printlogo


کد خبر: 211719تاریخ: 1398/4/30 00:00
روحانی در دیدار با مدیران ارشد بخش مسکن:
آمار افزایش اجاره‌بها امیدوارکننده است!
900 هزار مسکن ظرف امسال و سال آینده ساخته و تکمیل می شود

گروه اقتصادی: با وجود انتقادات فراوان درباره وضعیت مسکن و قیمت‌های نجومی خانه و اجاره‌بها، روحانی دیروز اعلام کرد افزایش 30 درصدی اجاره‌بها در تهران امیدوارکننده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، حسن روحانی دیروز در نشست با مدیران ارشد بخش مسکن درباره لزوم رسیدگی به دغدغه مسکنی مردم گفت و مثل همیشه بایدهایی را مطرح کرد. او اظهارات کلیشه‌ای مانند با اهمیت بودن مسکن و تاثیر آن در مسائل اجتماعی و اقتصادی را عنوان کرد و باز هم وعده داد. البته روحانی دوست داشت پس از
6 سال که از ریاستش بر دولت می‌گذرد دستش برای ارائه آمارها و عملکردها پر باشد اما عملا در این 6 سال کار خاصی نشده و رئیس‌جمهور هم دستش برای ارائه عملکرد درخشان خالی بود. او فقط تکمیل پروژه‌های مسکن مهر (که وزیر سابق راه‌وشهرسازی روحانی کاملا با آن مشکل داشت و مانع بزرگ تکمیل مسکن مهر بود) و احیای بافت فرسوده را به عنوان عملکرد دولت تدبیر و امید اعلام کرد. اما نکته جالب در سخنان روحانی بخش اجاره‌بهای آن بود. وی از آمارهای ارائه شده در رسانه‌ها مبنی بر نجومی بودن اجاره‌ها انتقاد کرد و گفت: بر اساس آمار وزارت راه‌وشهرسازی، در بخش مسکن استیجاری به‌طور متوسط در تهران میزان اجاره‌بها 30 درصد افزایش یافته که این رقم امیدوارکننده است، البته مطلوب نبوده اما در عین حال با آمار و ارقامی که این روزها منتشر می‌شود، متفاوت است. شهرداران کلانشهرها می‌توانند طرحی برای اجاره ارزان مسکن به اقشاری که تحت فشار اقتصادی هستند، داشته باشند که در این راستا باید برنامه‌ریزی کنند. رئیس‌جمهور در حالی آمار افزایش
30 درصدی اجاره‌بها را امیدوارکننده می‌داند که در صورت صحت این آمار، مستاجران با همین افزایش میانگینی هم بشدت به زحمت می‌افتند. کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به افزایش 100 درصدی قیمت مسکن و تورم شدید در اقتصاد حتی افزایش 30 درصدی هم فشار بسیاری به زندگی و رفاه جامعه وارد می‌کند و در این شرایط امیدوارکننده ‌بودن این آمار غریب به نظر می‌رسد.
وعده‌ و وعیدهای جدید مسکن
روحانی دیروز وعده‌های زیادی هم داد و اعلام کرد 900 هزار مسکن ظرف امسال و سال آینده در کشور ساخته و تکمیل می‌شود اما آمار دقیقی از ساخت مسکن در 6 سال گذشته نداد. وی با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده در این جلسه از سوی مسؤولان دستگاه‌های ذی‌ربط در بخش مسکن، اظهار داشت: در این راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش مسکن روستایی 200 هزار مسکن در سال جاری و 200 هزار مسکن سال آینده
ایجاد می کند و وزارت راه‌وشهرسازی نیز امسال و سال آینده در مجموع 400 هزار مسکن را ایجاد و 500 هزار مسکن را نیز تکمیل خواهد کرد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: ایجاد این تعداد مسکن رقم قابل توجهی است که باید بر مبنای  قولی که دستگاه‌ها داده‌اند، تا پایان سال 98 و 99 تکمیل شود. روحانی تلاش و سرمایه‌گذاری در زمینه احیای بافت فرسوده در شهرها را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: کارهایی نظیر احیای بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه‌نشینی در شهرها موجب رفاه بیشتر و افزایش سرمایه زندگی برای مردم خواهد بود. وی با اشاره به اجرای طرح تأمین مسکن کارمندان توسط وزارت راه‌وشهرسازی، گفت: اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب ظرف مدت چند سال واحدی مسکونی برای کارمندان ایجاد کرده و در اختیارشان قرار دهیم، اقدامی بسیار خوب برای جوانانی است که تازه مشغول به کار شده و با این کار دغدغه آنها در زمینه تأمین مسکن کاهش خواهد یافت. وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح احیای بافت فرسوده در نقاط مختلف کشور، گفت: هر کجا زمین دولتی مناسب برای ساخت‌وساز وجود دارد، ضروری است که برای ساخت مسکن در اختیار دستگاه مربوط قرار گیرد. رئیس‌جمهور درباره تلاش‌ بخش‌های مختلف برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده از حوادث و بلایای طبیعی، بویژه سیل و زلزله، گفت: براساس وعده وزیر کشور و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا نیمه مردادماه سال جاری در مناطق سیل‌زده همه منازل مسکونی که نیاز به ترمیم داشته تحویل مالکان خواهد شد و این اقدامی ارزشمند است.
روحانی اضافه کرد: همچنین خانه‌هایی که نیاز به بازسازی کامل داشته‌اند نیز با تلاش دستگاه‌های مربوط تا پایان سال تکمیل خواهد شد و در اختیار مردم در این مناطق قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه موضوع مسکن از نگرانی‌های مردم به‌شمار می‌رود، گفت: امروز آنهایی که مستأجر بوده و در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و مسکن مستقلی ندارند هر یک به‌گونه‌ای دچار مشکل هستند که دولت وظیفه دارد در این زمینه به آنها  کمک کند. رئیس‌جمهور افزود: اگر بتوانیم در منطقه‌ای که امکان ارائه خدمات گوناگون در آن وجود داشته باشد، یک شهر متوسط با معماری‌ای که یادی از معماری جمهوری اسلامی ایران را زنده کند، ایجاد کنیم، اقدامی حائز اهمیت خواهد بود. روحانی حتی درباره آتش‌سوزی حسن‌آباد هم اظهارنظر کرد. وی با ابراز تأسف از وقوع حادثه آتش‌سوزی در میدان حسن‌آباد تهران، ابراز کرد: آثار و ابنیه تاریخی نشان‌دهنده هویت ملی و تاریخی و هنر ایرانیان بوده و ارزشی ملی، فرهنگی و باستانی دارد که باید بخوبی حفظ و از آنها حراست کرد. رئیس‌جمهور افزود: باید هر آنچه را که از گذشته برای ما باقی مانده پاس بداریم، چرا که آثار و ابنیه تاریخی مانند میدان نقش جهان اصفهان نشان‌دهنده هنر و همت بلند ایرانیان با مهندسی و معماری دقیق است. روحانی با بیان اینکه شهرداری‌ها باید برنامه‌ای فوری برای بازسازی و مقاوم‌سازی ابنیه تاریخی و ساماندهی اماکن مجاور آنها که امکان حادثه‌آفرینی دارند، داشته باشند، گفت: بر اساس قول شهردار تهران میدان حسن‌آباد ظرف مدت 6 ماه به حالت قبلی باز خواهد گشت و اقدامات بعدی برای حفاظت از این اثر تاریخی انجام خواهد شد. روحانی اظهار داشت: این جلسات از این پس به‌صورت فصلی برای بررسی دقیق و ساماندهی بخش مسکن برگزار می‌شود،
چرا که معتقدیم باید تمرکز و هماهنگی میان دستگاه‌ها در بخش مسکن بیش از پیش تقویت شود. در این جلسه، اسلامی وزیر راه و شهرسازی، تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شماری از مدیران ارشد بخش مسکن گزارش‌های جداگانه‌ای از روند اقدامات انجام‌شده در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه ساخت مسکن در حوزه‌های مختلف شهری، روستایی، بافت فرسوده، حاشیه شهرها و تکمیل طرح‌های مسکن به‌جامانده از دوره‌های گذشته مانند مسکن مهر ارائه کردند.

