printlogo


کد خبر: 211607تاریخ: 1398/4/26 00:00
کنگره آمریکا لایحه‌ای فاقد ضمانت اجرایی درباره عاملان قتل خاشقجی تصویب کرد
مؤاخذه نوچه‌ها به جای مجازات بن‌سلمان!

گروه بین‌الملل: خانه نمایندگان ایالات متحده لایحه‌ای را به اتفاق آرا تصویب کرد که حداکثر به مواخذه عاملان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست اکتفا می‌کند. اخیرا «آگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل و مسؤول تحقیقات درباره قتل این منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول صریحا «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی و تعدادی از مقامات عالی‌رتبه این شیخ‌نشین را به دست داشتن در این جنایت متهم کرده بود اما لایحه‌ای که در بخش پایین‌دستی کنگره با 405 رأی موافق در مقابل 7 رأی مخالف، به تصویب رسید، حتی در همین حد نیز به مؤاخذه عاملان قتل خاشقجی نمی‌پردازد. به گزارش گاردین، لایحه فوق تحت عنوان «قانون حقوق بشر و جوابگویی عربستان سعودی» توسط «تام مالینوفسکی» نماینده ایالت نیوجرسی تهیه شده و پس از تصویب در خانه نمایندگان باید  برای رأی‌گیری به سنا فرستاده شود. در گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای گزارشگر ویژه سازمان ملل که در رسانه‌ها منتشر شد، آمده بود: «قتل جمال خاشقجی جنایتی بین‌المللی بود. جمع‌بندی گزارشگر ویژه این است که آقای خاشقجی، قربانی قتل عمد و اعدام از پیش برنامه‌ریزی‌شده بود. دولت عربستان سعودی عطف به قوانین حقوق بشری بین‌المللی مسؤول آن است». اما گفته می‌شود لایحه اخیر کنگره بسیار محافظه‌کارانه موضع‌‌‌گیری کرده و مبتنی بر پرهیز از هرگونه اقدام و تنبیه عملی علیه عاملان قتل خاشقجی تنظیم شده است. به نظر می‌رسد این لایحه تنها ابزاری برای تخریب سیاسی دولت ترامپ در داخل آمریکا باشد و در آن اشاره‌ای به مستندات گزارش سازمان ملل درباره دست داشتن بن‌سلمان در این جنایت بین‌المللی نشده و حداکثر به مواخذه، اخطار شفاهی یا حداکثر تحریم برخی عوامل دست چندم عملیات ترور شنیع خاشقجی محدود خواهد شد.
هشدار «اف‌بی‌آی» به مخالفان بن‌سلمان: مثل خاشقجی نشوید!
همزمان با ارائه این لایحه بدون ضمانت اجرایی درباره عوامل قتل خاشقجی، پلیس فدرال آمریکا به شکلی طنز‌آمیز به خاشقجی‌‌های احتمالی آینده هشدار داد! تحولاتی که معنایی جز عجز آمریکایی‌ها در مقابل یاغی‌گری‌‌های بن‌سلمان ندارد.
به گزارش تارنمای میدل ایست‌آی، فرستادگان اف‌بی‌آی به دیدار 5 تن از فعالان مخالف رژیم سعودی در آمریکا رفته و به آنها اخطار داده‌‌اند جان‌شان از جانب ریاض در خطر است که به طور ضمنی هشداری از سوی واشنگتن نسبت به فعالیت‌‌های آنها علیه رژیم سعودی حتی در خود خاک آمریکا نیز هست.
این  هشدارهای اف‌بی‌‌‌آی، سخنان ترامپ را درباره اینکه محمد بن‌سلمان به طور مستقیم در قتل خاشقجی دست نداشته، زیر سؤال می‌برد. مقامات اداره تحقیقات فدرال چندین بار به دیدار 4 معارض عربستانی و یک فعال عرب که به نوعی با خاشقجی در ارتباط بوده‌‌اند رفته و به آنها درباره خطری که جان‌شان را تهدید می‌کند، هشدار داده‌‌‌اند. به آنها گفته شده است در صورت خروج از آمریکا با تهدیدات احتمالی روبه‌رو خواهند شد. به گفته سخنگوی دفتر اف‌بی‌آی این دیدارها تا پایان ماه مه ‌گذشته ادامه داشته اما او به اینکه آیا این دیدارها به موضوعاتی غیر از قتل خاشقجی نیز  مرتبط بوده یا نه، پاسخ نداده است.
یکی از این افراد که اف‌بی‌آی با او دیدار کرده است، در گفت‌و‌گو با میدل ایست‌آی به شرط عدم افشای نامش گفت یک کانال یوتیوب مخالف سیاست‌های سعودی را اداره می‌کند. یکی دیگر از این افراد نیز گفت در کنفرانس مخالفان دولت سعودی شرکت کرده است. سومی نیز گفت پیش از این با «جمال خاشقجی» در پروژه مبارزه با «مگس‌های اینترنتی» (اشاره به ارتش سایبری سعودی) همکاری می‌کرد.
او گفت: «هنگامی که آنها به دیدار من آمدند، در ابتدا به علت روابط محمد بن‌سلمان با دونالد ترامپ احساس ترس کردم اما کارمندان آمریکایی به من گفتند آنها صرف‌نظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید است، به وظیفه خود برای حفظ جان انسان‌ها عمل می‌کنند».
اما اف‌بی‌آی تنها سازمانی نیست که به فعالان مخالف عربستانی درباره خطری که جان‌شان را تهدید می‌کند، هشدار داده است. پیش از این نیز حداقل 2 مرتبه رسانه‌های غربی از اقدام مشابه سیا خبر داده‌اند. مثلا هفته‌نامه آمریکایی تایم ۲۱ اردیبهشت گذشته نوشت سیا به دوستان و خانواده جمال خاشقجی هشدار داده است فعالیت‌شان درباره دموکراسی و آزادی‌خواهی آنها را در لیست تهدیدات دولت سعودی قرار می‌دهد.

