printlogo


کد خبر: 211524تاریخ: 1398/4/24 00:00
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ادعای محمدرضا خاتمی:
ادعای کذب تقلب در سال 88 ارزش پاسخگویی ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در آخرین موضع‌گیری خود پس از دادگاه محمدرضا خاتمی با اشاره به ادعاهای نایب‌رئیس مجلس ششم درباره تقلب در انتخابات سال ۸۸ گفت: این ادعای مضحک و کذبی است که ارزش پاسخگویی ندارد، به همین دلیل ما نه شکایت و نه تعقیب کردیم. عباسعلی کدخدایی که به‌ مناسبت سالروز تأسیس این شورا در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما حضور پیدا کرده بود در بخشی از این برنامه در پاسخ به این سؤال که «در بحث انتخابات سال 88 اخیراً فردی که ادعای تقلب داشت در دادگاه حاضر شد و از شما خواست به‌عنوان شاهد در دادگاه حاضر شوید و شما نپذیرفتید، دلیل چیست؟»، گفت: از این به بعد، از اینجا که بیرون رفتم ادعای عجیب و غریب می‌کنم و می‌گویم کره مریخ 10 درجه شمالی منحرف شده و شاهدم آقای مهدی‌قلی است.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، کدخدایی در ادامه این گفت‌وگو عنوان کرد: درباره ادعای عجیب و غریب نباید خیلی به آن توجه کرد. بسیاری از دوستان این فرد در سال 88 در رسانه‌ها اعلام کردند تخلفی صورت نگرفته است. خودشان اعلام کردند بحث تقلب امکان‌پذیر نیست. نماینده آقای موسوی در شورای نگهبان نزد رهبری گفتند «در کشور ما اصلاً تقلب امکان‌پذیر نیست». حالا بعد از 10 سال آمار گنگی را که هر کسی در هر جایی و موقعیتی اعلام کرده است، کنار هم می‌گذارند و می‌گویند «ایها الناس! تقلب شده و من کشف مهمی انجام داده‌ام». شورای نگهبان وظیفه دارد در انتخابات همه آمار و ارقام را بررسی و آمار نهایی را اعلام کند. معمولاً آمار نهایی شورای نگهبان با آمار وزارت کشور متفاوت است. شورای نگهبان حجت و اسناد و مدارک داشته که نتیجه را اعلام کرده است.
پس از 10 سال آمار پراکنده از رسانه‌ها گرفته‌اند که تقلب شده و 8 میلیون رأی جابه‌جا شده است و حالا می‌گویی «ثابت کن»، می‌گویند «شورای نگهبان بیاید و اعلام کند». شورای نگهبان که قبلاً اعلام کرده است. ضرورت ندارد من کدخدایی الآن شهادت بدهم. شهادت را ما 10 سال پیش دادیم و اسناد و مدارک روشن است. شما باید مدارک متقن و محکمه‌پسند داشته باشید، بنابراین این ادعای مضحک و کذبی است که ارزش پاسخگویی ندارد، به همین دلیل ما نه شکایت و نه تعقیب کردیم.
به گزارش صداوسیما، وی در پاسخ به اینکه نکته این است که محمدرضا خاتمی می‌گوید در انتخابات 88 قطعاً تقلب شده اما این تقلب پای صندوق‌های رأی انجام نشده بلکه در ستاد انتخابات به مجموع آرا 8 میلیون رأی اضافه شده است، اظهار داشت: یعنی همه دستگاه‌های نظارتی چشم‌های خود را بستند و 8 میلیون رأی اضافه شده است؟ شما این را می‌پسندید؟ دوستان ایشان که از ایشان هم تندتر هستند، در سال‌های قبل و ادوار گذشته مسؤولیت اجرای انتخابات را داشتند. من اگر آمار آن دوره را بررسی کنم، خیلی آرای مخدوش می‌توانم دربیاورم. آیا دلیل این است همه انتخابات گذشته مخدوش بوده و تقلب صورت گرفته است؟ این ادعا سند می‌خواهد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه «وی دفاعیه خود را منتشر کرده و مدعی شده است سرنوشت 8 میلیون تعرفه مشخص نیست و به‌نفع فرد پیروز ثبت شده است»، گفت: تناقض زمانی است که 2 سند را کنار هم قرار بدهیم. وقتی اسناد مکتوب هنوز هست، چه تناقضی وجود دارد؟ باید با آرای ما متناقض باشد. شما سند معتبری بیاورید که شورای نگهبان 2 عدد متفاوت گفته باشد. نتیجه انتخابات یک نتیجه واحد است و در این مدت تغییری نکرده است. طبیعتاً این نتایج با آماری که زید و عمرو عنوان کرده، متفاوت است. وزارت کشور می‌گوید «آقای زید گفته آرای تعرفه‌ها، آرای باطله و... این است»، ما هم با سند اینها را بیان می‌کنیم. باید مدرک محکمه‌پسند اعلام کنند. در یک پرونده قضایی آمار متفاوتی اعلام می‌شود اما در نهایت دادگاه اعلام می‌کند آمار صحیح این است و آن رأی قاطع است.


Page Generated in 0/0563 sec