رشد نرخ اجاره‌بها با درآمد‌‌های مردم همخوانی ندارد
نایب‌رئیس اول اتحادیه املاک تهران گفت: افزایش نرخ اجاره‌بها در حالی 30 درصد اعلام می شود
که این رقم با میزان درآمد قشر حقوق‌بگیر و ضعیف جامعه تناسبی ندارد. حسام عقبایی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، با اشاره به رشد 30 درصدی نرخ اجاره‌بها و انتقاد رئیس‌جمهور از گزارش‌ها و اعداد و ارقامی که برخی رسانه‌ها در زمینه افزایش نرخ اجاره‌بها منتشر می‌کنند، گفت: رشد 30 درصدی متوسط نرخ اجاره‌بها در سال جاری را رد نمی‌کنم اما باید به این نکته مهم توجه شود که دهک‌‌های ضعیف و قشر متوسط به پایین جامعه اکنون با کاهش قدرت خرید مواجهند و از طرفی میزان درآمد آنها متناسب با افزایش قیمت‌ها در بازار نیست. وی با بیان اینکه حقوق کارگران، کارمندان و... در سال جاری کمتر از 20 درصد افزایش یافت اما نرخ اجاره‌بها 30 درصد رشد کرده است، گفت: افزایش درآمدها با افزایش 30 درصدی اجاره‌بها همخوانی ندارد. علاوه بر این سایر اقلام سبد مصرفی خانوارها نیز بیش از 50 درصد گران شده است. عقبایی افزود: افزایش 30 درصدی نرخ اجاره‌بها در کلانشهرها و 25 درصدی در شهرستان‌ها موجب شده است خیلی از مستاجران در تامین و پرداخت اجاره‌بها ناتوان شوند و بالاجبار از مرکز شهر‌ها به پایین یا حاشیه شهرها کوچ کنند. وی افزود: طی یکی، دو سال اخیر مردم فقط با افزایش اجاره‌بها روبه‌رو نشدند، بلکه سایر اقلام سبد مصرفی آنها نیز افزایش یافته است، بنابراین هزینه‌های بالای  بهداشت، آموزش، رفاه، تغذیه، حمل‌ونقل و... در کنار نرخ بالای اجاره‌بها، مستاجران را با فشار مضاعفی روبه‌رو کرده است.


Page Generated in 0/0153 sec