همه قوانین آمریکاست و محدود به این قانون هم نمی‌شود، چون در سیستم قانونگذاری آمریکا قوانین یک نسخه مجلس نمایندگان دارد و یک نسخه مجلس سنا. در موارد اختلافی نیز باید قوانین برود در کمیسیون تلفیق تا اختلافات حل و قوانین یکسان‌‌سازی شود. الان طرح محدودسازی اختیارات نظامی ترامپ مشمول همین موضوع شده است به‌گونه‌ای که در مجلس نمایندگان رای آورده اما در مجلس سنا رای نیاورده است. با توجه به این مطلب الان باید منتظر بود و دید که در کمیسیون تلفیق چه اتفاقی برای آن می‌افتد و متن نهایی چه خواهد بود.  ایزدی همچنین در پاسخ به این سوال که احتمال تایید نهایی این طرح تا چه میزان است، خاطرنشان کرد: 3 گزینه وجود دارد: یک گزینه این است که همان طرحی که در مجلس نمایندگان به تصویب رسید در کمیسیون تلفیق نیز به تایید نهایی برسد. گزینه دوم این است که متن پیشنهادی مجلس نمایندگان حذف شده و نظر نمایندگان مجلس سنا در قانون لحاظ شود و گزینه سوم هم تصویب یک قانون بینابین است؛ به این ترتیب که متن پیشنهادی مجلس نمایندگان کمی تغییر کند تا نمایندگان مجلس سنا در کمیسیون تلفیق هم بتوانند آن را بپذیرند. زمان، نتیجه این موضوع را مشخص خواهد کرد و اینکه در نهایت چه اتفاقی برای این متن می‌افتد ولی فعلا پرونده آن باز است.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: البته متن مجلس نمایندگان هم این استثنا را قرار می‌دهد که اگر به نیروهای آمریکایی حمله شود، آن وقت دولت آمریکا و ترامپ به عنوان فرمانده کل قوا، می‌تواند جواب دهد، منتها اینکه ترامپ بتواند حمله‌ای را خودش آغاز کند، دیگر نمی‌تواند از بودجه پنتاگون برای این منظور استفاده کند. باید منتظر بود و دید که کدام یک از این سه سناریو در نهایت محقق خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ارائه و تصویب این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا با هدف تاثیرگذاری بر ایران و تشدید گزاره احتمال جنگ صورت گرفته است، گفت: به‌نظرم اینکه عده‌ای در مجلس نمایندگان نگران وضعیت نامتعادل آقای ترامپ هستند، دلیل اصلی است و به همین خاطر هم این طرح را ارائه دادند.


Page Generated in 0/0068 sec