printlogo


کد خبر: 211647تاریخ: 1398/4/27 00:00
روز گذشته در سالروز تأسیس شورای نگهبان اولین نشست ترکیب جدید این شورا با معارفه اعضای جدید و انتخاب هیأت‌رئیسه برگزار شد
آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان باقی ماند

گروه سیاسی: پس از اینکه ترکیب جدید شورای نگهبان با انتصاب
3 عضو فقهای شورای نگهبان توسط رهبر معظم انقلاب و همچنین انتخاب حقوقدانان پیشنهادی از سوی رئیس قوه‌قضائیه توسط مجلس شورای اسلامی مشخص شد، اعضای این شورا اولین نشست خود را روز گذشته (چهارشنبه ۲۶ تیر) درست در سالروز تاسیس این «نهاد پاسدار قانون اساسی» برگزار کردند. در این جلسه انتخابات هیأت‌رئیسه شورای نگهبان با حضور فقها و حقوقدانان این شورا برگزار شد. بر این اساس در انتخابات هیأت‌رئیسه این شورا، آیت‎‌الله جنتی با رأی اکثریت اعضا برای یک سال دیگر به عنوان دبیر شورای نگهبان ابقا شد. همچنین عباسعلی کدخدایی به مدت یک سال دیگر به عنوان قائم‌مقام دبیر و سخنگوی این شورا از سوی اعضای شورای نگهبان انتخاب شد. بر اساس آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان، انتخابات هیأت‌رئیسه این شورا هر ساله برگزار می‌شود و طی آن اعضای هیأت‌رئیسه جدید برای فعالیت یک‌ساله انتخاب می‌شوند.
به گزارش «وطن‌امروز»، رهبر انقلاب روز دوشنبه 24 تیرماه در احکام جداگانه‌ای آقایان آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی را با توجه به پایان یافتن دوره عضویت آنان در شورای نگهبان، مجدداً برای یک دوره جدید و در حکم دیگری حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی را به‌عنوان عضو فقهای این شورا منصوب کردند. یک روز پس از این انتصاب‌ها، مجلس شورای اسلامی نیز به 3 حقوقدان از
4 حقوقدان پیشنهادی رئیس قوه‌قضائیه برای عضویت در دوره جدید شورای نگهبان رای داد تا ترکیب «نهاد نگهبان قانون اساسی» تکمیل شود. در جلسه علنی سه‌شنبه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی حقوقدانان شورای نگهبان را انتخاب کردند. طبق این گزارش، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه هفته گذشته «هادی طحان‌نظیف»، «محمد دهقان»، «محمدحسن صادقی‌مقدم»، «عبدالحمید مرتضوی» و «علی غلامی» را به عنوان نامزدهای حقوقدان شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده بود که از این میان علی غلامی قبل از رای‌‌‌گیری اعلام انصراف کرد. بر این اساس، محمد دهقان با ۲۳۰ رأی، محمدحسن صادقی‌مقدم با ۱۸۱ رأی و هادی طحان‌نظیف با ۱۵۶ رأی به‌عنوان 3 عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند. این 3 عضو جدید جایگزین محسن اسماعیلی، نجات‌الله ابراهیمیان و سام سوادکوهی‌فر در دوره جدید شورای نگهبان شدند.
سوابق درخشان اعضای جدید
دبیر شورای نگهبان با اشاره به انتخاب اعضای جدید این شورا گفت: همگی این آقایان دارای سوابق حسنه و درخشان در خدمت به انقلاب هستند که در همین زمینه باید از حُسن انتخاب رهبر انقلاب و رئیس قوه‌قضائیه و نمایندگان مجلس تشکر و قدردانی کنم. آیت‌الله جنتی روز گذشته در جلسه این شورا که با حضور و معارفه اعضای جدید این نهاد برگزار شد، طی سخنانی با تبریک به مناسبت سالروز تأسیس شورای نگهبان گفت: این نهاد مهم از سال ۱۳۵۹ به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تشکیل شد و در این ۳۹ سال فعالیت، وظایف خود را بخوبی انجام داده و در این مسیر سربلند بوده است. وی افزود: اعضای شورای نگهبان اعم از فقها و حقوقدانان همواره به وظایف قانونی خود عمل کرده‌اند و در این مسیر آبرومند هستند و هرگز از سرزنش دشمنان و بدخواهان نگران نمی‌شوند. دبیر شورای نگهبان با اشاره به انتخاب ۳ فقیه و ۳ حقوقدان در دوره جدید این شورا، اظهار داشت: ۲ تن از فقها یعنی حضرات آیات یزدی و آملی‌لاریجانی در این دوره ابقا و حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی به عنوان فقیه و
۳ حقوقدان نیز به این شورا اضافه شدند که همگی این آقایان دارای سوابق حسنه و درخشان در خدمت به انقلاب و نظام اسلامی هستند که در همین زمینه باید از حُسن انتخاب رهبر انقلاب و رئیس قوه‌قضائیه و نمایندگان مجلس تشکر و قدردانی کنم. وی در ادامه به سوابق عملکرد اعضای جدید شورای نگهبان اشاره کرد و یادآور شد: حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای اعرافی در همه ادوار کاری خود چه در دوره جامعه‌المصطفی و چه در زمان مدیریت حوزه علمیه قم به حُسن عمل و روحیه انقلابی مشهور هستند که امیدواریم در عمل به وظایف‌شان در شورا نیز موفق باشند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی با اشاره به سوابق ۳ حقوقدان جدید شورای نگهبان نیز گفت: دکتر صادقی‌مقدم از اساتید بنام حقوق در دانشگاه و دکتر دهقان نیز از آزادگان سرافراز کشور و دارای روحیه انقلابی هستند، همچنین دکتر طحان‌نظیف نیز از حقوقدانان جوان کشورند که سال‌ها در این شورا مشغول به فعالیت بوده‌اند که برای همگی این آقایان در مسؤولیت جدید از خداوند منان آرزوی توفیق و سربلندی دارم.
