printlogo


کد خبر: 211521تاریخ: 1398/4/24 00:00
اخبار

اعتراض به رئیس‌جمهور فرانسه در روز ملی
فرانسوی‌ها مکرون را «هو» کردند
با وجود انتقادهای داخلی از سیاست‌های  «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، سران اروپایی یکشنبه در جریان روز ملی فرانسه (روز باستیل) با مکرون همراهی کردند. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، دیروز چهاردهم ماه جولای (۲۳ تیرماه)، همزمان با روز ملی فرانسه، ماکرون در رژه خیابان شانزه‌لیزه شرکت کرد. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «مارک روته» نخست‌وزیر هلند و «مارچلو ربلو د سوسا» رئیس‌جمهور پرتغال در این مراسم حضور داشتند. در این رژه تجهیزات نظامی پیشرفته شامل پهپاد، خودروهای مینیاتوری و سربازانی مجهز به تفنگ‌های ضد پهپاد به چشم می‌خورد. در این رزمایش حدود 4 هزار و ۳۰۰ سرباز، حدود ۲۰۰ خودرو و افزون بر ۱۰۰ هواپیما که تعدادی از آنها متعلق به کشور دیگری از اروپا بودند، به کار گرفته شدند. رئیس‌جمهور فرانسه بر اهمیت تامین امنیت بی‌قیدو شرط فرانسه و اروپا تاکید کرد. این رژه در شرایطی برگزار شد که مخالفان دولت فرانسه در سالروز جشن ملی فرانسه موسوم به «روز باستیل»، بار دیگر به خیابان آمده بودند. برخی منابع خبری فرانسوی از هو شدن مکرون توسط معترضان هنگام حضور در این مراسم خبر داده‌اند. در همین حال بنا بر گزارش شبکه خبری راشاتودی، این تظاهرات یک روز پس از سی‌و پنجمین شنبه اعتراض در فرانسه برگزار می‌شود و انتظار می‌رود با وجود ممنوع بودن برگزاری تظاهرات، معترضان جلیقه‌زرد هم به جمع معترضان بپیوندند. حضور نیروهای پلیس در این تظاهرات چشمگیر بود و مواردی از درگیری و خشونت نیز گزارش شده است. اوضاع در خیابان شانزه‌لیزه متشنج شده است. شنبه اما علاوه بر تظاهرات هفتگی جلیقه‌زردها، گروهی از پناهجویان آفریقایی که نام «جلیقه‌ سیاه‌» را برای خود برگزیده بودند، در پاریس تجمع کردند و از مقامات فرانسه خواستند به آنها مدارک قانونی برای اقامت در این کشور بدهند.


جنگ در لیبی عریان‌تر از پیش شده است
بازی چندگانه حفتر در صحرا
جنگنده‌های نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی دیروز شهر غریان واقع در جنوب طرابلس را بمباران کردند که بر اساس بیانیه نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر یک نفر کشته و چند نفر از شبه‌نظامیان وابسته به شورای بنغازی زخمی شدند. به نوشته روزنامه قطری عربی 21، اتاق عملیات موسوم به «کرامت» وابسته به نیروهای تحت فرماندهی حفتر اعلام کرد: در این بمباران مراکز نظامی در شهر غریان هدف قرار گرفت. در همین حال، سرلشکر محجوب یکی از فرماندهان نیروهای وابسته به حفتر با بیان اینکه ارتش ملی لیبی از آمادگی روحی بالایی برای حمله به طرابلس برخوردار است، اظهار داشت: ما آماده ورود به میدان شهدا (مرکز طرابلس) هستیم. «احمد المسماری» سخنگوی نیروهای وابسته به ژنرال حفتر نیز با حمله شدید به ترکیه و قطر آنها را به حمایت از دولت وفاق ملی متهم کرد و گفت: طرابلس بزودی به خاک لیبی باز خواهد گشت. از سوی دیگر درگاه اینترنتی «اخبار آفریقا» نوشت: ستاد تبلیغات جنگ لیبی (وابسته به حفتر) از ساکنان طرابلس خواست از مناطق درگیری در جنوب پایتخت تا جایی که می‌توانند دور شوند. این ستاد از مردم خواسته است، به مراکز نظامی نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی در جنوب پایتخت بویژه در مناطق «صلاح‌الدین» و «الهضبه» نزدیک نشوند. نیروهای وابسته به حفتر 4 آوریل 2019 به طرابلس حمله کردند که بر اثر آن صدها هزار نفر غیرنظامی از این شهر آواره شده‌اند و براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی هزار و 48 نفر در این جنگ جان خود را از دست داده‌ و 5 هزار و 558 نفر نیز مجروح شده‌اند.

امارات در مرزهای لیبی پایگاه نظامی دایر می‌کند
امارات عربی متحده قرار است برای مداخله بیشتر در امور لیبی پایگاه نظامی در نیجریه احداث کند. روزنامه روسی‌زبان کامرسانت در گزارشی به مذاکرات موجود میان امارات عربی متحده و دولت نیجریه برای احداث پایگاه نظامی در اراضی این کشور آفریقایی اشاره کرده و می‌نویسد: نیروهای اماراتی در نزدیکی مرزهای الجزایر و لیبی مستقر می‌شوند تا بتوانند از نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در درگیری‌های لیبی حمایت کنند. بر اساس این گزارش، مذاکرات موجود میان امارات عربی متحده و نیجریه برای ایجاد این پایگاه نظامی به مراحل پایانی خود رسیده است.
 


Page Generated in 0/0394 sec