printlogo


کد خبر: 211659تاریخ: 1398/4/29 00:00
انتشار تصاویر گرفته شده توسط پهپاد سپاه از ناو آمریکایی «یو‌اس‌اس باکسر» در خلیج‌فارس ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درباره ساقط کردن یک پهپاد ایرانی را بی‌‌اعتبار کرد
داره می‌سوزه!
ایران روز یکشنبه هفته گذشته یک شناور خارجی حامل سوخت قاچاق را در خلیج فارس توقیف کرد

گروه سیاسی: به نظر می‌رسد تحقیر آمریکایی‌ها در پی ساقط کردن پهپاد جاسوسی این کشور در خلیج‌فارس توسط ایران هنوز التیام نیافته است. دونالد ترامپ که چند روز پس از سرنگونی پهپاد 220 میلیون دلاری آمریکا، دروغ تصمیم حمله به ایران و سپس منصرف شدن از این تصمیم 10 دقیقه قبل از اجرا را مطرح کرده بود، 2 روز پیش نیز با طرح یک دروغ دیگر مدعی شد ناو آمریکایی یواس‌اس باکسر یک پهپاد ایران را در خلیج‌فارس هدف قرار داده و نابود کرده است؛ ادعای دروغی که عصر دیروز و به‌واسطه انتشار تصاویر پهپاد ایرانی از ناو آمریکایی خیلی زود افشا شد.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه مدعی شد یک کشتی نظامی این کشور یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز هدف قرار داده است. ترامپ که در ابتدای مراسمی در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «پیش از شروع سخنرانی، می‌خواهم همه را در جریان یک حادثه قرار دهم که امروز در تنگه هرمز رخ داد و «یو‌اس‌اس باکسر» که یک کشتی آبی - خاکی تهاجمی است، در آن مشارکت داشت». وی در ادامه مدعی شد: «باکسر علیه یک پهپاد ایرانی که تا فاصله بسیار بسیار نزدیکی جلو آمده بود، تقریبا ۱۰۰۰ یارد (۹۱۴ متر) و چندین هشدار برای کنار رفتن را نادیده گرفت و تهدیدی برای کشتی و خدمه کشتی بود، اقدام تدافعی انجام داد. این پهپاد بلافاصله نابود شد». رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «این تازه‌ترین نمونه از اقدامات تحریک‌آمیز و خصومت‌آمیز متعدد ایران علیه کشتی‌های فعال در آب‌های بین‌المللی است. ایالات متحده حق دفاع از نیروها، تأسیسات و منافع خود را برای خود محفوظ می‌دارد و از همه کشورها می‌خواهد تلاش‌های ایران برای ایجاد اختلال در آزادی تردد و تجارت بین‌المللی را محکوم کنند». وی افزود: «من همچنین از دیگر کشورها می‌خواهم هنگام گذر از این تنگه، از کشتی‌های خود محافظت کنند و در آینده با ما همکاری کنند... فکر کردم که باید بدانید». رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی پیش از این اظهارات نیز در جمع خبرنگاران مدعی شده بود امروز در ایران «اتفاق بزرگی» افتاده است. نکته قابل توجه در ادعای اخیر ترامپ، دست‌های خالی او از هرگونه سند و مدرک بود چه اینکه در صورت صحت این ادعا، رئیس‌جمهور آمریکا می‌توانست همچون ایران که فیلم شلیک به پهپاد آمریکایی و حتی لاشه‌های آن را به نمایش گذاشت عمل کند. ادعای بدون سند ترامپ موجب شد برخی رسانه‌ها این احتمال را مطرح کنند که پهپاد مورد ادعای آمریکایی‌ها یمنی یا حتی متعلق به امارات بوده باشد.
بیانیه پنتاگون؛ نخستین عقب‌نشینی
ساعتی پس از اظهارات ترامپ، وزارت دفاع آمریکا بیانیه کوتاهی صادر کرد؛ بیانیه‌ای که در آن هیچ اشاره‌ای به مالکیت ایران بر پهپاد مذکور نشده بود. این بیانیه توضیحاتی درباره سرنگونی پهپاد مورد نظر، بدون اشاره به تعلق آن به ایران منتشر کرده است.  پنتاگون در این بیانیه مدعی شده یک پهپاد بعد از ورود به «محدوده تهدیدآمیز» توسط ناو آمریکایی «یو‌اس‌اس باکسر» سرنگون شده است. وزارت دفاع آمریکا ادعا کرده این حادثه حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در تنگه هرمز به وقوع پیوسته است.  در بیانیه پنتاگون آمده است: «حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی کشتی آبی - خاکی یو‌اس‌اس باکسر در حال حرکت به سمت تنگه هرمز بود. یک سامانه پرنده بدون سرنشین بال ‌ثابت (UAS) به باکسر نزدیک شد و در محدوده فاصله‌ای خطرناک ثابت شد. کشتی به منظور تضمین ایمنی خود و خدمه آن اقدام دفاعی انجام داد».
واکنش ایران به توهم تازه ترامپ
