printlogo


کد خبر: 211519تاریخ: 1398/4/24 00:00
ادامه جنجال دیپلماتیک میان واشنگتن و لندن
ترامپ از لج اوباما از برجام خارج شد!

غائله دیپلماتیک میان واشنگتن و لندن کماکان ادامه دارد و از 2 طرف قربانی می‌گیرد. با افشای بخش جدیدی از مکاتبات سر کیم داروش درباره ناکارآمدی رئیس‌جمهور ایالات متحده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، همچنین اسکاتلندیارد اعلام کرد فردی را که با افشای یادداشت‌های محرمانه سفیر پیشین انگلیس در آمریکا، روابط 2 کشور را بحرانی کرده، شناسایی کرده است.
چالش جدی در روابط انگلیس پس از جنگ فالکلند زمانی آغاز شد که بار دیگر یک دیپلمات انگلیسی مواضع صریحی را درباره رئیس‌جمهور آمریکا گرفت. سفیر انگلیس در آمریکا با پیام‌‌های خود به لندن از بی‌ثباتی و عدم تعادل رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرده بود که این مساله منجر به مواضع پنهانی لندن درباره واشنگتن شده بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. افشای مکاتبات محرمانه سفیر انگلیس در آمریکا در مرحله نخست شاید روابط بین آمریکا و انگلیس را به چالش بکشد اما موضوع مهم‌‌‌‌‌‌تر وجود حفره‌‌های اطلاعاتی است که منجر می‌شود چنین اطلاعات خاصی به مطبوعات درز کند.
 روزنامه «دیلی‌میل» دیروز و یک هفته پس از افشای پیام‌های محرمانه سفیر مستعفی لندن در واشنگتن درباره خصائص منفی دونالد ترامپ و دولتش، بخش تازه‌ای از این اسناد وزارت خارجه بریتانیا را منتشر کرد. این پیامی بود که سر کیم ماه مه سال ۲۰۱۸ و ساعاتی پس از بازگشت «بوریس جانسون» وزیر خارجه وقت بریتانیا به لندن از سفری که به واشنگتن برای حفظ برجام داشت، مستقیما خطاب به ترزا می‌ نگاشته شده بود.
در افشاگری جدید از مکاتبات محرمانه او با دفتر نخست‌وزیری انگلیس، آمده که او نوشته است ترامپ فقط به دلیل خصومت شخصی که با باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا داشت از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، موضوعی که نشان می‌دهد هرج و مرجی بی‌سابقه در روند سیاست‌گذاری‌‌های داخلی و خارجی آمریکا وجود دارد.
او نوشت: «ترامپ فقط برای عصبانی کردن اوباما و به دلایل شخصی برجام را پاره کرد و جانسون نیز در ملاقات با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نتوانست آنها را به باقی‌ماندن در توافق مجاب کند».
در اسنادی که هفته گذشته از ارزیابی‌های سفیر انگلیس از دولت آمریکا منتشر شده بود، او رئیس‌جمهور آمریکا را «بی‌منطق، متزلزل و بی‌کفایت» خوانده و با ناکارآمد توصیف کردن کاخ سفید، هشدار داده بود سیاست‌های ترامپ در قبال ایران بی‌ربط و آشوبناک است.
هفته گذشته داروش پس از افشای این مکاتبات مجبور به استعفا شده و پلیس انگلیس به رسانه‌ها هشدار داد که دیگر هیچ قسمتی از مکاتبات مذکور را منتشر نکنند، در غیر این‌صورت شامل مجازات قانونی می‌شوند. اما این تهدیدات در عین اینکه ادعای دولت انگلیس در حمایت از حقوق مطبوعات در آزادی بیان را زیر سوال می‌برد فایده‌ای هم نداشته است.