دادگاه «جفری اپستاین» میلیاردر آمریکایی متهم به تجاوز به دختران نوجوان این پنجشنبه برگزار می‌شود
دلال جنسی پسر ملکه  با ویزای سعودی

دادستان نیویورک اعلام کرد دلال جنسی خاندان سلطنتی بریتانیا و افراد بانفوذ در انگلیس و آمریکا برای برای دستکاری مستندات مربوط به 2 مورد از تجاوزهایش به دختران نوجوان، 350 هزار دلار رشوه پرداخت کرده است. به گارش سی‌ان‌ان، این مبلغ به 2 تن از شاهدانی پرداخت شده که ممکن بود در دادگاه حضور یافته و علیه جفری اپستاین، میلیاردر آمریکایی شهادت دهند. او متهم به خرید و فروش دختران نوجوان زیر 17 سال و تجاوز به آنها و گذاشتن آنها در اختیار میهمانان و دوستان سرشناسش از جمله شاهزاده اندرو، پسر ملکه انگلیس، بن‌علی، دیکتاتور مخلوع تونس که به عربستان فراری شده و برخی شاهزاده‌‌های سعودی است. در سال‌‌های گذشته چندین دختر از اپستاین شکایت کردند و چندین پرونده برای او تشکیل شد اما او هر بار با تکیه بر ثروت و نفوذش از مجازات فرار کرد. در یکی از این موارد و در سال 2008 الکساندر آکوستا، وزیر کار دولت ترامپ، دادستان وقت آمریکا بود که پس از افشای دستکاری آن پرونده با پول در سال اخیر، او به توصیه ترامپ استعفا کرد تا رئیس‌جمهور و دولتش از تبعات محاکمه فعلی دور بمانند. از سوی دیگر دادستان این پرونده کشف کرده اپستاین 66 ساله ویزای سعودی هم داشته تا به آسانی قربانیانش را برای شیوخ عربستان جابه‌جا کند. به دستور قاضی ریچارد برمن، میلیاردر متجاوز فعلا در زندان اصلاح و تربیت منطقه منهتن نیویورک در حبس خواهد بود و قرار است رای اولیه درباره او، روز پنجشنبه این هفته صادر شود که احتمال می‌رود دست‌کم به مجازات 45 سال زندان محکوم شود.
 


Page Generated in 0/0063 sec