printlogo


کد خبر: 211530تاریخ: 1398/4/24 00:00
تظاهرات ضد دولتی در 700 شهر آمریکا علیه سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ
فریاد علیه برده‌داری مدرن

ده‌ها هزار آمریکایی در حدود 700 شهر در سراسر  ایالات متحده، یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی در سال‌های اخیر را برگزار کردند. این تظاهرات بزرگ با شعار اصلی «چراغانی برای آزادی: تحصن برای پایان دادن به اردوگاه‌های پاک‌سازی» مستقیما سرکوب پناهجویان در مرزهای جنوبی آمریکا توسط دولت ترامپ را به چالش کشید.
گزارش بازرسان مستقل دادستانی کل وزارت امنیت داخلی ایالات متحده بویژه از وضعیت هولناک پناهجویان در اردوگاه‌های مرزی آمریکا با مکزیک در منطقه «ریو گرند ولی» که حدود 2 هفته پیش توسط  آلکساندریا -اوکاسیو - کورتس، نماینده دموکرات در کنگره منتشر شد، نقش مهمی در تحریک عواطف عمومی داشت. او که جزو مخالفان قسم‌خورده ترامپ است این حرکت را برای تحت تاثیر قرار دادن رای نمایندگان کنگره برای افزایش آرا به نفع طرح کمک مالی به اردوگاه‌های پناهجویان انجام داد اما در عین حال باعث برانگیخته شدن افکار عمومی علیه سیاست‌های ضد مهاجراتی ترامپ شد. این گزارش باعث شد وضعیت اسفبار پناهجویان عمدتا لاتین در اردوگاه‌های مزبور، در حالی که اغلب آنان در محفظه‌هایی شبیه قفس حیوانات باغ‌وحش نگه‌داری شده و مجبورند از همان توالتی که قضای حاجت می‌کنند آب بنوشند، به اردوگاه‌های بدنام تسویه سرخپوستان در قرن نوزدهم تشبیه شود.
این افشاگری همچنین باعث شد «میشل باچله» رئیس‌جمهور سابق شیلی و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، وضعیت حاکم بر اردوگاه‌های مرزی آمریکا و وضعیت زیستی پناهندگان و مهاجران بویژه کودکان را «مخوف» اعلام کند. روز شنبه ده‌ها هزار نفر در شهرهای بزرگ آمریکا مانند واشنگتن، دنور، لس‌آنجلس، میامی، شیکاگو و نیویورک تظاهرات کردند و وکلای مهاجرتی و اعضای حزب دموکرات به اعتراض علیه نحوه رفتار دولت ترامپ با مهاجران پرداختند. تنها در 20 شهر کالیفرنیا حدود 10هزار نفر تجمع کردند. در پایتخت صدها معترض در محوطه نزدیک کاخ سفید راهیپمایی و تحصن کردند و شعار «اردوگاه‌ها را ببندید» سر دادند. در پارچه‌نوشته‌های آنها نیز شعارهایی علیه ترامپ نظیر «بدسیرت» مشاهده می‌شد. نورما تورس، نماینده زن ایالت کالیفرنیا در کنگره نیز در جمع تظاهرات‌کنندگان واشنگتن سخنرانی کرد و گفت: «دولت ترامپ جنایات زیادی علیه بشریت مرتکب شده است. وقتی شما یک نوزاد 2 ساله را از بشریت استثنا می‌کنید که حتی فرصت ارتکاب هیچ جرمی را نداشته، خود جنایتکار هستید».
در نیویورک نیز تحصن‌کنندگان شمع روشن کردند و پلاکاردهایی برای بستن اردوگاه‌های پناهجویان در جنوب ایالات متحده بالا بردند. «لیندا سارسور»، فعال مسلمان آمریکایی در این تجمع سخنرانی کرد و زندانی کردن کسانی را که دنبال پناهجویی هستند معادل برده‌داری روزگار مدرن خواند. او در مقابل جمعیت مخالف ترامپ گفت: «فقط کافی نیست که به جدایی خانواده‌ها پایان دهیم. کافی نیست که بچه‌ها را به والدین‌شان بازگردانیم. کافی نیست که کمپ‌ها را ببندیم. ما باید ظلم نظام‌مند که حتی کودکان را جلوی چشم ما به اردوگاه‌ها می‌اندازد برافکنیم».
