printlogo


کد خبر: 211573تاریخ: 1398/4/25 00:00
ستون عظیم دود بر فراز تل‌آویو سایه وحشت از جنگ بر سر صهیونیست‌ها
انفجار مهم‌ترین کارخانه تسلیحاتی رژیم‌صهیونیستی

اسرائیلی‌ها تنها 2 روز پس از هشدار دبیرکل حزب‌الله درباره احتمال نابودی سرزمین‌‌های اشغالی در حوالی تل‌آویو، پایتخت سیاسی رژیم با صحنه‌ای عبرت‌انگیزی مواجه شدند. شبکه خبری آی 24، ارگان بین‌المللی رژیم صهیونیستی از ظهر دوشنبه تصاویر ستون دود عظیمی را در جنوب تل‌آویو پخش کرد که از مهم‌ترین کارخانه تسلیحاتی اسرائیل به هوا بر می‌خاست.
کارخانه «آی‌ام‌ای سیستمز» (صنایع نظامی اسرائیل) در رامات هاشرون به ساخت سلاح‌های مختلف مانند کُلت، مسلسل، خمپاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، موشک کروز، تانک، خودروی زرهی و پهپاد اختصاص دارد و یکی از تامین‌کننده‌‌های اصلی تسلیحات نیروهای مسلح و امنیتی رژیم صهیونیستی از جمله ارتش از سال 1955 تاکنون بوده است.
این شرکت یکی از شرکای سازمان‌‌های نظامی کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکاست و در صادرات سلاح ید طولایی داشته است، به طوری که بسیاری از سلاح‌‌های کشف‌شده از تروریست‌‌های داعش و جبهه النصره در سوریه آرم سبز این شرکت را داشتند.
آی‌ام‌ای در عین حال در زمینه فناوری‌‌های پیشرفته نیز فعال است و با شرکت مشهور اسرائیلی ال‌بیت سیستمز که سازنده قطعات پیشرفته هواپیما و تجهیزات مخابراتی و جاسوسی است شراکت دارد. برخی رسانه‌‌های فلسطینی و لبنانی دیروز از شنیده شدن صدای انفجار از کارخانه مذکور خبر دادند اما رسانه‌‌های رسمی رژیم صهیونیستی در ابتدا این موضوع را سانسور می‌کردند. سپس منابع نظامی صهیونیست اعتراف کردند علت آتش‌سوزی بزرگ در کارخانه نمادین جنوب تل‌آویو آتش گرفتن انبار نارنجک‌های دودزا بوده است. شبکه ‌آی 24 نیز با اشاره به محل برخاستن ستون دود عظیم، آن را ساختمان انبار نارنجک‌های دودزا اعلام کرده است. این شبکه انگلیسی و عبری‌زبان به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد یکی از اجاق‌‌های صنعتی داخل کارخانه بیش از اندازه داغ و باعث یک انفجار کوچک شده که به انبار نارنجک‌ها سرایت کرده است. اما شرکت «آی‌ام‌ای سیستمز» این انفجار را منکر شده و با ادعای اینکه هیچ تلفاتی نداشته تنها اعلام کرده یک مشکل غیرقابل پیش‌بینی حادث شده است. اما همین انکارها به شایعات درباره خرابکاری در بزرگ‌‌‌‌‌ترین کارخانه تسلیحاتی اسرائیل دامن زده است. سازمان آتش‌نشانی رژیم هم مدعی شده آتش‌سوزی بزرگ در قلب کارخانه بلافاصله تحت کنترل درآمده، در حالی که مردم تل‌آویو شاهد ابری از دود در جنوب شهر و بر فراز محله‌ای هستند که قرار است در آن 30 هزار واحد مسکونی جدید ساخته شود. مسؤولان نظامی همچنین گفته‌‌اند هیچ ماده شیمیایی سمی در دود ناشی از آتش‌سوزی در منطقه منتشر نشده است. به گفته یکی از مقامات آی‌ام‌‌‌ای، هیچ ماده خطرناکی در مواد محترقه نبوده است.
