printlogo


کد خبر: 211725تاریخ: 1398/4/30 00:00
اخبار

درخواست دادستان‌کل کشور
برای انتقال شیخ زکزاکی به ایران
دادستان کل کشور در نامه‌ای به مقامات قضایی نیجریه، ضمن محکومیت اقدامات نظامیان علیه شیخ زکزاکی، خواستار انتقال وی به ایران برای انجام مراحل درمانی شد.
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری طی نامه‌ای به مقامات قضایی نیجریه خواستار حمایت از حقوق علامه شیخ زکزاکی شد. متن این نامه به‌ شرح ذیل است:
بسمه تعالی
«إِنَّ‌الله یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنوا»
اخبار واصله از وخامت و وضعیت سلامت ابوالشهدا رهبر جنبش اسلامی نیجریه «علامه آیت‌الله شیخ ابراهیم زکزاکی» موجب تاسف و تأثر و جریحه‌دار شدن دل‌های حامیان مردم مظلوم نیجریه شده است. اینجانب ضمن محکوم کردن اقدامات سردمداران این جنایت و نظامیان ستمکار و دولت نیجریه و اعلام شکایت به مجامع قضایی بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر، به‌عنوان دادستان کل کشور جمهوری اسلامی ایران از مقامات قضایی کشور نیجریه مصرّاً می‌خواهم در جهت استقلال قضایی و حمایت از شهروند گرفتار در بند خود، زمینه آزادی و انتقال وی را به‌منظور درمان به جمهوری اسلامی ایران فراهم سازند. همکاری و مساعدت مجامع حقوقی بین‌المللی در انجام این مهم را خواستارم.

واکنش شمخانی به اظهارات بولتون در نفی حق غنی‌سازی ایران
دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه جان بولتون، غنی‌سازی اورانیوم را حق همه کشورهای عضو معاهده NPT خواند که قابل سلب و اعطا نیست. به گزارش فارس، دریابان علی شمخانی روز جمعه در یادداشتی کوتاه در واکنش به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشت:
۱- غنی‌سازی اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز، حق همه کشورهایی است که عضو معاهدهNPT هستند و قابل سلب یا اعطا نیست.
۲- آمریکایی‌ها چنین تفسیری از NPT نداشتند و ایران در سال ۱۳۹۱ وادارشان کرد به چنین حقی اعتراف کنند و بعد پای میز مذاکره بنشینند.
۳- پذیرش حق قانونی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم از سوی آمریکا، شرط ورود این کشور به مذاکرات هسته‌ای بود و نه نتیجه آن.
۴- کشورهای 1+5 در موافقتنامه برجام بر حق قانونی ایران برای داشتن غنی‌سازی اورانیوم از سوی 1+5 صحه گذاردند و بر آن تاکید کردند.
۵- قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، حق غنی‌سازی ایران را تبدیل به سندی بین‌المللی و الزام‌آور برای کشورهای جهان کرد.
۶- اظهارات مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا که طی آن حقوق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را نفی کرده است، نمادی از بدعهدی، یکجانبه‌گرایی و نادیده گرفتن مجموعه هنجارهای بین‌المللی بوده و فاقد هرگونه ارزش و اعتبار حقوقی است‌.
۷- اظهاراتی از این دست نشان‌ می‌دهد که اقدام ایران برای کاهش پلکانی تعهدات برجامی تنها مسیر مواجهه با کشوری است که پذیرش هرگونه تعهد را برنمی‌تابد.

اروپایی‌ها به دنبال  خرید زمان هستند
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به پیشنهاد موگرینی درباره وارد کردن نفت به اینستکس، گفت: اروپایی‌ها توانایی مقابله با آمریکایی‌ها را ندارند و با وعده‌ها و پیشنهادها به دنبال خریدن زمان هستند. محمدجواد جمالی‌نوبندگانی در گفت‌وگو با خانه ‌ملت، با اشاره به پیشنهاد وارد کردن نفت به کانال مالی اینستکس از سوی موگرینی در نشست بروکسل، گفت: اروپایی‌ها تاکنون با وجود 11 تعهدی که بعد از خروج آمریکا از برجام به عهده گرفتند اما به یکی از آنها هم عمل نکرده‌اند. اروپایی‌ها بعد از انعقاد برجام و پس از خروج آمریکا از توافق، در ارتباط با «SPV» و «INSTEX» به جمهوری اسلامی دروغ گفتند و به تعهدات خود عمل نکردند. نماینده مردم فسا در مجلس تصریح کرد: امروز می‌توان صفت «چوپان دروغگو» را به اروپایی‌ها نسبت داد. بنا بر مذاکرات انجام شده، اروپایی‌ها اذعان دارند که توانایی مقابله با آمریکایی‌ها را ندارند و با وعده‌ها و پیشنهادات به دنبال خریدن زمان هستند. وی افزود: در صورتی که اروپایی‌ها تعهدات را به مرحله عمل برسانند، بویژه اگر در حوزه فروش نفت جمهوری اسلامی و مراودات بانکی و مالی گام‌هایی بردارند، جمهوری اسلامی هم کاهش تعهدات برجام را متوقف می‌کند اما امیدوار نیستیم.


Page Generated in 0/0063 sec