printlogo


کد خبر: 211555تاریخ: 1398/4/25 00:00
انتقاد شورای شهری‌ها و مدیران شهرداری تهران از نحوه صدور شناسنامه فنی و دریافت پول برای نظام مهندسی
شهرداری پول می‌گیرد اما کاری نمی‌کند!

گروه اجتماعی: اعضای شورای شهر و شهرداری تهران  دیروز در جلسه هم‌اندیشی بررسی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اعلام کردند شهرداری از مهندسان پول می‌گیرد اما خدمتی ارائه نمی‌دهد! عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران دیروز در مراسم رونمایی از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که در محل سازمان نظام مهندسی تهران برگزار شد، به مصوبه روز یکشنبه شورای شهر درباره الزام شهرداری به اخذ پروانه برای پروژه‌های مشارکتی اشاره کرد و گفت: این یعنی ما سال‌ها بدون آنکه خودمان پروانه ساخت بگیریم از مردم خواسته‌ایم پروانه ساخت بگیرند. وی افزود: ما در حرف می‌گوییم نباید ساختمانی بدون پروانه ساخت و مجری
ذی‌صلاح ساخته شود اما در عمل به این موضوع توجه نمی‌کنیم. معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: اتفاقی که در حوزه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان خواهد افتاد، اتفاقی است که هر خردمندی آن را می‌پذیرد اما این اتفاقی که امروز می‌افتد با روح آن شناسنامه متفاوت است. وی به ساخت ساختمانی در ۴ سال قبل از سوی خود اشاره کرد و گفت: با اینکه تلاش کردم همه قوانین را رعایت کنم باز هم می‌دانستم کاغذهایی که امضا گرفتم بیشتر صوری بوده و فاقد ارزش است. گلپایگانی به موضوع اخذ عوارض مهندس ناظر از مردم و ریختن آن به حساب سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: اصلا این موضوع در قانون نیامده است و ما غیرقانونی پول گرفته‌ایم و به حساب نظام مهندسی ریخته‌ایم. خیلی از پروانه‌های ساخت اصلا تبدیل به پروژه ساختمانی نمی‌شود اما ما پول مهندسش را گرفته و به حساب نظام مهندسی واریز کرده‌ایم.
شناسنامه‌های گران
محمد سالاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز گفت: در حال حاضر پول می‌گیریم اما خدمتی به مردم ارائه نکرده‌ایم و در این سال‌ها شهرداری پول را از مردم گرفته و به نظام مهندسی پرداخت کرده‌ اما برای مردم شناسنامه‌ای صادر نشده است. امیدواریم چیزی که امروز به‌عنوان شناسنامه فنی رونمایی می‌شود شناسنامه فنی واقعی باشد چون در غیر این صورت به جایگاه مهندسی کشور خیانت کرده‌ایم. وی گفت: ما نمایندگان مردم تهران هستیم، باید بعد از این جلسات پاسخگوی مردم تهران باشیم که در جلسه‌ای شرکت کردیم نتیجه‌اش چه شده است. صدور و ارائه این شناسنامه باید منتج به این شود که وقتی مردم خرید ملکی انجام می‌دهند، بپرسند شناسنامه فنی دارد یا خیر؟ چون در آن صورت است که می‌توانیم بگوییم به فکر امنیت مردم بوده‌ایم. سالاری افزود: امروز هیچ کس نمی‌پرسد ساختمانی که می‌خرد شناسنامه فنی دارد یا نه، این یعنی اینکه اصلا مردم یا نمی‌دانند شناسنامه فنی چیست یا اصلا برایشان مهم نیست.
هیچ نقشه‌ای از ساختمان‌های مهم و حیاتی تهران نداریم
صفا صبوری‌دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران هم در جلسه هم‌اندیشی بررسی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان گفت: اواخر سال ۹۶ ساختمان برق حرارتی در خیابان ولیعصر آتش گرفت و ما برای اینکه بدانیم آتش را چگونه باید خاموش کنیم مجبور شدیم چند نفر از مهندسان‌مان را وارد ساختمان کنیم. صبوری ادامه داد: هیچ چیزی به نام شناسنامه فنی در آن ساختمان وجود نداشت. در هر یک از سینماها هر 2 ساعت ۵۰۰ نفر حاضر می‌شوند در حالی که شناسنامه فنی ندارند. در بحث بحران نمی‌دانیم اکشن‌پلن ما برای بحران‌های رخ داده چه باید باشد و هیچ نمایی از ساختمان نداریم. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: یک بخش کار این است که بگوییم ساختمان‌های مسکونی شناسنامه فنی بگیرند اما سایر ساختمان‌ها مثل بیمارستان‌ها و مراکز دولتی و تفریحی تکلیف‌شان چیست؟
صبوری گفت: لازم است دستگاه‌های مسؤول ورود کرده و در یک همکاری چندجانبه برای ساختمان‌های دولتی هم فکری کرد تا اگر فردا یک بحران رخ داد، بدانیم چگونه وارد حل آن بحران شویم. وی ادامه داد: اگر سختگیرانه نسبت به ساختمان‌های دارای اهمیت بالا ورود پیدا کنیم سایر مردم هم نسبت به داشتن شناسنامه فنی ساختمان‌های مسکونی حساس می‌شوند. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران تصریح کرد: داده ما از یک مرکز آموزش سربازی یا پادگان چیست که اگر خدای نکرده فردا یک آتش‌سوزی رخ داد بدانیم لوله‌های آب در کجاست. صبوری افزود: می‌شود یک کار مشترک تعریف کرد تا با اندک پولی اطلاعات مهمی که برای ورود به بحران‌های حوزه تهران وجود دارد به دست آید و نمایی کلی از آن داشت.
حبیب‌زاده: «مجری ذی‌صلاح» باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود
افشین حبیب‌زاده، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه گفت: سوالی مطرح است که آیا شناسنامه فنی ساختمان بدون اجرای مجری ذی‌صلاح اجرا‌پذیر است؟ به نظر ما اینگونه نیست. وی ادامه داد: مجری ذی‌صلاح واقعی که سر ملک حضور داشته باشد و تخصص‌های کامل و گوناگون سر پروژه بیایند آیا قابل رسیدن است؟ آیا قبل از رسیدن به این می‌شود به موضوع شناسنامه فنی ورود کرد؟ در حال حاضر شورای شهر تهران آمادگی کامل دارد موضوع مجری ذی‌صلاح را اجرایی کند و این فرصتی ناب برای سازمان نظام مهندسی است. حبیب‌زاده تصریح کرد: این موضوع با یک تفاهمنامه قابل اجراست و می‌شود در یک یا دو منطقه به صورت پایلوت اجرا کرد تا بعد از آن همه‌گیر شود. همه ما گله‌مند هستیم اما کاری هم نمی‌کنیم. در هر زمان می‌گوییم آماده‌ایم ولی هیچ کدام هم کاری نمی‌کنیم اما مطمئن باشید ما فردا زمان اجرای آن را اعلام خواهیم کرد. عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: همه مشکلات موجود در حوزه فنی ساختمانی ناشی از عدم اجرای همین موضوع مجری ذی‌صلاح است که باید جدی گرفته شود.


Page Generated in 0/0150 sec