انفجار سیاسی رژیم صهیونیستی
انفجار در کارخانه نظامی راهبردی ‌ای‌ام‌ای در حالی رخ می‌دهد که اختلاف جناح‌ها و ناکارآمدی مدیریتی، حاکمیت رژیم صهیونیستی را دچار حالتی شبیه انفجار سیاسی از درون کرده است. موشه یعلون، وزیر جنگ پیشین و یکی از سران حزب اپوزیسیون موسوم به «کاحول لاوان» یا آبی و سفید، به شرایط بحرانی اسرائیل اعتراف کرده و مدعی نجات آن توسط حزبش شد.
به  گزارش کانال سیزدهم تلویزیون رسمی اسرائیل، یعلون همچنین با انتقاد شدید از نتانیاهو او را  مسؤول بحرانی دانست که اسرائیل در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند. او نخست‌وزیر کنونی را متهم کرد که تلاش می‌کند به هر قیمتی شده خود را از محاکمه به جرم فساد نجات دهد.  یعلون همچنین در اظهارات اخیرش موضوع ائتلاف با ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین رژیم را هم رد کرد و  گفت آبی و سفیدها با حزب جدید دموکرات – که بتازگی توسط باراک به راه انداخته شده است – فهرستی مشترک ارائه نخواهد کرد. یعلون از اختلاف دیدگاه با باراک درباره مواجهه با فلسطینیان به‌عنوان مانع اصلی ائتلاف یاد کرد و گفت: «مواضع باراک شبیه دیدگاه اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل است مبنی بر ایجاد نهادی برای فلسطینیان که کمتر از یک دولت و بدون مرزهای 1967 باشد». این در حالی است که رسانه‌ها معتقدند مهم‌ترین دلیل طفره رفتن اپوزیسیون اصلی دولت نتانیاهو از همکاری با دموکرات‌ها، نگرانی آنها از آلوده شدن کارزار سیاسی خود به اتهامات فسادی است که باراک مانند سایر نخست‌وزیران اسرائیلی یدک می‌کشد. جلوه‌ای دیگر از واگرایی مطلق در حاکمیت این رژیم مورد هجوم قرار گرفتن نتانیاهو توسط متحد افراطی پیشین خود در آخرین کابینه رسمی است؛ کابینه‌ای که چند ماه است به خاطر بن‌بست سیاسی در کنیسه و اختلافات غیرقابل حل میان احزاب، به صورت موقت به کارش ادامه می‌دهد. «آویگدور لیبرمن» دیگر وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در واکنش به تهدیدات توخالی نتانیاهو در پاسخ به هشدارهای سیدحسن نصرالله، نخست‌وزیر اسرائیل را به سگی بی‌عرضه تشبیه کرد.
او با اشاره به جدی نبودن تهدیدات نتانیاهو به یک رادیوی دولتی گفت: «سگی که پارس می‌کند گاز نمی‌گیرد».
رهبر حزب‌الله در گفت‌وگوی تلویزیونی جمعه‌شب خود به اسرائیلی‌ها صهیونیستی هشدار داده بود در صورتی که جنگ جدیدی را به راه اندازند، مقاومت قادر است تمام مناطق اشغالی فلسطین را تا  بندر ایلات در ساحل دریای سرخ هدف قرار داده و این رژیم را مطابق ادعای خودش به عصر حجر بازگرداند. نتانیاهو نیز در مقابل در نشست روز یکشنبه کابینه موقتش مدعی شد ضربه کوبنده‌ای به حزب‌الله در صورت ارتکاب هرگونه اشتباه وارد خواهد کرد اما ظاهرا حتی در داخل اسرائیل نیز کسی آن را جدی نگرفته است. تهدیدات پوچ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی است که ارتش رژیم  چند روز پیش در پی تیراندازی  منجر به شهادت یک عضو گردان‌های قسام پای دیوارهای حائل، مجبور به عذرخواهی از حماس شده بود.
