printlogo


کد خبر: 211459تاریخ: 1398/4/23 00:00
سخنان بی‌سابقه دبیرکل حزب‌الله لبنان در سالگرد پیروزی درجنگ 33 روزه
نصرالله: در قدس نماز‌‌‌‌ می‌خوانم

در سیزدهمین سالگرد پیروزی مقاومت لبنان بر رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه لبنان، رهبر حزب‌الله در یک مصاحبه تلویزیونی کم‌سابقه مواضعی بی‌سابقه را مطرح کرد که شاید برخی از آنها برای نخستین‌بار گفته می‌شد.
جمله ماندگار سید مقاومت در آن شب این بود: «سال 2000 در بنت جبیل گفتم اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت است و طی 13 سال، باور من به این سخن افزایش یافته است».
سیدحسن نصرالله نقشه‌های جدیدی از حمله به مواضع و تاسیسات حیاتی رژیم صهیونیستی در هر جنگ احتمالی در آینده ارائه کرد، یعنی نوار ساحلی سرزمین‌های اشغالی که بیش از نیمی از اسرائیلی‌ها در آن ساکنند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان در اتاقی مزین به شعارهای حماسی اسلامی و مجلدات قرآنی و تصاویر شهدا و رزمندگان مقاومت با مجری شبکه المنار گفت‌وگو کرد که به نظر شبیه دفتر کار خود او‌‌‌‌ می‌آمد.
او در ابتدای این مصاحبه طولانی که از ساعات دیرهنگام شامگاه جمعه تا نخستین ساعات بامداد شنبه به طول انجامید، ابتدا سالروز پیروزی تموز (2006) را بویژه به خانواده‌های شهدا و رزمندگان و ارتش و ملت لبنان تبریک گفت و بلافاصله به معادلات موازنه قدرت در لبنان به لطف مقاومت خود لبنانی‌ها پرداخت که طی 13 سال پس از جنگ 33 روزه امنیت در این کشور را در بدترین شرایط منطقه تثبیت کرده است، چرا که رژیم اشغالگر پیش از هرگونه تجاوز هزار بار به  عواقب آن فکر می‌کند.
سید مقاومت با اشاره به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه طی 13 سال اخیر پس از آن جنگ قدرت، بازدارندگی مقاومت به لطف افزایش چند برابری توانمندی نیروی انسانی و تعداد نیروها و قدرت هجومی آن موازنه‌ای ایجاد کرده که اسرائیل هم به آن معترف است، گفت: «ما امروز از توان هجومی کیفی و منحصر به فردی برخورداریم و به انواع سلاح‌های منحصربه‌فرد مجهز شده‌ایم. ما یگان رضوان و گردان‌های العباس را که نیروهای زبده و متخصص در عملیات هجومی هستند، در اختیار داریم. قدرت موشکی ما در زمینه تعداد و کیفیت توسعه یافته و این موشک‌های نقطه‌زن سلاح دقیقی است که سال 2006 تعداد کمی از این سلاح‌ها داشتیم ولی امروز این سلاح قدرتمند و امکانات فراوانی را در اختیار داریم. ما اشراف اطلاعاتی بالایی در سطح زمینی، دریایی و هوایی داریم، مقاومت در تمام زمینه‌ها در زمینه نیرو و امکانات و تجربه پیشرفت کرده است. ‌ایمان و یقین ما به پیروزی الهی هم افزایش یافته است».
اما روزنامه الاخبار در تحلیلی بر زمان‌بندی این مصاحبه نوشت: «انتخاب این زمان تنها منحصر به سیزدهمین سالروز آغاز جنگ جولای 2006 نیست، بلکه نصرالله گفت‌وگو با افکار عمومی را در شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی انتخاب کرد که سطح تنش میان ایران و آمریکا افزایش پیدا کرده و تحولات پیچیده در رابطه با تنگه هرمز و افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی مطرح شده است».
