printlogo


کد خبر: 211620تاریخ: 1398/4/27 00:00
اخبار

پتروشیمی‌ها موظف به عرضه کالا در بورس هستند
معاون عملیات در بورس کالا گفت: پتروشیمی‌ها موظفند کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند. رضا محتشمی پور در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: پتروشیمی‌های موظفند کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند، هرچند اگر در بورس کالا عرضه نشود به معنی عدم عرضه در داخل کشور نیست. وی افزود: مشکل کمبود مواد اولیه در کارخانه یک امر کاملا مقطعی است، مثلاً در حال حاضر کمبودی وجود ندارد. محتشمی‌پور گفت: طی دو‌سه سال اخیر مهم‌ترین عاملی که سبب افزایش قیمت‌ها در بازار بوده نوسانات قیمت ارز است، زیرا محصولات پتروشیمی‌ها براساس قیمت‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شود و همزمان با قیمت ارز نوسان دارد. وی گفت: ما با عدم عرضه پتروشیمی در بازار‌های داخلی روبه‌رو نیستیم، زیرا عرضه پتروشیمی در بخش‌های مختلف از جمله ستاد تنظیم بازار کاملا کنترل می‌شود و اگر نوسانی به وجود بیاید سریع رصد می‌شود. محتشمی‌پور افزود: بخش عمده‌ای از آنچه در بورس کالا عرضه می‌شود با مشکلی روبه‌رو نیست اما بعضی از پتروشیمی‌ها کنترل‌های موجود در بازار را نمی‌پسندند و تمایلی به این حجم از کنترل ندارند، زیرا در صورتی که در یک بخشی از بازار کمبود به‌وجود بیاید از پتروشیمی‌ها می‌خواهند تغییر تولید بدهند و این امر برای پتروشیمی‌‌ها با هزینه و زحمت همراه است.

رشد ۵۲۲ واحدی شاخص بورس
شاخص بورس با ۵۲۲ واحد رشد در پایان معاملات دیروز، در کانال ۲۴۶ هزار واحدی باقی ماند. در معاملات دیروز 3 میلیارد و ۳۳۵ میلیون سهم در ۳۵۹ هزار و ۸۵۴ دفعه معامله شد. همچنین ارزش معاملات در بازار دیروز بازار سرمایه ۱۳ هزار و ۵۷۴ میلیارد ریال و ارزش بازار نهصد و سی و دو هزار میلیارد تومان بود. نماد‌هایی که بیشترین تاثیر را بر شاخص دیروز بورس گذاشت مخابراتی‌ها، پتروشیمی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها بود و نماد‌های پر بیننده بانکی‌ها، خودرویی‌ها و پتروشیمی‌ها معرفی شد.


تعداد چک‌های برگشتی  ۶ درصد کاهش یافت
حدود ۶۱۷ هزار فقره چک در خرداد برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 1/6 درصد کاهش نشان می‌دهد. بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، بالغ بر
۶ میلیون و ۵۰۰ هزار فقـره چک به ارزشی حدود ۸۴۲ هزار میلیارد ریال در خردادماه ۱۳۹۸ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلـغ به ترتیب
2/9 درصد و 1/15 درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود
2 میلیون و ۲۰۰ هزار فقـره چک بـه ارزشی بالغ بر ۴۴۰ هزار میلیارد ریال مبادله شد. در خرداد امسال 9/50 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در 3 استان تهران، اصفهان و خراسان رضـوی مبادله شده که به ترتیب با 1/33 درصد، 9/9 درصد و 9/7 درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین 2/64 درصد از ارزش چک‌های فوق در 3 استان تهران (3/52 درصد)، خراسان‌رضوی (۶ درصد) و اصفهان (9/5 درصد) مبادله شده که بیشترین سـهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.


تنش آبی در 233 شهر کشور
تابستان امسال حدود 6/28 میلیون نفر از جمعیت کشور در ۲۳۳ شهر تحت تنش آبی قرار خواهند گرفت که این رقم نسبت به سال گذشته 4/6 میلیون نفر کاهش داشته است. به گزارش وزارت نیرو، در سال آبی جاری، بهبود نسبی ذخایر سدهای کشور به عنوان بخشی از منابع تأمین‌کننده آب شرب شهرها و روستاهای کشور تحت تاثیر بارش‌ها، سبب بهتر شدن وضعیت تأمین آب شرب شهرها و روستاهای کشور شده و تا حدودی از دغدغه‌های وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه برای تأمین این ماده حیاتی کاسته است. منظور از تنش آب شرب، حداکثر میزان آب مورد نیاز در پیک مصرف نسبت به حداکثر ظرفیت تولید یک شهر است. بر اساس بررسی انجام شده، ۵۹ شهر کشور امسال از نظر سطح تنش در وضعیت قرمز (یعنی کمبود بیشتر از ۲۰ درصد) قرار دارند و در پیک مصرف روزانه احتمال کمبود آب در آنها وجود دارد.
 


Page Generated in 0/0066 sec