«ساندی‌تایمز» و «میل آن ساندی» هر 2 یکشنبه گزارش دادند مقامات اطلاعاتی نهاد جاسوسی و شنود انگلیس، موسوم به «ستاد ارتباطات دولت» قصد دارند با جست‌وجوی رایانامه‌ها و مکالمات تلفنی به تحقیق برای یافتن فرد مظنون ملحق شوند. پلیس به رسانه‌ها هشدار داده بود اگر اطلاعات محرمانه بیشتری منتشر کنند، ممکن است به ارتکاب اقدام مجرمانه متهم شوند.
به نوشته روزنامه ساندی‌تایمز، منابع آگاه در دولت انگلیس که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، گفته‌اند در ارتباط با پرونده افشای یادداشت‌های محرمانه کیم داروش، فرد مظنون به انجام این افشاگری شناسایی شده است. بدین ترتیب برآوردهای اولیه که احتمال افشاگری در نتیجه نفوذ رایانه‌ای یک دولت خارجی را مطرح می‌کردند رد می‌شود. یک مقام لندن با اشاره به بررسی‌های اسکاتلندیارد در بخشی از مرکز «ضدتروریست» پلیس که مسؤول تحقیق درباره پرونده‌های قانون‌شکنی «اسرار رده بالا» در بریتانیاست توضیح داد: «آنها معتقدند می‌دانند چه کسی اطلاعات را افشا کرده است. اکنون زمان مستندسازی پرونده برای طرح در دادگاه است. این کار توسط کسی صورت گرفته که به فایل‌های گذشته دسترسی داشته است».
ترامپ مصمم به خرابکاری دیپلماتیک
  بحران در مناسبات آنگلوساکسون‌ها در 2 سوی اقیانوس اطلس، روی دولت ترزا می‌ هم تاثیرات گسترده‌ای داشته است به طوری که ترامپ نیز که ظاهرا منتظر برکناری فوری «کیم داروش» سفیر انگلیس، متحد دیرین و سنتی آمریکا بود هنگامی که حمایت لندن از سفیرش را شنید ابتدا قطع همکاری با او را اعلام و سپس در توئیتی او را احمق خطاب کرد. سفیر انگلیس با بیان اینکه در شرایط ایجادشده امکان ادامه ماموریتش فراهم نیست از سمتش استعفا کرد. ترامپ که هنوز پهن کردن فرش قرمز دولت انگلیس هنگام سفرش به لندن از ذهن‌ها محو نشده در حمله زنجیره‌ای به مقامات انگلیس فراتر رفت و با توئیتی اینگونه از خجالت میهمان‌نوازی ترزا می ‌درآمد و نوشت: «پیش‌‌‌‌‌‌تر به ترزا می‌ راه چگونگی اجرای بریگزیت را نشان دادم اما او بر راه و روش احمقانه خود اصرار کرد و افتضاح به بار آورد».
داروش نوشته بود: «ترامپ تصمیم گرفته است به دلایل شخصی به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ خارج شود، زیرا این توافق را باراک اوباما، رئیس‌جمهور قبلی به‌دست آورده است. دولت ترامپ مصمم به خرابکاری دیپلماتیک بود». بلندپایه‌ترین افسر ضدتروریسم پلیس انگلیس به رسانه‌ها هشدار داده بود اسناد بیشتری را فاش نکنند، چرا که این اقدام ممکن است ناقض «قانون اطلاعات محرمانه رسمی» باشد. هر چند وی به‌خاطر این هشدار با انتقاد گسترده سردبیران و سیاستمداران از جمله جرمی هانت، وزیر خارجه و بوریس جانسون، شهردار سابق لندن روبه‌رو شد. هانت و جانسون برای جانشینی ترزا می، که بزودی از سمت نخست‌وزیری انگلیس کنار می‌رود، مبارزه می‌کنند. جانسون نیز در این باره گفت: «این اصلاً درست نیست که روزنامه‌ها یا هر رسانه دیگری که چنین مطالبی را منتشر می‌کند، با پیگرد قانونی روبه‌رو شود».
 


Page Generated in 0/0369 sec