این روزنامه لبنانی پیام صریح نصرالله را چنین تشریح کرد: «تمام طرف‌ها باید بدانند در صورتی که جنگی در منطقه واقع شود، جنگی ویرانگر برای تمام منطقه خواهد بود و هر کشوری که در روند جنگ ضد ایران شریک باشد یا اراضی خود را برای تجاوز به ایران اختصاص دهد، هزینه آن را خواهد پرداخت».
  جنگ احتمالی، ویرانی گسترده اسرائیل
در این گفت‌وگو، سیدحسن نصرالله با اشاره به نقشه‌هایی که پیش رویش بود، با دقت یک فرمانده متبحر جنگی چنین توضیح داد: «در این نقشه، فلسطین اشغالی مشخص است؛ قسمت سفید رنگ،‌ کرانه باختری و نوار غزه هم در قسمت پایین قرار دارد، ‌بخش اعظم مساحت در جنوب فلسطین قرار دارد، تمام شمال فلسطین اشغالی در تیررس آتش ما قرار  دارد ‌اما نقطه مهم‌تر نوار ساحلی است. در نوار ساحل رژیم صهیونیستی، از اولین شهرک یعنی نتانیا تا شهر اشدود، در مسیری به طول 70 کیلومتر و عرض 20 کیلومتر، این نوار در اتاق عملیات ما قرار دارد، بخش بزرگی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این منطقه قرار دارد. این نوار یا مربع،‌ بخش کوچکی به مساحت 1200 کیلومتر مربع است، تمام مراکز دولتی اسرائیل از جمله فرودگاه بن‌گورین و انبارهای تسلیحات و کارخانه پتروشیمی و بنادر تل‌آویو و اشدود در این مربع قرار دارد. تصور کنید مقاومتی که ده‌ها هزار موشک در اختیار دارد، می‌تواند این منطقه را هدف قرار دهد اما فقط تعدادی موشک برای شمال آن کافی است و ما تعدادی موشک هم به این نوار ساحلی شلیک می‌کنیم؛ آیا رژیم صهیونیستی تحمل این وضعیت را دارد؟ چه کسی طرف دیگر را به عصر حجر برمی‌گرداند؟ (اشاره به ادعای نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی درباره لبنان). رژیم اسرائیل امروز قادر نیست هیچ جنگی را علیه لبنان به راه اندازد و بازداشته شده است. آنها گفتند که داشتن موشک‌‌های نقطه‌زن برای ما ممنوع است ولی ما امروز این موشک‌ها را در اختیار داریم. این رژیم از هرگونه حمله هوایی به لبنان اجتناب می‌کند، زیرا از مقاومت‌‌‌‌ می‌ترسد».
او در نهایت صلابت، بدون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه منکر رزمایش‌‌های بزرگ و سلاح‌‌های پیشرفته اسرائیلی‌ها شود، اعلام کرد: «سران اسرائیل امروز در ترس و وحشت به سر می‌برند. مقاومت امروز قوی‌تر از هر زمانی در گذشته است. ‌چه کسی می‌گوید ما موشک ضدهواپیما در اختیار داریم و چه کسی می‌گوید ما چه سلاح‌هایی داریم؟ ما سیاست ابهام سازنده را در این پرونده دنبال می‌کنیم».
