printlogo


کد خبر: 211654تاریخ: 1398/4/27 00:00
آیا رعشه بدن صدراعظم آلمان او را به ترک قدرت وا‌می‌دارد؟
مرکل باز نشست

گروه بین‌الملل: ابتدا قرار بود مشکل با نوشیدن 4 لیوان آب حل شود اما حالا به بغضی تبدیل شده که در گلوی مقتدر‌‌‌‌‌ترین زن عالم سیاست گیر کرده است. آنگلا مرکل برای دومین بار پیاپی در یک هفته به صورت نشسته در مراسم استقبال رسمی از یک مقام خارجی شرکت کرد تا ثابت شود رعشه‌‌های بدن او در مراسمات قبلی فقط به‌خاطر گرمازدگی نبوده است.
صدراعظم آلمان دیروز که اتفاقا مصادف با شصت‌وپنجمین سالگرد تولدش بود، در استقبال از همتای مولداویایی‌‌‌‌اش «مایا ساندو» در محوطه کاخ صدارت برلین هنگام پخش سرود ملی 2 کشور نایستاد و روی یک صندلی سفید نشست. اوایل هفته نیز در استقبال از مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک مرکل مجبور شده بود روی صندلی بنشیند. این قعودهای مشکوک مرکل پس از آن بود که طی ماه گذشته در 3 نوبت تصاویری از رعشه سراسری بدن او حین ایستادن در مراسم استقبال رسمی منتشر شد. نخستین‌بار که این پدیده به چشم رسانه‌ها آمد، او میزبان ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور جدید اوکراین بود. مشخص بود که او از آخرین توان خود برای سرپا ماندن تا پایان مراسم استقبال استفاده می‌کند. پس از آن خانم سیاستمدار شیمیدان به خبرنگاران گفت که مشکل خاصی نبوده و فقط گرما زده شده که با نوشیدن 4 لیوان آب مشکل برطرف شده است.
اما ظرف 2 هفته 2 بار دیگر این لرزش‌ها در ملأ عام تکرار شد تا جامعه ژرمن‌ها دریابد که  حل مشکل نفر اول دولت‌شان بسادگی آب خوردن نخواهد بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.  فرانک والتراشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان و نتی رینه، نخست‌وزیر فنلاند دیگر سیاستمداران برجسته‌ای بودند که شاهد لرزیدن خانم صدراعظم در گرمای تابستان بودند.
به نظر می‌رسد کهنه‌کار‌‌‌‌‌ترین نخست‌وزیر اروپایی پس از 14 سال صدارت که برنامه کاری بسیار فشرده‌ای را به او تحمیل کرده است به بیماری خاصی دچار شده باشد که مانع ادامه کار تا پایان دوره صدارتش شود. نتایج یک نظرسنجی جدید که روز سه‌شنبه توسط تارنمای بیلد در آلمان برگزار شد حاکی از آن است که نه‌تنها اغلب ژرمن‌ها از بیماری مرکل آگاهند، بلکه یک‌سوم آنها برای وی ابراز دلسوزی هم نمی‌کنند.
نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد که ۵۹ درصد مردم آلمان این موضوع را یک مسأله شخصی عنوان می‌کنند و ۳۴ درصد آنها معتقدند که این موضوع به منافع عمومی ربط دارد. او فعلا در مقابل خواست عمومی برای ارائه گزارشی دقیق از وضعیت سلامتش مقاومت می‌کند و گفته است که در حال بررسی مشکل است. اما از نحوه فرافکنی خانم صدراعظم چنین بر می‌‌‌‌‌‌‌‌آید که نمی‌خواهد حقیقت را بگوید. او گفته است حالش بسیار خوب است و نیازی به نگرانی بابت تندرستی‌‌‌‌اش نیست و این لرزش‌ها را نوعی واکنش روانشناختی با نخستین‌بار که «گرمازده» شد می‌داند. او همچنین مدعی شده است:  «همانطور که یک روز اتفاق افتاد، بنابراین ناپدید خواهد شد». اما ممکن است این ادعاها به ضرر او تمام شود. اخیرا مطبوعات آلمان این فرضیه را مطرح کرده‌‌اند که ممکن است او به عنوان یک عنصر اطلاعاتی پیشین، سوابق بیماری خود را در 14 سال گذشته پنهان می‌کرده است. بدین ترتیب احتمال دارد او تا پیش از سال 2021 که دوران صدارتش پایان می‌یابد قدرت را ترک کند.
یک زن دیگر گزینه جانشینی مرکل
این روزها موضوع کناره‌گیری زودهنگام مرکل از قدرت در حالی مطرح می‌شود که گزینه جانشینی او در پست صدراعظمی آلمان نیز یک خانم سیاستمدار اقتدارگراست که ژرمن‌ها به شوخی به او «مینی - مرکل» می‌گویند.
«آنگرت کرامپ – کارنباوئر» رهبر فعلی حزب دموکرات مسیحی آلمان مشهور به «آ.ک.ک» دیروز طی مراسمی در شهر برلین به عنوان وزیر دفاع سوگند یاد کرد. در این مراسم «اورزولا فن درلاین» وزیر دفاع پیشین که استعفا کرده است و معاون اول رئیس مجلس علیای بوندستاگ حضور داشتند. اما انتصاب این زن ۵۶ ساله زاده شهر سارلند در نزدیکی مرز فرانسه به پست دشوار وزارت دفاع باعث بحث‌های زیادی شده، چرا که عملکرد او بعد از کسب نتایج ضعیف حزب دموکرات - مسیحی در انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه گذشته، مورد انتقاد گسترده قرار گرفته بود. این نخستین پست وزارتی کرامپ – کارنباوئر است، با این حال از پاییز گذشته که او به عنوان رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی تعیین شد بسیاری بر این باور بودند با توجه به اینکه مرکل در پایان دوره فعلی صدراعظمی خود در سال ۲۰۲۱ از قدرت اجرایی کناره‌گیری می‌کند، کرامپ – کارنباوئر  مهم‌ترین گزینه جایگزینی او خواهد بود. گفته می‌شود مرکل هم با صاف کردن جاده برای رسیدن او به پست وزارت دفاع نقش مهمی در معرفی‌اش به عنوان جانشین آتی خود دارد.
 

