printlogo


کد خبر: 211547تاریخ: 1398/4/25 00:00
چرا همه خارجی‌ها با شکایت از استقلال می‌روند؟
خوش استقبال بد بدرقه

زهره فلاح زاده: پروپئیچ را شاید همان سالی که به استقلال آمد و تنها ۳ گل هم برای آبی‌ها به ثمر رساند، هوادار آنقدر شناخت رویش نداشت که در این یک ماه گذشته پیدا کرده است. بازیکنی که سال ۹۴ و در زمان مدیریت بهرام افشارزاده و مربیگری پرویز مظلومی با دردسرهای فراوان در واپسین لحظات نقل و انتقالات به جمع آبی‌های پایتخت اضافه شد، عملکرد ضعیفی در این تیم داشت تا جایی که فصل بعد که علیرضا منصوریان جایگزین مظلومی شد، این بازیکن را کنار گذاشت. اما مدیران استقلال از این بازیکن خواستند به تمرینات تیم اضافه شود که او به دلیل عدم پرداخت مطالباتش به ایران بازنگشت.
همین بازنگشتن پروپئیچ با شکایت او به فیفا برای پرداخت طلبش همراه شد، البته زمان مدیریت افشارزاده، باشگاه وکیل ایتالیایی گرفت و پول هم از باشگاه گرفت تا این مشکل را حل و فصل کند اما با آمدن مدیر بعدی و پیگیری‌ها، رأی به ضرر استقلال اعلام شد و فیفا آبی‌ها را به پرداخت بدهی به پروپئیچ محکوم کرد. یعنی استقلال علاوه بر پولی که به وکیل خود داد، باید ‌طلب بازیکن سابقش را هم می‌داد. اتفاقی که به نفع بازیکنی شد که حتی نتوانست
۵۰ درصد کارایی برای آبی‌ها داشته باشد و به ضرر استقلالی شد که ناشناخته با این بازیکن
۲ ساله و بدون بند و تبصره‌ای قرارداد بست.
اما نکته قابل تأمل این است که مبلغ قرارداد پروپئیچ در سال دوم ۲۵۰ هزار دلار بوده
در حالی که مدیران استقلال بارها اعلام کرده‌اند بدهی به این بازیکن تنها ۳۰ هزار دلار است. به هرحال پرونده پروپئیچ حتی با اعلام پرداخت بدهی به این بازیکن توسط مهدی تاج، رئیس فدراسیون و امیرحسین فتحی، مدیرعامل استقلال در سال گذشته، همچنان باز بوده و مختومه هم نشده بود تا جایی که بدهی نزدیک به ۴۰۰ هزار دلار را استقلال باید تا دیروز دوشنبه پرداخت می‌کرد، چرا که در صورت عدم پرداخت، آبی‌ها با حذف از آسیا، کسر ۶ امتیاز و بسته شدن 2 پنجره نقل و انتقالاتی مواجه می‌شدند؛ خطری که هواداران استقلال را پس از رفتن آیاندا پاتوسی، ستاره فصل گذشته ، بیشتر هم نگران کرده بود که نکند مدیران‌شان باز هم دست گل به آب دهند. اما جالب اینکه پس از یک ماه کش و قوس دقیقاً روز آخر از حل و فصل و مختومه شدن پرونده پروپئیچ خبر آمد؛ خبری که می‌توانست خیلی زودتر به دست هواداران ناامید آبی‌ها برسد.
اما سؤالی که پس از بسته شدن پرونده پروپئیچ مطرح می‌شود، این است که باشگاه‌های ایرانی همچون استقلال تا چه زمانی قرار است بازیکنی با عملکردی ضعیف به خدمت بگیرند تا حتی با اخراجش این باشگاه باشد که باید
ضرر کند؟
سؤال پیش می‌آید چرا ما فقط با بازیکنان ایرانی‌ قرارداد سفت و محکم می‌بندیم و حتی با بازیکنی که ۶ میلیارد از باشگاه برای تمدید می‌خواهد تا زمان کوتاه آمدن او، قرارداد انعقاد نمی‌کنیم اما برای خارجی‌ها هیچ بند و تبصره‌ای در قرارداد لحاظ نمی‌کنیم و طوری پیش می‌رود که خارجی‌هایی مثل پاتوسی‌‌ها و تیام‌ها را به راحتی از دست می‌دهیم یا خارجی‌ای مثل پروپئیچ با عملکرد بسیار ضعیف پولی از استقلال می‌گیرد که حقش نیست؟ مگر غیر این است که آنقدر که روی بازیکنان ایرانی شناخت داریم، روی خارجی‌ها نداریم و باید دقت بیشتری برای بستن قرارداد با آنها داشته باشیم؟
استقلال همین فصل گذشته ۶ خارجی به ایران آورد و هر ۶ نفر آنها خیلی زود از تیم جدا شدند؛ این امکان وجود دارد که برخی از آنها باز هم پرونده‌ای در فیفا علیه استقلال باز کنند و باز هم روز از نو، روزی از نو.
آیا روزی یا فصلی می‌رسد که استقلال یک پرونده در فیفا نداشته باشد؟ روزی می‌رسد که این تیم به حذف از آسیا، کسر امتیاز و بسته شدن پنجره نقل و انتقالات تهدید نشود؟
سکوت عجیب مسؤولان استقلال
در حالی که اخبار غیررسمی حکایت از بسته شدن پرونده پروپئیچ دارد اما هیچ یک از مسؤولان باشگاه استقلال در این باره واکنشی نداشته‌اند. دیروز دوشنبه  آخرین مهلتی بود که فیفا برای باشگاه استقلال به منظور پرداخت مطالبات مهاجم سابق این تیم تعیین کرده بود و بدیهی است که اگر این باشگاه نتواند تا پایان وقت اداری رضایت پروپئیچ را بگیرد، تبعاتی دامن این تیم را خواهد گرفت.
در حالی که اخبار غیررسمی حکایت از پرداخت این مبلغ با همکاری سفارت ایران در کشور کرواسی و بسته شدن این پرونده داشت اما نشر این اخبار با هیچ واکنشی از سوی مسؤولان و رسانه‌های رسمی باشگاه استقلال همراه نبود تا مخاطب در صحت آن دچار تردید شود. یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال در گفت‌وگو با مهر نسبت به نتیجه نهایی این پرونده اظهار بی‌اطلاعی کرد و بیان داشت اگر خبر رسمی باشد باید از سوی آقایان فتحی، خطیر یا رسانه‌های رسمی باشگاه اعلام شود. اگر چه نشر این خبر در ساعات اولیه موجب شادی هواداران استقلال شد اما سکوت باشگاه و مسؤولانش در این باره بار دیگر این نگرانی را ایجاد کرد که مبادا در روند این پرونده خللی وارد شده و دردسر‌های جدیدی انتظار آبی‌پوشان را بکشد.
 


Page Generated in 0/0191 sec