printlogo


کد خبر: 211580تاریخ: 1398/4/26 00:00
با رأی نمایندگان مجلس محمد دهقان، محمدحسن صادقی‌مقدم و هادی طحان‌نظیف به عضویت شورای نگهبان درآمدند
تکمیل ترکیب دوره جدید شورای نگهبان

گروه سیاسی: یک روز پس از انتصاب 3 عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دوره جدید توسط رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی نیز به 3 حقوقدان از 4 حقوقدان پیشنهادی رئیس قوه‌قضائیه برای عضویت در دوره جدید شورای نگهبان رای داد تا ترکیب «نهاد نگهبان قانون اساسی» تکمیل شود. به گزارش «وطن‌امروز»، در جلسه علنی دیروز مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی حقوقدانان شورای نگهبان را انتخاب کردند. طبق این گزارش، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه هفته گذشته «هادی طحان‌نظیف»، «محمد دهقان»، «محمدحسن صادقی‌مقدم»، «عبدالحمید مرتضوی» و «علی غلامی» را به عنوان نامزدهای حقوقدان شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده بود که از این میان علی غلامی دیروز و قبل از رای‌‌‌گیری اعلام انصراف کرد.
بر این اساس، محمد دهقان با ۲۳۰ رأی، محمدحسن صادقی‌مقدم ۱۸۱ رأی و هادی طحان‌نظیف ۱۵۶ رأی به عنوان 3 عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند. این سه عضو جدید جایگزین محسن اسماعیلی، نجات‌الله ابراهیمیان و سام سوادکوهی‌فر در دوره جدید شورای نگهبان خواهند بود. در ادامه به بخشی از سوابق ۳ عضو جدید حقوقدان شورای نگهبان اشاره می‌شود. دکتر دهقان سابقه‌ ریاست سازمان بسیج دانشجویی استان تهران و همچنین معاونت سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کشور را بر عهده داشته است. تأسیس خبرگزاری‌ دانشجو (SNN) یکی از جمله شاخص‌ترین فعالیت‌های وی است. وی از سال ۱۳۸۲ و در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نماینده‌ مردم چناران و طرقبه بوده است. وی تیرماه ۱۳۹۸ از سوی رئیس قوه‌قضائیه به عنوان حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان به مجلس دهم معرفی و با 230 رای از سوی نمایندگان مجلس برای یک دوره 6 ساله به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شد. دکتر محمدحسن صادقی‌مقدم دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه تهران است و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز سال ۱۳۶۷ در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده است. وی همچنین دارای دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس نیز هست. صادقی‌مقدم تیرماه سال ۱۳۸۷ طی حکمی از سوی فرهاد رهبر، رئیس وقت دانشگاه تهران به عنوان مشاور عالی رئیس این دانشگاه منصوب شد. وی عضو هیأت علمی دانشکده‌ حقوق دانشگاه تهران بوده و دارای تألیفات و مقالات متعددی است. گفتنی است آقای صادقی‌مقدم از سال ۱۳۹۲ نیز به عنوان مشاور عالی آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان مشغول خدمت است.  دکتر هادی طحان‌نظیف متولد ۱۳۶۱ در دزفول است. او مدرک دکترای حقوق عمومی خود را از دانشگاه تهران گرفته و هم‌اکنون نیز عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) است. جوان‌ترین حقوقدان معرفی‌شده برای عضویت شورای نگهبان، مسؤولیت‌هایی همچون دبیر کمیته فرهنگی- اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و کارشناس حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد. او نزدیک به 10 سال دبیر جلسات شورای نگهبان بوده و تسلط کافی به قانون اساسی، نظرات تفسیری و رویه‌های شورای نگهبان دارد. دکتر طحان‌نظیف همچنین ۱۸ عنوان کتاب و بیش از ۳۰ عنوان مقاله علمی در موضوعات حقوقی دارد. معاونت آموزشی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، از مردادماه سال ۱۳۹۲، عضو هیأت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، از سال ۱۳۹۲، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» مجلس شورای اسلامی، کارشناس گروه حقوق عمومی دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سال ۱۳۸۹، کارشناس و پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان از سال ۱۳۸۸ تاکنون و همکاری با معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۷ بعضی از سوابق اجرایی دکتر طحان‌نظیف است. گفتنی است یک روز پیش از انتخاب اعضای جدید حقوقدان شورای نگهبان، رهبر حکیم انقلاب طی حکمی حجت‌الاسلام اعرافی را با توجه به فقدان مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن(ره) در مجموعه فقهای محترم شورای نگهبان به عضویت در این شورا منصوب کرده بودند. حجت‌الاسلام اعرافی از جمله اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که در حال حاضر مدیریت حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور و همچنین امامت جمعه شهر قم را بر عهده دارد.
 

توضیحات  کدخدایی پیرامون اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت کاندیداها
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس که خواهان اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی بود، تاکید کرد: هرکس مراجعه کند اسناد را به او ارائه می‌کنیم. به گزارش تسنیم، عباسعلی کدخدایی طی سخنانی در دیدار رؤسای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله جنتی با اشاره به اظهارات یکی دیگر از روسای کمیسیون‌ها درباره نقش هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و جایگاه این هیأت در قانون گفت: این هیأت به موجب قانون اساسی هیچ اشکال حقوقی و قانون اساسی ندارد بلکه مشکل بحث هماهنگی بیشتر است که باید صورت گیرد و البته آیت‌الله آملی‌لاریجانی به دنبال اصلاح این فرآیند است. کدخدایی در پاسخ به یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس که خواهان اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت برخی کاندیداهای انتخاباتی بود، تاکید کرد: آنچه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌دهد مستند و مستدل است، نظر نهایی، نظر شورای نگهبان است اما هرکس مراجعه کند اسناد را به او ارائه می‌کنیم ولی قانون ما را از اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت افراد منع کرده است.


Page Generated in 0/0078 sec