هیاهوی آمریکایی‌ها پیرامون ادعای حمله به یک پهپاد ایرانی البته چندساعتی بیشتر به طول نینجامید و صبح دیروز سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ادعای ترامپ و وزارت دفاع آمریکا را تکذیب کرد. به گزارش فارس، سردار ابوالفضل شکارچی در این باره اعلام کرد: بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم  ترامپ، تمام پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا  پس از انجام مأموریت شناسایی  و کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به  پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچگونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو  یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اینگونه اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن‌سازی منطقه خلیج‌فارس و آبراه تنگه هرمز تلقی کرد و اظهار داشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و طبق موازین بین‌المللی،  ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت  خلیج‌فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند. پس از آن روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با مضحک خواندن عملیات مورد ادعای آمریکایی‌ها در سرنگون کردن پهپاد ایرانی در تنگه هرمز، اعلام کرد: بزودی تصاویر پهپاد نیروی هوافضای سپاه از ناوچه آمریکایی‌ها را منتشر و سند بی‌پایه و اساس بودن ادعای آنان را در معرض افکار عمومی جهانیان قرار می‌دهیم. در این بیانیه آمده است: بزودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه «یواس‌اس باکسر» آمریکایی که مدعی سرنگون ساختن یک پهپاد ایرانی در روز (پنجشنبه) بر فراز تنگه هرمز شده است را منتشر خواهیم کرد تا دروغ و بی‌پایه و اساس بودن این ادعا در معرض افکار عمومی جهانیان قرار گیرد؛ این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه  آمریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و از جمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال کرده و سالم به پایگاه خود بازگشته است. روابط عمومی کل سپاه همچنین در پایان بیانیه خود تاکید کرده است: یگان‌های دریایی و هوافضای سپاه بر اساس ماموریت‌های قانونی خود و در راستای برقراری امنیت آبراه تنگه هرمز و خلیج‌فارس تحرکات بیگانگان بویژه نیروهای تروریست آمریکا و انگلیسی‌ها در این منطقه راهبردی را هوشمندانه و به طور مستمر تحت نظارت و کنترل دقیق داشته و با اشراف اطلاعاتی و آمادگی‌های مطمئن موجود، هرگونه اقدام تجاوزکارانه و خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی آنان را با پاسخ متناسب، مواجه خواهند ساخت. واکنش ایران به ادعای اخیر ترامپ البته به نیروهای مسلح کشورمان محدود نمانده و معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به ادعای ترامپ مبنی بر ساقط شدن پهپاد ایرانی گفت: ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه در هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم. سیدعباس عراقچی در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به ادعای ترامپ نوشت: «ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم، نگرانم که ناو یواس‌اس باکسر اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داده باشد!»
تصاویر شفاف از 2 ناوچه و یک کشتی تجاری
در نهایت عصر دیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اثبات دروغگویی ترامپ در این ماجرا چند فیلم گرفته شده توسط پهپاد مورد اشاره از کشتی‌های آمریکایی را منتشر کرد. در این تصاویر 2 ناوچه در حال همراهی و اسکورت یک کشتی تجاری دیده می‌شوند. بر پایه این گزارش، با  اشراف اطلاعاتی نیروهای مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی روز پنجشنبه ۲۷/۴/‌۹۸  حین اجرای مأموریت‌های جاری، ورود ناوچه آمریکایی«یو‌اس‌اس باکسر» و ۵ فروند شناور همراه  را به طور کامل و از لحظه ورود به تنگه هرمز، به مدت 3 ساعت تحت رصد کامل و نظارت دقیق داشته است و در  این مدت پایگاه‌های پهپادی خودی، هیچ‌گونه اقدام غیرمتعارف و تهدید‌کننده‌ای  از سوی نیروهای تروریستی آمریکا در  ناو مذکور را ثبت و مشاهده نکرده‌اند. بر این اساس طرح ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی در تنگه هرمز بدون ارائه هیچ سندی بیش از پیش دروغ و  بی‌پایه و اساس بودن اظهارات مقامات آمریکایی در این باره را آشکار و اثبات کرد.

