printlogo


کد خبر: 211662تاریخ: 1398/4/29 00:00
دونالد ترامپ:
محدودیت‌های هسته‌ای ایران باید 100 ساله باشد!

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر از توافق مطلوب مورد نظرش با ایران که همان محدودیت طولانی‌مدت فعالیت هسته‌ای ایران است پرده‌برداری کرد. «دونالد ترامپ» روز پنجشنبه با ادعای اینکه تحریم‌ها «آسیب زیادی» به ایران وارد کرده، گفت: این وضعیت می‌تواند به‌سرعت تغییر کند و ایران باید با آمریکا به توافق برسد. ترامپ گفت: «توافق رئیس‌جمهور اوباما از جنبه‌های مختلف فاجعه بود، از همه مهم‌تر به این دلیل که خیلی زود به پایان می‌رسید. نمی‌توانید با یک کشور توافق کوتاه‌مدت داشته باشید، باید توافق 100 ساله باشد». ترامپ همچنین افزود: «آنها [ایران] نباید روی موشک‌های بالستیک کار کنند اما توافق به آنها اجازه این کار را می‌دهد. همچنین باید بتوانیم مکان‌های دیگر را هم بررسی کنیم اما ما الان اجازه نداریم مهم‌ترین مکان‌ها را بررسی کنیم. این چه توافقی است؟» رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه تحریم‌ها فروش نفت ایران را کاهش داده، مدعی شد از این وضعیت «ناراحت» است و آنچه می‌خواهد صرفا رسیدن به یک «توافق منصفانه» است. او البته گفته برای چنین توافقی «عجله ندارم».
به گزارش «وطن‌امروز»، با اینکه این نخستین‌بار نیست که ترامپ به محورهای یک توافق جدید با ایران اشاره می‌کند اما تاکید بر برداشتن سقف زمانی توافق هسته‌ای با ایران که به «بند غروب آفتاب» معروف است در اظهارات مقامات دولت آمریکا و حتی دولت‌‌های اروپایی با شدت بیشتری از قبل جریان دارد. در این زمینه مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش‌تر در طرح چهارستونی خود برای برجام یکی از ستون‌ها را به همین محدودیت زمانی توافق هسته‌ای تا سال 2025 اختصاص داده بود. رئیس‌جمهوری فرانسه از لزوم افزودن ضمایمی به برجام برای تکمیل آن سخن گفته و تاکید کرده بود باید درباره برنامه موشکی ایران، اقدامات این کشور در منطقه و نیز تضمین بلندمدت عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مذاکرات جدیدی انجام شود. اظهارات ترامپ مبنی بر ایجاد یک توافق
100 ساله با ایران در حالی است که دولت روحانی پس از شروع کاهش تعهدات برجامی، شرط توقف این کاهش‌ها و بازگشت به نقطه اول را بازگشت آمریکا به برجام بیان کرده است. در این راستا یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه به رویترز گفت: «اگر ایران می‌خواهد یک گام جدی بردارد باید با توقف فوری غنی‌سازی اورانیوم کار را آغاز کند و یک تصمیم‌گیرنده واقعی را به انجام مذاکراتی بر سر توافقی که توقف دائمی بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را شامل می‌شود مجاب کند». از طرف دیگر دولتی‌ها که تا چند ماه قبل به انتخابات 2020 آمریکا و پیروزی دموکرات‌ها در آن امید بسته بودند با راهبرد برجامی «جو بایدن» جدی‌‌‌‌‌ترین گزینه دموکرات‌ها در انتخابات مواجه شدند.
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در نظرسنجی‌‌های انتخاباتی در رتبه نخست نامزدهای دموکرات‌ها قرار دارد، در نطق‌ انتخاباتی هفته قبل خود در یک همسویی آشکار با رقیبش دونالد ترامپ، از بازگشت مشروط ایالات‌متحده به برجام در صورت پیروزی در انتخابات سخن گفت. بایدن در نطق خود گفت: اگر تهران باز هم به برجام پایبند باشد من به این توافق باز خواهم گشت و با متحدان‌مان برای «تقویت» و «توسعه» این توافق اقدام خواهیم کرد، در عین حال به طور موثر علیه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ‌ایران در منطقه برخورد می‌کنیم و شرکای ما نیز در کنار ما خواهند بود. بایدن پیش از این نطق در بخشی از برنامه‌های خود که روی وب‌سایتش قرار داده، گفته بود در صورت بازگشت به برجام، توافق را «تقویت» کرده و برخی مفاد آن را «تمدید» خواهد کرد. هدف از این گفته بایدن مبنی بر تمدید برخی مفاد همان بندهای موسوم به غروب آفتاب است که فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران را تا سال 2025 محدود می‌کند و به نظر می‌رسد بایدن در پی تمدید سقف زمانی این محدودیت است. راهکار جو بایدن درباره برجام بی‌کم و کاست همان نقطه مدنظر ترامپ درباره تکمیل برجام است.
اظهارات ترامپ و بایدن نشان‌دهنده این مطلب است که هدف جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مواجهه با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مشترک است که همان برچیدن تمام ظرفیت‌‌های دانش هسته‌ای در ایران است و فقط در تاکتیک با هم اختلاف دارند، دموکرات‌ها و سران 3 کشور اروپایی در برجام بر این باور بودند ترامپ بدون خروج از برجام هم می‌توانست مسائل منطقه‌ای و موشکی ایران را با اهرم فشار به میز مذاکره بکشاند. جان کری، وزیر پیشین خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا در برجام، چندی پیش در مصاحبه‌ای گفت: باید به ترامپ مشاوره می‌دادند که چگونه از برجام خارج شود. بهتر بود ترامپ پس از برجام به ایرانی‌ها پیشنهاد مذاکرات موشکی و منطقه‌ای می‌داد و اگر رد کردند، از برجام خارج می‌شد. اشتباه ترامپ این بود که اول خارج شد و بعد تقاضای مذاکره کرد. کری در تشریح راهکارش افزود: ما در مذاکرات برجام تحریم‌‌های حقوق بشری را حفظ کردیم، تحریم‌‌های آزمایش موشکی را حفظ کردیم، تحریم‌ها علیه انتقال سلاح به یمن را حفظ کردیم و ما این تحریم‌ها را حتی زمانی که در حال مذاکره درباره برجام بودیم افزایش دادیم اما معتقدیم ایران بدون مسیری برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در شرایط بهتری برای مذاکره درباره سایر مسائل است و نظریه ما درباره این پرونده این بود که وقتی شما به برجام رسیدید سپس تمام آن مسائل دیگر را روی میز قرار دهید، در واقع شما برجام را در جای خود نگه می‌دارید و به ایرانی‌ها می‌گویید ما به شما گفتیم باید این مسائل را متوقف کنید.
 


Page Generated in 0/0060 sec