printlogo


کد خبر: 211638تاریخ: 1398/4/27 00:00
چهارگوشه

سرکوب حامیان شیخ زکزاکی  در نیجریه
ارتش نیجریه در ادامه سرکوب تظاهرات حامیان شیخ ابراهیم زکزاکی، روز سه‌شنبه یکی از معترضان را به شهادت رساند و چند تن دیگر را بشدت زخمی کرد. هزاران نفر از پیروان رهبر جنبش اسلامی نیجریه (آی‌ام‌ان)  و رهبر معنوی شیعیان این کشور در اعتراض به تداوم بازداشت 4 ساله  شیخ‌ زکزاکی، روز سه‌شنبه بار دیگر تظاهراتی صلح‌آمیز برگزار کردند که با واکنش خصمانه ارتش و شلیک گلوله‌های جنگی به خاک و خون کشیده شد. تیم وکلای شیخ زکزاکی به دلیل وخامت حال او و آسیب‌های وارده به وی در نتیجه یورش سال ۱۳۹۴ به محل اقامتش در ایالت شمالی «کادونا»، بارها خواستار آزادی و معالجه او شده‌اند اما این درخواست‌ها به جایی نرسیده است. حتی حکم دادگاه عالی نیجریه سال ۲۰۱۶ مبنی بر  آزادی فوری او به جایی نرسیده و دولت ژنرال بوهاری که روابط نزدیکی با آمریکا و سعودی دارد از پذیرش این حکم سر باز ‌زده است.

پژاک تروریست‌های خود را  اعدام کرد
روز گذشته اجساد 12 نفر از اعضای گروهک تروریستی پژاک در ارتفاعات استان کردنشین «شرناخ» در شرق ترکیه کشف شد.  یکی از اهالی منطقه خنره که مشغول چرای گوسفندان در دامنه کوه شکیف بود این اجساد را پیدا کرد که 7 نفر از آنها مرد و بقیه زن بودند. گفته می‌شود مسلحان مقتول کرد همگی از پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند. مردم محلی معتقدند به احتمال بسیار قوی این افراد توسط سران گروهک پژاک به صورت دسته‌جمعی اعدام شده‌اند. اخیرا به دنبال قتل «دیار غریب» از سران پ‌ک‌ک، زنجیره‌ای از تسویه‌حساب‌های خونین میان گروه‌های تروریستی شرق ترکیه به راه افتاده است. این در حالی‌ است که برخی منابع سیاسی فاش کرده‌اند ترور غریب کار طیف مخالف او در پ‌ک‌ک بوده است. با این حال بسیاری از اکراد بومی شرناخ و همچنین سربازان ترک قربانی این تسویه‌حساب‌ها شده‌اند.

کشته شدن ده‌ها کماندوی آمریکایی و افغان در بادغیس
همزمان با تشدید درگیری‌ها در غرب افغانستان، سخنگوی طالبان از کشته شدن ۳۹ کماندوی ارتش در ولایت بادغیس خبر داد. «قاری یوسف احمدی» در بیانیه‌ای اعلام کرد بر اثر کمین گروه طالبان به نیروهای ویژه دولتی در منطقه «میده قل» شهرستان «آبکمری»  39 کماندو کشته و 16 تن دیگر نیز به اسارت طالبان درآمده‌اند. سخنگوی طالبان مدعی است در این درگیری تعدادی از تروریست‌های نظامی آمریکایی نیز کشته شده‌اند و تجهیزات نیروهای ویژه از جمله دوربین‌های دید در شب نیز از آنها به غنیمت گرفته شده است. اگرچه هنوز این خبر از سوی منابع  دولتی تایید نشده اما پیش از این اعلام شده بود که هیاتی از مقامات ارشد امنیتی  قوای اشغالگر افغانستان (ایساف) از جمله ژنرال «اسکات‌ میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور به ولایت هرات سفر کرده‌اند.

فرودگاه جیزان  زیر حمله پهپادی ارتش یمن
سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: یگان پهپادی ما عملیات گسترده‌ای را علیه فرودگاه منطقه‌ای جیزان انجام داده است. سرتیپ یحیی سریع افزود: در عملیات یگان پهپادی یمن، آشیانه‌های هواپیماهای بدون سرنشین عربستان در فرودگاه جیزان هدف قرار گرفت و باعث توقف پروازهای این فرودگاه شد. وی افزود: هدف قرار دادن فرودگاه جیزان در چارچوب پاسخ به محاصره مستمر ملت مظلوم یمن است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین از هدف قرار دادن پایگاه هوایی ملک خالد سعودی در جریان
2 عملیات هجومی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین قاصف کا 2 خبر داد.

پوتین از تداوم همکاری میان مسکو و برلین خرسند است
رئیس‌جمهوری روسیه در پیام تبریک خود به مناسبت شصت و پنجمین سالروز تولد صدراعظم آلمان، اقدامات و عملکرد وی را ستود. ولادیمیر پوتین خطاب به آنگلا مرکل نوشت: اقدامات شما نه‌تنها در آلمان که در عرصه بین‌المللی ستودنی است. پوتین همچنین در این پیام تبریک آورده است: از تداوم همکاری میان برلین و مسکو خرسند خواهم بود. گفتنی است اعضای کابینه آلمان نیز دیروز به مناسبت زادروز مرکل دسته گل بزرگی به وی تقدیم کرده و برایش آرزوی موفقیت و سلامت کردند.
 


Page Generated in 0/0066 sec