printlogo


کد خبر: 211733تاریخ: 1398/4/30 00:00
استاد سنی دانشگاه «بایرو» در نیجریه‌:
مسیحیان هم حامی شیخ زکزاکی هستند

روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری دادگاه حجت‌الاسلام ابراهیم یعقوب زکزاکی در مرکز ایالت کادونای نیجریه، خبرنگاران با تصویری دردناک از این روحانی رنجور و دربند مواجه شدند که مظلومیت او را بدون هیچ واسطه‌ای به نمایش گذاشت.
رهبر 67 ساله نهضت اسلامی نیجریه که به‌خاطر وخامت حالش در دوران اسارت 4 ساله در زندان نظامیان رژیم ژنرال بوهاری حتی توان بالا آمدن از پله‌‌های دادگاه را نداشت، مجبور شد همراه همسرش تا پایان جلسه دادگاه در یکی از اتاق‌‌های اداری طبقه همکف به شکلی رقت‌انگیز روی یک میز چوبی بماند، در حالی که حتی توان نشستن نیز نداشت. دیدن این منظره باعث سرازیر شدن اشک کارمندان دادگستری و خبرنگاران حاضر در محل شد.
با وجود رای قطعی دادگاه بدوی نیجریه مبنی بر بی‌گناهی و لزوم آزادی بی‌قید و شرط شیخ زکزاکی، او همچنان به دستور رئیس‌جمهور فعلی و دیکتاتور پیشین این کشور، در زندان نظامی به سر می‌برد.
دادگاه کادونا به دنبال پیگیری برخی وکلا برگزار شد تا بلکه راهی برای نجات رهبر شیعیان زاریا از این وضع یافت شود، چرا که نظامیان اجازه دسترسی او و همسرش را که بشدت بیمارند به خدمات پزشکی موثر مسدود کرده‌اند.
در همین ارتباط یحیی ناهیروها، استاد تاریخ دانشگاه بایرو در نیجریه با بیان اینکه شیخ در حصر خانگی غیرقانونی ارتش قرار دارد، می‌گوید: «یک‌ خانه خاص به او اختصاص داده شده و افرادی در اطراف او هستند و آزادی ندارد. هیچ‌کس نمی‌تواند با او ملاقات کند مگر اینکه دولت اجازه دهد. ما می‌خواهیم پزشکان او را معاینه و درمان کنند اما اجازه نمی‌دهند. پزشکانی که از جانب دولت فرستاده می‌شوند به قدر کافی صلاحیت ندارند».
این عالم مبارز سنی که از مخالفان سرشناس دولت نیجریه محسوب می‌شود، به‌خاطر تهدید جانی مجبور به ترک کشورش شده است. او در برنامه تلویزیونی «بدون مرز» اعلام کرد رابطه منطقی با رهبران همه احزاب و مذاهب اسلامی و غیراسلامی در نیجریه دارد و اینکه معتقد است وهابیت عامل اصلی فشار بر شیعیان نیجریه است.
به گفته او دلیل سرکوب شیعیان نیجریه، علاقه عمومی مسلمانان به اهل‌بیت و همچنین اقبال زیادی است که در سال‌های اخیر به آموزه‌‌های آنان وجود داشته است. در نتیجه رژیم حاکم از سعودی‌ها و مبلغان وهابی برای کنترل این موج اجتماعی استفاده کرده است. اما به گفته یحیی ناهیروها، امروز بی‌گناهی شیخ زکزاکی چنان آشکار است که حتی وهابیون در خدمت حکومت بوهاری هم معتقدند او باید آزاد شود. این عالم سنی ادامه می‌دهد: «مردم نیجریه از هر حزب و تشکل مذهبی همگی از شیخ زاکزاکی حمایت می‌کنند. حتی مسیحی‌ها هم از او حمایت می‌کنند. در هفته‌های گذشته همه رهبران مسیحیان نیجریه در مقابل زندان نیجریه گرد هم آمدند و خواستار آزادی زکزاکی شدند».
این استاد دانشگاه نیجریه‌ای همچنین به افشای ابعاد تاریک مشهور‌‌‌‌‌ترین گروه تروریستی قاره سیاه پرداخت: «بوکوحرام تشکلی  است که توسط رژیم سعودی ایجاد شده است و تحت حمایت مالی و رهبری عربستان سعودی هم هست. این نهاد علیه شیعه و تمام مسلمانان است و رفتارهای وحشیانه‌ای دارد. این استراتژی عربستان سعودی برای از بین بردن سنت اسلامی است. شما می‌دانید که اسلام وهابی و اسلام سنی با هم تفاوت دارد. تمام سازمان‌های‌‌های تروریستی مثل الشباب، داعش و بوکوحرام همه تحت حمایت سعودی و ایدئولوژی وهابی هستند... حتی توافقنامه‌هایی بین برخی رهبران نظامی دولت نیجریه و گروه بوکوحرام امضا شده است».
ناهیروها معتقد است اگرچه دخالت آمریکایی‌ها در سرکوب نظامی و تروریسم وهابی در کشورش نیجریه هنوز آشکار نیست اما قطعا عربستان سعودی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و رژیم صهیونیستی در این زمینه‌ها با دولت بوهاری همکاری می‌کنند: «این موضوعی آشکار است که صهیونیست‌ها و وهابیون با هم در نیجریه علیه شیعیان توطئه می‌کنند و شکی در آن نیست. تأمین پول و ایدئولوژی بر عهده عربستان سعودی است و اسرائیل هم استراتژی قتل و غارت شیعیان در نیجریه را می‌نویسد».


Page Generated in 0/0079 sec