نصرالله معتقد است دشمن پس از جنگ  تموز در هر اقدامی برای بازسازی اعتماد به نفس خود شکست خورد و ضعف و سستی به  جبهه داخلی اسرائیل کشیده است. او مشخصا روی یک نکته دست گذاشت: «اسرائیل رزمایش‌های متعددی برای ترمیم و بازسازی جبهه داخلی خود برگزار کرده است اما این مشکل همچنان پابرجاست؛ در نیروی زمینی اسرائیل به کاهش قدرت نیروهای‌شان اعتراف می‌کنند و همه‌‌‌‌ می‌دانند دیگر نیروی هوایی نمی‌تواند تکلیف نبرد را مشخص کند». او سپس روی نقطه ضعف مرزی صهیونیست‌ها دست گذاشت و گفت: «حزب‌الله قادر است حداقل ویرانی گسترده‌ای به اسرائیل وارد کند. رازی که اسرائیل‌‌‌‌ نمی‌داند را من فاش‌‌‌‌ نمی‌کنم، مگر به وقتش و این حرفم را اسرائیلی‌ها خوب‌‌‌‌ می‌‌دانند. در موضوع الجلیل، برادران حرفه‌ای شده‌اند و چندین سناریو در اختیار دارند، ورود به الجلیل بخشی از طرح و نقشه جنگ است، روز جنگ ما اعلام خواهیم کرد که کدام بخش از طرح اجرا خواهد شد. بعید‌‌‌‌ می‌دانم اسرائیلی‌ها در نتیجه بازدارندگی‌ای که وجود دارد، جنگ جدیدی را به راه اندازند، آنها می‌دانند ورود به جنگ با لبنان و هر جنگ جدید، پیامدهایش به مراتب بسیار بیشتر از جنگ 2006 خواهد بود و این جنگ، ‌اسرائیل را در پرتگاه زوال و نابودی قرار خواهد داد».
   امید نصرالله به اقامه نماز در قدس
سیدحسن در مصاحبه طولانی شامگاه جمعه خود به آرزوی شخصی خود هم اشاره کرد که بلافاصله سخن او تبدیل به هشتگ توئیتری #سنصلی_فی_القدس شد. او گفت: «من به پیروزی در هر جنگ بزرگی در آینده یقین و اطمینان دارم. چند روز پیش توئیت آقای الحوثی را خواندم که محمد بن‌سلمان را مخاطب قرار داده و به او گفت اگر همه امکانات را در برابر ملت مجاهد و مظلوم در اختیار داشته باشی، بدان که خدا با ما است نه با تو. عمر دست خداست و بر اساس منطق و زمان، من از جمله کسانی هستم که امیدواری زیادی دارند که ان‌شاءالله در قدس نماز خواهند خواند».


دیگر فرازهای مصاحبه سیدحسن نصرالله با شبکه المنار از این قرار بود:
شکست قطعی «معامله قرن»
ما ایمان داریم «معامله قرن» شکست خواهد خورد. حتی یک فلسطینی یا مسلمان یا مسیحی و حتی عرب را پیدا نمی‌کنید که با دادن مقدسات اسلامی و مسیحی به اسرائیل موافقت کند و این نقطه ضعف اساسی در «معامله قرن» است. استکبار آمریکایی آخرین تیر را بر تابوت معامله قرن زمانی شلیک کرد که قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد و تمام تلاش‌ها برای زنده کردن این مرده (معامله قرن) دنبال می‌شود. در موضوع اسکان (آوارگان فلسطینی در لبنان)،‌ ترامپ و کوشنر هیچ اراده و اختیاری ندارند، بلکه  موضوع مرتبط با اراده  دولت و کشور میزبان و اراده فلسطینیان است.
