printlogo


کد خبر: 211487تاریخ: 1398/4/23 00:00
چهارگوشه

نوری مالکی بار دیگر دبیرکل حزب الدعوه عراق شد
حزب الدعوه اسلامی عراق بار دیگر نوری مالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق را به سمت دبیرکلی انتخاب کرد. یک منبع آگاه به شبکه السومریه گفت: حزب الدعوه در نشست خود که در استان کربلا برگزار شد، بار دیگر نوری مالکی را به دبیرکلی این حزب برگزید. این دومین باری است که نوری مالکی به سمت دبیرکلی حزب الدعوه عراق انتخاب می‌شود. نشست حزب الدعوه اسلامی عراق روز گذشته در استان کربلا کار خود را آغاز کرده بود. نوری مالکی، سیاستمدار عراقی در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ سمت نخست‌وزیری را در این کشور برعهده داشت.

مرکل از قدرت کناره‌گیری می‌کند
مرکل برای سومین بار در ماه جاری در جریان یک مراسم عمومی دچار لرزش شد. یکی از منابع در حزب دموکرات - مسیحی (CDU) گفت این موضوع گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه وی احتمالاً زودتر از موعد از سمت خود کناره‌گیری کند را قوت بخشیده است. این سیاستمدار کهنه‌کار ۶۴ ساله در آخرین مورد، روز چهارشنبه هفته گذشته در جریان استقبال از «آنتی رینه» نخست‌وزیر فنلاند در برلین دچار لرزش شد. صدراعظم آلمان تاکید دارد که حال عمومی وی خوب است و دفتر او هم توضیحی درباره وقایع اخیر نداده است. بنابر قانون، دوران صدراعظمی مرکل در سال ۲۰۲۱ پایان می‌یابد. رسانه‌ها برای نخستین‌بار لرزش مرکل را در مراسم استقبال از «وولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور جدید اوکراین گزارش کردند. او در توضیح این اتفاق گفت بدنش دچار کم‌آبی شده بود. وی دومین بار، هنگام دیدار با «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهور این کشور، در حال لرزیدن مشاهده شده است. وی روز (پنجشنبه) هم در اقدامی برخلاف پروتکل معمول، به‌صورت نشسته از «مته فردریکسن» نخست‌وزیر دانمارک در برلین استقبال کرد.

30 نفر در سیل سهمگین هند و نپال جان باختند
چندین روز بارش باران‌های شدید موسمی باعث وقوع سیل و رانش زمین در سراسر نپال و 2 ایالت شمالی هند شد. تاکنون بیش ۳۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۳۰ ساختمان فرو ریخته‌ است. از سه‌شنبه هفته جاری توفان‌های موسمی شدید در ۱۴ منطقه هند دست‌کم ۱۵ کشته بر جای گذاشته است. رانش زمین و سیل باعث وارد آمدن خسارت‌های جدی به زیرساخت‌ها نیز شده‌ است. سیلاب‌های هفته جاری به هزار و ۵۵۶ روستا در ۲۱ منطقه هند آسیب رسانده‌ و باعث آواره شدن دست‌کم ۸۷۰ هزار نفر از مردم شد. میزان تلفات سیلاب و رانش زمین در مرز نپال هنوز به طور دقیق اعلام نشده است. تاکنون دست‌کم ۱۷ نفر جان خود را از دست داده و بسیاری نیز مفقود شده‌اند. این در حالی است که به ساختمان‌ها نیز خسارت‌های جدی وارد شده است. به علت حجم بالای خرابی‌ها هنوز برآورد دقیق تعداد تلفات و خسارات ممکن نیست. این در حالی است که طبق پیش‌بینی  هواشناسی، مناطق آسیب دیده در 3 روز آینده نیز شاهد آسمان ابری، افزایش بارش و توفان‌های ویرانگر خواهد بود.

فرانسه به شورشیان لیبی سلاح رسانده است
دولت لیبی در بیانیه‌ای رسمی خطاب به دولت فرانسه خواستار رسیدگی به سلاح‌های جنگی فرانسوی کشف شده در این کشور شد. دولت لیبی می‌گوید سلاح‌های ساخت فرانسه در دست نیروهای خلیفه حفتر است. پس از سرنگونی حکومت معمر قذافی، حفتر که از پشتیبانی بسیاری از افسران ارتش لیبی برخوردار بود در فوریه ۲۰۱۴ میلادی دستور تعلیق فعالیت کار کنگره ملی (پارلمان لیبی در طرابلس) و دولت جدید لیبی مستقر در طرابلس را صادر کرد. مسؤولان لیبی این کار وی را تلاشی برای کودتا اعلام کردند. سازمان ملل متحد دولت کنونی لیبی را به رسمیت شناخته است و به این جهت دولت لیبی به مسؤولان بین‌المللی به‌خاطر سلاح‌هایی که در اختیار نیروهای حفتر است شکایت کرده‌اند. بسیاری از نیروهای خلیفه حفتر در طرابلس مستقر هستند. محمد طاهر، وزیر خارجه لیبی در نامه‌ای به ژان یووس درین از دولت فرانسه خواست نسبت به کشف این سلاح‌ها در دست نیروهای مخالف دولت لیبی توضیح دهد. دولت لیبی می‌گوید سلاح‌های سنگین نیروهای مخالف دولت هر کدام به ارزش 17هزار دلار توسط نیروهای مخالف دولت استفاده می‌شود. وزارت خارجه فرانسه تاکنون هیچ واکنشی نسبت به این نامه نشان نداده است. پاریس می‌گوید هیچ سلاحی به مخالفان لیبی نمی‌دهد.


Page Generated in 0/0085 sec