در تظاهرات 2 هزار نفری شهر دنور که حدود ۵۰ هزار مهاجر در آن ساکن هستند، «پتی لمپ‌من» سازمان‌دهنده تظاهرات اعلام کرد این اعتراضات تا زمانی که تمام کمپ‌ها بسته و همه کودکان آزاد شوند ادامه خواهد داشت. جمعه  گذشته نیز شماری از فعالان حقوق بشر مقابل  مراکز نگه‌داری از مهاجران غیرقانونی در ایالت «تگزاس» که «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای بازدید از آن آمده بود تحصن کردند. مناسبت زمانی این اعتراضات سراسری همزمانی آن با موج جدید دستگیری هزاران مهاجر فاقد مدارک اقامتی از روز یکشنبه توسط مأموران اداره گمرک و مهاجرت و به دستور وزارت امنیت داخلی ایالات متحده بود. ترامپ هم پیش‌تر در توئیتی نفرت‌پراکنانه علیه مهاجران آمریکای مرکزی تهدید کرده بود مأموران دولتش قرار است آخر هفته (یکشنبه)  میلیون‌ها مهاجر را دستگیر کنند. انتظار می‌رود در خلال این طرح حداقل 2 هزار خانواده مهاجر بازداشت شوند. ۱۰ شهری که گمان می‌رود شاهد این بازداشت‌ها باشند شامل آتلانتا، بالتیمور، شیکاگو، دنور، هیوستون، لس‌آنجلس، میامی، نیویورک، سان‌فرانسیسکو و نیو اورلئان هستند. «متیو آلبنس» رئیس اداره گمرک و مهاجرت (موسوم به آیس) هم گفت اگر درباره فضای نگه‌داری خانواده‌های مهاجران دستگیر شده با کمبود فضا مواجه شوند، ممکن است مجبور شوند اعضای برخی از این خانواده‌ها را از هم جدا کنند.
اداره آیس از سوی کاخ سفید فرمان ویژه دارد  تا مهاجران غیرقانونی را در سریع‌ترین زمان ممکن از ایالات متحده اخراج کند حتی بدون اینکه امکان زندگی این افراد در خارج از آمریکا یا کشورهای مبدأ خود را سنجیده باشد. این در حالی است که در کمپ‌های نگه‌داری مهاجران، بسیاری از کودکان از والدین خود جدا شده‌اند و در شرایط نامناسبی به سر می‌برند. به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از 2 مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا این عملیات قرار است طی چند روز علاوه بر اخراج مهاجران ثبت نشده، به اخراج کسانی منجر شود که  با پرداخت وثیقه اجازه حضور در ایالات متحده را داشتند.
دردسر انتخاباتی مشترک ترامپ و بایدن
تظاهرات حمایت از پناهجویان در حالی تمام جامعه آمریکا را درگیر کرده که سیاست‌ها و شعارهای ضد مهاجرتی بخش مهمی از کارزار انتخاباتی ترامپ برای انتخابات 2020 را تشکیل می‌دهد و به همین خاطر تجمعات انتخاباتی جمهوری‌خواهان هدف معترضان قرار می‌گیرد. اما حتی نامزد اصلی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نیز از اعتراضات مشابه در امان نیست. در همین راستا تجمع انتخاباتی روز جمعه جو بایدن در دوور از ایالت نیوهمپشایر توسط گروهی از معترضان خشمگین به آشوب کشیده شد. آنها به آغاز روند اخراج مهاجران بدون مدرک در دوره ریاست‌جمهوری اوباما که نمایدن معاونش بود اعتراض داشتند. در پلاکاردهای معترضان نوشته شده بود: «ما 3 میلیون اخراج را فراموش نخواهیم کرد».  اعتراضات اجتماعی بشدت برتری بایدن در نظرسنجی‌ها را به چالش کشیده است تا جایی که حتی حمایت‌های او از جورج بوش، رئیس‌جمهور جنایتکار پیشین آمریکا در حمله به خاورمیانه را نیز پیش کشیده‌اند.  معاون پیشین اوباما که یک نظامی بازنشسته پنتاگون است اخیرا با ابراز تأسف دوباره از رأی مثبتش به جنگ عراق، مدعی شده بوش او را فریب داده بود. این رسوایی‌ها بهانه‌های خوبی به دست «کاملا هریس»، نامزد زن دموکرات‌ها داد تا در نخستین مناظره تلویزیونی درون‌حزبی به بایدن حمله کند و اینگونه با پشت سر گذاشتن او در نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان، جای او را به‌عنوان امید اصلی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی بگیرد.


Page Generated in 0/0070 sec