وزیر دفاع آلمان، رئیس کمیسیون اروپا
نخستین وزیر دفاع زن آلمان که از سمت خود استعفا کرده است، سه‌شنبه شب در انتخابات ریاست کمیسیون اروپا پیروز شد. «اورزولا فن در لاین» پزشکی است با 7 فرزند و از اعضای بلندپایه حزب دموکرات مسیحی آلمان به رهبری آنگلا مرکل که با رأی ۳۸۳ تن از ۷۳۳ نماینده پارلمان اروپا به عنوان نخستین زن به ریاست کمیسیون اروپا انتخاب و جانشین ژان کلود یونکر شد. پیش از رأی‌گیری، حدود دوسوم سوسیال‌دموکرات‌های اروپایی  و بسیاری از لیبرال‌ها هم گفته بودند به او رأی خواهند داد. در مقابل چپ‌ها و سبزها مخالف انتخاب وزیر دفاع 6 سال اخیر آلمان بودند. نیکلای ویلومسن، نماینده چپ در پارلمان اروپا ضمن ابراز مخالفت چپ‌های پارلمان اروپا با این گزینه آلمانی از احزاب همپیمان نیز خواسته بود به او رای ندهند. سون گیگولد، نماینده حزب سبزها در پارلمان اروپا نیز به رویترز گفت که سبزها از رئیس کمیسیون اروپا انتظارات بیشتری دارند و آنچه فن‌درلاین در سخنرانی خود درباره حفاظت از محیط‌زیست بیان کرده، با آنچه سبزها در نظر دارند تفاوت محسوسی دارد. فن‌درلاین در سخنرانی آخر خود به عنوان نامزد پست ریاست پارلمان اروپا اعلام کرد که اروپا یکدست نیست و بین شرق و غرب و شمال و جنوب آن شکاف‌هایی وجود دارد که باید برای از بین بردن آن تلاش کرد. او سخنرانی خود را با «زنده‌باد اروپا» به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی پایان داد.


Page Generated in 0/0156 sec