 

 توقیف شناور خارجی توسط سپاه

در شرایطی که بیش از 2 هفته از توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق به دستور آمریکایی‌ها می‌گذرد، نیروی دریایی سپاه روز یکشنبه یک شناور خارجی حامل نفت قاچاق را توقیف کرد.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، روابط عمومی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه با اعلام خبر توقیف یک شناور خارجی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق در جنوب جزیره لارک در خلیج‌فارس، ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر توقیف هر گونه شناور دیگر توسط ایران در روزهای اخیر را تکذیب کرد. روابط عمومی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طی عملیات رصد و کنترل ترددهای شناوری در خلیج‌فارس  به منظور کشف و مقابله با قاچاق سازمان‌یافته، روز یکشنبه مورخ ۲۳/4/۹۸ گشت‌های شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی‌های خارجی در اقدامی غافلگیرکننده این کشتی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق را پس از هماهنگی و حکم مراجع قضایی، در جنوب جزیره لارک توقیف کرد.
به گزارش سپاه‌نیوز، در این اطلاعیه افزوده شده است: این کشتی که ظرفیت حمل ۲ میلیون لیتر سوخت را دارد با ۱۲ خدمه خارجی در حال عزیمت  برای تحویل سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های بیگانه در مناطق دورتر بود که با هوشمندی رزمندگان نیروی دریایی سپاه ناکام ماند.
روابط عمومی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه در پایان با تکذیب ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر توقیف کشتی دیگری در روزهای اخیر توسط ایران و اشاره به اینکه پرونده تخلف کشتی حامل سوخت قاچاق در مراحل رسیدگی قضایی قرار دارد، تاکید کرده است: «یگان‌های شناوری این منطقه طبق روال جاری با اشراف اطلاعاتی همه‌جانبه، مأموریت‌های امنیتی و مقابله با قاچاق سازمان‌یافته سوخت را با قاطعیت و هوشمندی به ‌طور شبانه‌روزی اجرا و در صیانت از منافع و سرمایه‌های ملت ایران لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند».
این اقدام سپاه البته با واکنش‌های متفاوت آمریکا و انگلیس روبه‌رو شد، هرچند تا لحظه تنظیم این گزارش هیچکدام از این کشورها مسؤولیت این شناور را برعهده نگرفته‌اند. در همین راستا، وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق که به گفته وزارت خارجه اسپانیا در پی درخواست آمریکا از انگلیس انجام شده است، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از توقیف یک کشتی حامل سوخت قاچاق ابراز ناخرسندی کرده و از ایران خواست این کشتی و خدمه آن را «فورا» آزاد کند. وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه‌ مدعی شد که ایران در حال آزار کشتی‌هایی است که از تنگه هرمز عبور می‌کنند. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «ان‌بی‌سی»، در بخشی از این بیانیه آمده است: «آمریکا ادامه آزار کشتی‌ها و ایجاد اخلال در عبور امن از داخل و اطراف تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را قویا محکوم می‌کند». این بیانیه می‌افزاید: «ایران باید این فعالیت‌های غیرقانونی را متوقف کرده و فورا کشتی و خدمه‌ای را که بر اساس گزارش‌ها توقیف شده‌اند، آزاد کند. ما به همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود برای اطمینان از اینکه تاکتیک‌های باج‌خواهی و فعالیت‌های شرارت‌بار ایران دیگر امنیت دریانوردی و تجارت جهانی را مختل نکند، ادامه می‌دهیم».
همچنین سخنگوی دولت انگلیس روز پنجشنبه برخی گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه کشتی توقیف‌شده در خلیج‌فارس انگلیسی است را تکذیب کرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی دولت انگلیس در این باره گفت: «ما در حال حاضر از وجود هرگونه منافع انگلیس در این کشتی، بی‌اطلاع هستیم».
در واکنش به این مواضع، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران هر روز با قاچاقچیان سوخت مقابله می‌کند و توقیف اخیر یک کشتی در خلیج‌فارس نیز در همین چارچوب انجام شده است. محمدجواد ظریف در جمع گروهی از خبرنگاران در نیویورک، درباره ادعای توقیف یک تانکر نفتکش گفته است: «نه! این یک تانکر نیست. یک کشتی کوچک است که یک میلیون لیتر، نه یک میلیون بشکه، نفت حمل می‌کرده است. ما هر روز این کار را انجام می‌دهیم. اینها افرادی هستند که نفت ما را قاچاق می‌کنند».
تداوم توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق
از سوی دیگر، آخرین اخبار از تداوم توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط دولت محلی جبل‌الطارق حکایت دارد. بر این اساس، در حالی ‌که در روزهای گذشته اخباری درباره مذاکراتی میان مقامات ایران و جبل‌الطارق درباره نفتکش گریس یک منتشر شده بود اما دادگاهی در این کشور رأی به ادامه توقیف آن برای ۳۰ روز دیگر داد. رویترز نیز به نقل از دادستان کل منطقه جبل‌الطارق نوشت دیوان عالی توقیف این نفتکش را تا روز ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) تمدید کرده است. همچنین روز گذشته «فابیان پیکاردو» رئیس دولت محلی جبل‌الطارق مدعی شد که در لندن با مقامات ایرانی دیدار و درباره نفتکش توقیف شده ایران در این تنگه، مذاکرات مثبت و سازنده‌ای داشته است. یک سخنگوی دفتر پیکاردو در این باره گفت: وزیر ارشد جبل‌الطارق روز گذشته در لندن با مقامات ایرانی دیدار و برای تنش‌زدایی درباره نفتکش گریس یک و حل مسائل مختلف ناشی از توقیف این کشتی در این تنگه رایزنی کرده است. این مقام ارشد دولت جبل‌الطارق البته علاوه بر مقامات ایرانی با نخست‌وزیر و وزیر خارجه انگلیس نیز دیدار کرد. جرمی هانت در این باره در توئیتر خود نوشت: «دیدار مهمی با فابیان پیکاردو داشتم تا درباره کاهش تنش حول مساله گریس یک گفت‌وگو کنیم. هر دوی ما اتفاق نظر داشتیم که تحریم‌های اتحادیه اروپایی باید رعایت شود اما در عین حال برای حل مسائل در صورت طی روند قانونی جبل‌الطارق و دریافت تضمین‌های معتبر، آمادگی داریم». جرمی هانت البته همانند این موضع را در گفت‌وگوی تلفنی خود با ظریف نیز بیان کرده بود. مواضعی که از سوی برخی رسانه‌ها به زمینه‌چینی انگلیس برای آزادی نفتکش و اجتناب از برخوردهای احتمالی ایران تعبیر شد.
 

