printlogo


کد خبر: 211509تاریخ: 1398/4/24 00:00
«وطن‌امروز» گزارش می‌دهد؛ با وجود تأخیر در رونمایی از بازار متشکل ارزی اما نرخ دلار به کانال 12000 تومان بازگشته است
کاهش قیمت ارز بدون بازار جدید!
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: قیمت دلار تا 7 هزار تومان کاهش می‌یابد

گروه اقتصادی: دلار در 20 روز گذشته بیش از 1000 تومان کاهش قیمت داشت و در آخر وقت دیروز به 12500 تومان رسید. خبرها حاکی از آن است که با وجود اینکه وعده‌‌های بانک مرکزی مبنی بر به جریان افتادن صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی محقق نشده اما مناسب شدن روند بازگشت ارز حاصل از صادرات و عدم تقاضای ارز در بازار آزاد باعث کاهش قیمت ارز شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار تا هفته دوم تیرماه بین 13000 تا 13500 تومان بوده و حتی با وجود افزایش تقاضای ارز نقدی توسط حجاج باز هم این رقم افزایش پیدا نکرده است. پس از بازگشت ارزهای ناشی از صادرات موضوع عدم درخواست ارز هم مطرح است. اساسا به دلیل نوساناتی که اغلب به سمت کاهشی هم بوده سرمایه‌گذاران دیگر به سمت این بازار نمی‌روند. اکثر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در بازار طلا، سکه و خودرو سرمایه‌گذاری کنند. اصلی‌ترین دلیل عدم تمایل سرمایه‌گذاران به سمت ارز، موضوع مبارزه با پولشویی در این باره بوده است به نحوی که در حال حاضر سودجویان از ترس پیگیری‌های قضایی از فعالیت در این حوزه دوری می‌کنند.
قیمت ارز ارزان‌تر هم می‌شود
در همین باره یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم پیش‌بینی کاهش قیمت ارز را کرده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قیمت دلار حداقل باید ۴ تا ۵ هزار تومان کاهش یابد، گفت: کاهش نرخ ارز روزانه شده و ادامه می‌یابد. شهاب نادری با اشاره به کاهش قیمت ارز در هفته‌‌های اخیر گفت: ریزش قیمت دلار در روزهای اخیر طبیعی است، چرا که پیش از این نرخ ارز کاذب بود و همچنان قیمت آن حباب دارد. نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت دلار حداقل باید 4 تا 5 هزار تومان کاهش یابد، افزود: در حال حاضر نرخ ارز حدود 12 هزار تومان است که باید روند کاهشی آن ادامه یافته و به نرخ واقعی خود نزدیک شود. وی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای تشکیل بازار متشکل ارزی ادامه داد: تشکیل این بازار می‌تواند به کشف واقعی قیمت‌ها کمک کند، چرا که عرضه و تقاضای واقعی در این بازار مشخص و حباب قیمتی ارز نیز شکسته می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد با مدیریت بانک مرکزی نرخ ارز روند نزولی خود را ادامه دهد و تا حدود 7 هزار تومان نیز کاهش یابد، چرا که بر این اساس سایر بازارها نیز دستخوش تغییرات مثبتی می‌شوند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: با وجود فشارهای اقتصادی ایجادشده از سوی آمریکا اما با مدیریت بازار پولی و بانکی توسط بانک مرکزی و همراهی مردم، شوک ناشی از خروج آمریکا بتدریج تخلیه شد و اتفاقات اخیر سیاسی نیز سبب ایجاد تلاطم و نوسان در بازار ارز نشد.
به گزارش «وطن‌امروز»، رئیس‌کل بانک مرکزی چند روز پیش با بیان اینکه روند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود یافته است، گفت: امسال تا سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به شرکت‌های کوچک و متوسط اختصاص خواهد یافت. همتی با تأکید بر اینکه بخش غیردولتی بازوی توانمند اقتصاد کشور است، تصریح کرد: بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای رفع موانع فعالان بخش غیردولتی به ‌کار می‌گیرد. همتی با اشاره به نزدیک شدن نرخ ارز بازار آزاد به ارز نیمایی، گفت: خوشبختانه بازار ارز از ثبات برخوردار است و روند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود یافته است که نشانه استقبال فعالان اقتصادی از سیاست‌های ارزی اخیر است. رئیس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به درخواست‌های فعالان اقتصادی بخش‌های غیردولتی برای تأمین مالی واحدهای تولیدی به تشریح برنامه‌های بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی به سمت واحدهای تولیدی پرداخت و گفت: بانک مرکزی حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را به‌طور جدی پیگیری می‌کند. وی ادامه داد: در همین راستا و به ‌منظور جلوگیری از رکود، برنامه‌های جدید بانک مرکزی پس از نظرخواهی از کارشناسان پولی کشور درحال تدوین است و در قالب «طرح تأمین مالی مولد» اجرایی خواهد شد. همتی با اشاره به اینکه نظام بانکی به‌رغم محدودیت‌های موجود همواره پشتیبان بخش تولید کشور بوده است، تأکید کرد: در سال جاری میزان پرداخت تسهیلات به بخش‌های تولیدی افزایش خواهد یافت و تا سقف 30 هزار میلیارد تومان اعتبار به شرکت‌های کوچک و متوسط اختصاص خواهد یافت.
 


Page Generated in 0/0070 sec