ایران از سوریه خارج نمی‌شود
در پرونده سوریه آنچه تاکنون رخ داده، پیروزی بزرگی برای سوریه و محور مقاومت و روسیه و نیز شکست بزرگی برای پروژه دیگر و شکست مفتضحانه‌ای برای طرحی است که جنگ جهانی علیه سوریه به راه انداخت. تاکنون خروج ایران از سوریه به نفع روسیه نیست. هماهنگی بالایی میان روسیه و ایران در بعد نظامی و سیاسی وجود دارد و هرکس روی اختلاف میان آنها حساب باز کرده، به آنها می‌گویم روسیه و ایران امروز نزدیک‌تر از هر زمانی به یکدیگر هستند. باقی ماندن یا خروج ایران از سوریه به تصمیم رهبری سوریه بستگی دارد. حملات هوایی اسرائیل به سوریه تداوم داشت اما اهداف بسیار عادی بود. اسرائیل می‌گفت هدف از حمله به سوریه، جلوگیری از ورود سلاح به لبنان است و من به آنها گفتم سلاح به دست‌مان رسید، اسرائیل مردم خود را گول می‌زند. اسرائیل با حمله به سوریه قمار می‌کند، به نتانیاهو می‌گویم هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، (اما بدان که) ایران هرگز از سوریه خارج نخواهد شد. هنگام ورود سامانه اس 300 به سوریه، وضعیت متفاوت خواهد شد. من به اسرائیل می‌گویم تو در پرتگاه سقوط قرار داری و اگر حمله‌ای رخ دهد که رهبری سوریه آن را تحمل نکنند، وضعیت فرق خواهد کرد.
ترامپ پیام موشکی ایران را دریافت کرد
در آمریکا نهادهایی وجود دارد و من بعید می‌دانم آمریکا جنگی علیه ایران به راه اندازد، ترامپ فقط بر بخش اقتصادی حساب باز کرده است. آمریکا این حقیقت را می‌‌داند که جنگ علیه ایران، بسیار پرهزینه خواهد بود. 2 طرف برای عدم کشانده شدن به سمت جنگ تلاش خواهند کرد. پیام ایرانی‌ها از طریق کشور ثالث با این مضمون بود: «اگر هر هدفی را در ایران بمباران کنید، ما  اهداف آمریکایی را بمباران (موشکباران) خواهیم کرد و ترامپ حمله به ایران را پس از این پیام ایران متوقف کرد».
‌ایران تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند و این تحریم‌ها، تولید داخلی ایران را تقویت
خواهد کرد.
اسرائیل، امارات و سعودی‌ بهای جنگ را می‌پردازند
در صورتی که جنگی علیه ایران به راه افتاد، تمام منطقه شعله‌ور خواهد شد و این کشور تنها نخواهد ماند، ایران قادر است با قدرت و شدت اسرائیل را موشکباران کند، محور مقاومت در حال حاضر با قدرت این مسأله را بررسی می‌کند که آیا تماشاچی باقی خواهیم ماند؟ تهدید به ویرانی سعودی مانع جنگ علیه ایران نمی‌شود، بلکه آنچه مانع رفتن آمریکا به سمت جنگ می‌شود، این است که این نکته را بفهمد که نیروها و منافعش در منطقه و اسرائیل در دایره آتش و تیررس خواهند بود. موضع امام خامنه‌ای در نپذیرفتن پیام ترامپ، مایه عزتمندی بود. دولت کنونی آمریکا برای باز کردن کانال‌های ارتباطی با حزب‌الله لبنان از طریق میانجی‌گران تلاش می‌کند و میانجی‌‌‌هایی را برای باز کردن کانال‌های ارتباطی با ما مامور کرده است. پیامدهای جنگ در منطقه بزرگ است، حقد و کینه سعودی باید متوقف شود، زیرا جنگ ویرانگر خواهد بود. رفتن به سمت جنگ ویرانگر به نفع چه کسی است؟ من می‌گویم وقتی جنگی رخ دهد، هیچ‌کس نمی‌تواند خود را از آن در امان و دور بداند. هر دولتی که شریک جنگ علیه ایران باشد، بهایش را پرداخت خواهد کرد. در امارات به‌عنوان مثال اگر جنگی رخ دهد، وضعیت امارات چگونه خواهد شد؟ وضعیت بازارهایش چگونه خواهد شد؟ آیا به نفع امارات است که جنگی رخ دهد؟ قطعا اماراتی‌ها و سعودی‌ها و هر طرف دیگر که در جنگ علیه ایران مشارکت کند، در امان نخواهند بود.
 


Page Generated in 0/0072 sec