فرمانده کل سپاه:
در صورت خطای محاسباتی دشمنان راهبرد ایران تهاجمی خواهد بود

فرمانده کل سپاه با برحذر داشتن اتاق‌های فکر و جنگ جبهه دشمن از طراحی هرگونه ماجراجویی و شیطنت
ضد ملت ایران، تاکید کرد: در صورت خطای محاسباتی دشمنان، راهبرد دفاعی ما به راهبرد تهاجمی تغییر وضعیت داده و همه ظرفیت‌های ما سراسر تهاجمی می‌شوند. به گزارش سپاه نیوز، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان بازدید و ارزیابی میزان آمادگی‌های دفاعی نیروهای مستقر در جزایر سه‌گانه و منطقه دریایی نازعات در خلیج‌فارس، با تاکید بر اشراف اطلاعاتی و آمادگی مطلوب یگان‌های دریایی سپاه در صیانت از امنیت آب‌های سرزمینی ایران اسلامی گفت: منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز و جزایر و سواحل مربوط به آن نه‌تنها برای ایران، بلکه برای همه جهان، منطقه‌ای حساس و حیاتی بوده و جزء لاینفک اقتصاد جهانی به شمار می‌رود. وی افزود: در عین حال این منطقه برای کشور بزرگ ایران، یک مفهوم دفاعی مطلق و کاملی دارد و ما برای دفاع از منافع حیاتی و مرزهای آبی و هوایی خود در این منطقه و جزایر و  سواحل، گستره دفاعی قدرتمندی را از نیروهای زمینی، دریایی و هوافضا شکل داده‌ایم و از ذخایر و ظرفیت‌های تهاجمی فوق‌العاده بالایی نیز برخوردار هستیم. وی در ادامه با اشاره به راهبرد دفاع - تهاجم و تبیین سطح و عمق ویرانگری ناشی از «ضربه اول» در هنگام تهدید و تعرض عملی احتمالی،  تاکید کرد: بسیار طبیعی است که ما در استراتژی، دفاعی عمل می‌کنیم، یعنی آغازگر و شروع‌کننده هیچ جنگی نیستیم اما در این تاکتیک وضعیت کاملا معکوس است و در صورتی که خطایی محاسباتی از سوی دشمنان سر زند، راهبرد دفاعی ما به راهبرد تهاجمی تغییر وضعیت داده و همه ظرفیت‌های ما سراسر تهاجمی می‌شود.
 


Page Generated in 0/0137 sec