شورا مصلحت‌اندیشی‌ سیاسی نمی‌کند
آیت‌الله شب‌زنده‌دار، عضو فقهای شورای نگهبان نیز در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه در تصمیمات شورا، هیچ ملاحظات سیاسی و جناحی تأثیری ندارد، گفت: شورای نگهبان به مرّ قانون عمل می‌کند. عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان به این دلیل که تا حدود زیادی جلوی نفوذ و انجام عملیات تخریبی دشمن را گرفته است و با توجه به اینکه تنها جایی است که می‌تواند انحراف و اعوجاجی را که دشمن از راه قوانین و مصوبات در روند انقلاب ایجاد می‌کند پیشگیری کند، باعث ناراحتی و عصبانیت دشمنان انقلاب اسلامی شده است. عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: تنها نهادی که می‌تواند سد راه نفوذی‌ها و کسانی که ممکن است از طریق انتخابات‌های مختلف (مجلس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری و خبرگان رهبری) در نظام سیاسی، قانونگذاری یا اجرایی کشور وارد شوند، شورای نگهبان است؛ لذا این نهاد، هم از قوانین و مصوبات مختلف و هم از انتخابات که مبادا بیگانگان و ایادی آنها و منحرفان و بدخواهان در شاکله حکومت اسلامی نفوذ کنند، صیانت می‌کند.
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با تأکید بر اینکه در تصمیمات شورا، ملاحظات سیاسی و جناحی هیچ تأثیری ندارد، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به مرّ قانون عمل می‌کند اما گاهی ممکن است چنین برداشت شود که شورای نگهبان در امور سیاسی دخالت دارد، درحالی  که این موضوع نیز قطعاً مربوط به شروط مصرح در قوانین است؛ مثلاً شروطی که به التزام عملی نامزد‌های انتخاباتی به اسلام تصریح می‌کند، لذا اگر کسی در مواضع سیاسی خود برخلاف اسلام عمل کند، مسلماً این شرط در او ساقط می‌شود و شورای نگهبان موظف است در چارچوب قانون وظایف خود را انجام دهد. بنابراین شورا بر اساس مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی عمل نمی‌کند. آیت‌الله شب‌زنده‌دار ادامه داد: اگر شورای نگهبان با مدارک، ادله و مستندات، شخصی را شناخت و از مواضع او در سخنرانی‌ها یا نوشته‌هایش مطمئن شد یا از طرقی که قانون معین کرده، احوالات و مواضع اشخاص را یافت، بر آن اساس صلاحیت فرد را احراز یا عدم احراز می‌کند، لذا اگر شروطی که قانون معین کرده، آن شخص واجد یکی از آنها نباشد، در این موارد صلاحیت وی احراز نمی‌شود.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار با تأکید مجدد بر اینکه احراز صلاحیت‌ها در چارچوب قانون انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر شروط مصرح در قانون برای فرد ثبت‌نام‌کننده در انتخابات احراز شود، صلاحیت او تأیید می‌شود اما اگر این شروط در او احراز نشود رد صلاحیت می‌شود، البته صورت سومی هم وجود دارد و آن این است که شروط در فرد ثبت‌نام‌کننده احراز نمی‌شود، یعنی هیچ چیزی از مواضع اتخاذی وی در دسترس نیست و شناختی از او برای احراز صلاحیت یافت نمی‌شود، لذا نتیجه همان است که احراز عدم کرده‌ایم. بالاخره 3 حالت بیشتر وجود ندارد؛ یا احراز وجود آن شرایط را می‌کند، یا احراز عدم آن شرایط را می‌کند، یا عدم احراز است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، وی در توضیح عدم احراز فرد ثبت‌نام‌کننده در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این حالت سوم که عدم احراز صلاحیت است، مدارک و شواهد طوری نیست که ما را به احراز برساند یا مدارک و مستنداتی وجود دارد که با هم در تعارض هستند؛ یعنی منابعی داریم که فرد شرایط را دارد و منابع دیگری داریم که برعکس آن را می‌گوید (شرایط را ندارد)؛ در این صورت بررسی‌هایی انجام می‌شود تا به نتیجه صحیح برسیم.
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به فتنه سال ۸۸ گفت: اگر بنا باشد به قانون احترام نگذاریم و به آن عمل نکنیم، قطعاً بالاترین ضربه را خواهیم خورد، چون میثاق عمومی و همگانی هر کشوری، قانون آن کشور است، لذا اگر بنا باشد به‌خاطر سلایق، قانون زیر پا گذاشته شود، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. وی افزود: اگر قرار باشد هر بار انتخاباتی که برگزار می‌شود، مدعیانی پیدا شوند که اعتراض غیرقانونی داشته باشند و بگویند این انتخابات درست انجام نشده و باید ابطال شود، این کار افتادن در دور باطل است، لذا هنگامی که قانون مصوب وجود دارد، در آن راه رفع اشکال و ابهامات بیان شده است، بنابراین نباید سلایق افراد و خواسته‌های بدخواهان مجال فعالیت پیدا کند.


Page Generated in 0/0258 sec