printlogo


کد خبر: 211673تاریخ: 1398/4/29 00:00
اخبار

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
تصمیم‌‌‌گیری درباره رمز ارزها بر عهده بانک مرکزی است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سیاست‌‌گذاری و تصمیم‌‌‌گیری درباره هرگونه موضوعی در نظام پولی و ارزی از جمله رمز ارزها بر عهده شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی است. محمدجواد آذری‌جهرمی درباره وضعیت قانونگذاری برای رمز ارزها و سیاست دستگاه‌های مسؤول گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر دستگاه‌ها در نظام پولی و ارزی صرفاً قادرند پیشنهادات خود را ارائه کنند و به تنظیم‌کننده قوانین در این بخش یعنی بانک مرکزی کمک کنند تا تصمیمات بهتری گرفته شود.  وی با اشاره به سیاست دولت درباره تعیین تکلیف وضعیت استخراج ارزهای رمزنگاری شده، گفت: استخراج رمز ارزها برای کشور در عین حال که فرصت جذب درآمد ارزی و استفاده از برق برای ایجاد ارزش افزوده را فراهم می‌کند، چالش‌هایی از جمله سوءاستفاده از برق ارزان و درآمدزایی کلان عده‌ای از یارانه پرداختی دولت در بخش انرژی را به دنبال دارد که باید به این موضوع توجه ویژه داشت و دولت نیز در حال بررسی پرونده ماینینگ است. آذری‌جهرمی افزود: وزارت ارتباطات مدل پیشنهادی برای استخراج رمز ارز در کشور را به دولت اعلام کرد که در این مدل درخواست داشتیم نسبت به قانونگذاری و تعیین تکلیف فعالان ماینینگ اقدام شود و در راستای افزایش بهره‎وری اقتصادی شبکه برق، قیمت برقی که برای ماینینگ استفاده می‌شود منطقی باشد و به‎صورت رایگان یا بسیار ارزان انرژی ارائه نشود، همچنین تاکید داشتیم ماینینگ در ساعات غیر اوج مصرف و در کنار نیروگاه‌ها انجام شود تا به شبکه برق فشار وارد نشود.

تعرفه واردات ماینر 5 درصد
گمرک ایران در آخرین بخشنامه‌ خود درباره تعرفه کالاهای وارداتی بالاخره تعرفه واردات دستگاه‌های استخراج رمز ارز را مشخص کرد. بر اساس اطلاعیه گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ بیست‌و‌دوم تیرماه به ستادهای نظارت و گمرکات اجرایی، دستگاه های  استخراج ارز دیجیتال با عنوان ماینر در ردیف گمرکی ۸۴۷۱۹۰۹۰ قرار می‌گیرند و با این ردیف گمرکی ترخیص می‌شوند. نکته جالب اینجاست که این ردیف گمرکی مخصوص قطعات منفصله کامپیوتر، کارتخوان و دیگر ابزارهای پرداخت بوده و حق گمرکی آن تنها 5 درصد است. با در نظر گرفتن سیاست جاری دولت مبنی بر جمع‌آوری دستگاه‌های ماینر غیرقانونی در سراسر کشور این تعرفه پایین نشان می‌دهد دولت در شرایط کنونی در صورت ورود دستگاه‌ها از مجاری قانونی با این صنعت مشکلی ندارد. طبق وعده سازمان توانیر در روزهای آتی تصمیم نهایی دولت درباره این موضوع اعلام می شود  و در حال حاضر معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری در حال تدوین دستورالعمل‌های این صنعت است.


الزام داخلی‌سازی 10 میلیارد دلار  کالای صنعتی و معدنی
گروه اقتصادی: نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید که از 27 تیر کار خود را آغاز کرده تا فردا 30 تیر ادامه دارد. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه، این نمایشگاه را آغاز یک حرکت بزرگ در عرصه تولید و صنعت کشور دانست. رحمانی اضافه کرد: همه باید باور کنیم ما می‌توانیم. وی تاکید کرد: کشور ما دارای موقعیتی استراتژیک است و از منابع طبیعی و انسانی قابل توجهی برخورداریم؛ اگر صنعت و تولید فعال باشد آثارش فراگیر خواهد شد؛ راهکار اساسی حل مسائل کشورمان هم همین است. رحمانی با اشاره به استقرار ۶ هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری کشور، تصریح کرد: این ظرفیت بسیار خوبی است که باید از آن بهره لازم را ببریم. وی اضافه کرد: خوشبختانه در بهار98 بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی 4/1درصد کاهش یافته است. رحمانی از انجمن‌ها و تشکل‌ها خواست وب‌سایت‌های معرفی فرصت‌ها و توانمندی‌ها و نیازها را راه‌اندازی کنند. وی با اشاره به واردات بالغ بر 10میلیارد دلاری در بخش صنعت و معدن که در فرآیند تولید استفاده می‌کردند، افزود: سال گذشته سهم هر یک از صنایع بزرگ در واردات اقلام مورد نیازشان تعیین شد و مکلف شدند این اقلام را داخلی‌سازی کنند.
 


Page Generated in 0/0070 sec