سایه وحشت از جنگ بر سر اسرائیلی‌ها
وحشت اسرائیلی‌ها از جنگ بزرگ آینده از هفته‌های پیش در نوزدهمین کنفرانس امنیتی «هرتزلیا» برملا شد. طی 19 سال اخیر مباحث مطرح شده در این نشست غیررسمی اما حاکمیتی در شمال تل‌آویو،  منعکس‌کننده فضای حاکم بر جامعه صهیونیستی بوده است. امسال این گعده تابستانی سران گذشته و حال رژیم تبدیل به کانونی برای مطالعه راه‌های مختلف فروپاشی اسرائیل شد. کانال 7 تلویزیون رسمی اسرائیل در گزارشی که به مناسبت سیزدهمین سالگرد شکست در جنگ 33 روزه تموز 2006 پخش کرد به دیدار چند هفته پیش سران رژیم با «یعال اشتریک» فرمانده منطقه شمالی پرداخت و فاش کرد که بر اساس ارزیابی سازمان اطلاعات داخلی که توسط فرمانده مزبور تشریح شده، جبهه داخلی سرزمین‌های اشغالی در جنگ آینده در معرض حملات بسیار گسترده سلاح‌های نقطه‌زن و دقیق و ویرانگرتر از آنچه تاکنون به خود دیده است قرار بگیرد. «شالومی گابی نعمان» رئیس شورای محلی اسرائیل در مصاحبه با این شبکه ضمن ابراز نگرانی شدید، تحلیلی تفصیلی از وضعیت امنیتی متزلزل مرزهای شمالی انجام داد. او گفت: «یکی از مشکلاتی که ما در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و موشه کحلون، وزیر دارایی به آن اشاره کردیم این بود که جبهه شمال از 10 سال پیش تاکنون مورد بی‌توجهی و سهل‌انگاری مستمر قرار داشته است و اسرائیل فقط به جنوب توجه داشته و آنجا طرفی است که در پی هر مشکلات امنیتی از آن بهره‌برداری می‌کند. مسیری برای مصون‌سازی و استحکام بخشیدن به شمال (فلسطین اشغالی) وجود داشت که سال 2018 درباره آن توافق به‌عمل آمد و کابینه اسرائیل حل این مساله را در مرزهای شمال تصویب کرد ولی متأسفانه این طرح سال 2019 میلادی اجرا نشده در حالی که بنا بود بودجه‌ای به‌میزان 500 میلیون شیکل برای مستحکم و ایمن کردن شهرک‌های واقع تا مسافت 4 کیلومتری مرزها (با غزه) ارائه شود که در عمل حتی یک شیکل هم دریافت نکرده‌ایم. در شهرک شلومی حدود هزار خانواده (صهیونیست) بدون هرگونه حمایتی زندگی می‌کنند و ما بر اساس اظهارات فرمانده منطقه شمالی آماده می‌شویم که جنگ آینده، شدیدترین جنگ برای اسرائیل باشد و ما شهرک‌نشینان پیوسته به دیوار (حائل)، ضرباتی را که در جنگ آینده دریافت خواهیم کرد، 10 برابر ضرباتی خواهد بود که در جنگ دوم لبنان (جنگ 33روزه) بر ما وارد شده بود».
 

سرایت بحران نژادپرستی به ارتش صهیونیستی
بحران نژادپرستی ذاتی صهیونیسم در تار و پود رژیم آپارتاید برآمده از این ایدئولوژی ریشه دوانده است. متعاقب 2 هفته اعتراضات روزانه یهودیان آفریقایی‌تبار به تبعیض نژادی پلیس اسرائیل حالا دامنه بحران به ارتش عبرانی هم کشیده شده است. به گزارش تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی، بحران جدید زمانی آغاز شد که یک سرباز از ملیت اتیوپیایی به‌نام «تالی ماتوکو» در صفحه فیسبوک خود حادثه‌ای را که هفته گذشته در پایگاه محل خدمتش رخ داده بود، برملا کرد. این سرباز که به  یهودیان آفریقایی‌تبار موسوم به فلاشا تعلق دارد، نوشته است: در جریان بحث و مباحثه با گروهی از سربازان داخل یکی از پایگاه‌های ارتش، به تظاهرات یهودیان اتیوپیایی اشاره شد، تظاهراتی که هفته گذشته برگزار شد، یکی از افسران به من گفت؛ شما (یهودیان فلاشا) بدتر از اعراب هستید و شما یهودی اصیل نیستید». او همچنین به این نکته اشاره کرد که حتی وقتی فرماندهان و مسؤولان ارشد ارتش رژیم اشغالگر در جریان اهانت قرار گرفتند، کاری در این زمینه انجام ندادند. تازه پس از افشاگری ماتوکو بود که ارتش عبرانی تحقیقات در این باره را آغاز کرد.
 


Page Generated in 0/0066 sec