printlogo


کد خبر: 211758تاریخ: 1398/4/31 00:00
اخبار

آیا اردن آسمان خود را برای حمله به خاک عراق گشوده است؟
ردپای اسرائیلی‌ها  در حمله به پایگاه حشدالشعبی
به دنبال حمله هوایی جمعه گذشته به یکی از پایگاه‌‌های نیروی بسیج مردمی عراق در شرق این کشور، برخی منابع از رد پای صهیونیست‌ها در این حمله خبر دادند. این حمله که هدف آن پایگاه «الشهداء» در منطقه آمرلی در استان صلاح الدین وابسته به تیپ 16 الحشد الشعبی بود، طی نیمه‌شب جمعه 2 مرتبه، یک بار ساعت 1:05 بامداد و بار دیگر ساعت 2:10 بامداد هدف حمله پهپاد ناشناس قرار گرفت. به گزارش شبکه العالم، یک نیروی حشدالشعبی در این حمله به شهادت رسیده و 2 تن دیگر زخمی شدند. بلافاصله رسانه‌‌های عراقی درباره احتمال دست داشتن سنتکام تروریستی آمریکا در این حمله گمانه‌زنی کردند؛ چنانکه این حمله یک روز پس از آن انجام شد که واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه رهبران حشدالشعبی وضع کرده و همچنین «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا مدعی مقابله با این نیروها شده بود. اما دیروز تارنمای روزنامه العهد به نقل از منابع امنیتی آگاه اعلام کرد مواضع حشدالشعبی در حقیقت توسط موشک‌های هوا به زمین ‌رژیم صهیونیستی مورد تعرض قرار گرفته‌‌‌ است. اگر این خبر تایید شود، معادلات خطرناکی را در منطقه پیرامون غده سرطانی اسرائیل باعث خواهد شد. در گزارش رسانه لبنانی آمده است پایگاه «الشهداء» آمرلی مورد هدف 3 کلاهک انفجاری پرنده از نوع پهپادهای «هاروپ» اسرائیلی قرار گرفته‌ که در حقیقت موشک‌های بالدار پرنده هستند و نه پهپاد. هاروپ همچنین موشک کروز هم نیست، بلکه کلاهکی جنگی است که وزن آن به 23 کیلوگرم می‌رسد و در جسم پرنده کار گذاشته شده و هنگام برخورد با هدف منفجر می‌شود. برد این کلاهک‌های انفجاری که از راه دور یا از طریق مرکز فرماندهی طرف مورد نظر کنترل می‌شود، به 1000 کیلومتر می‌رسد و می‌تواند به مدت 6 ساعت متوالی در هوا پرواز کند. گفته می‌شود تنها اسرائیل این نوع سلاح را در خاورمیانه در اختیار دارد. منابع امنیتی آگاه به العهد گفته‌‌اند جنگنده‌های اف16 اسرائیلی با نفوذ به جنوب شرق «الرطبه» (در استان الانبار در غرب عراق) و به صورت دقیق‌تر از ناحیه‌ای بر فراز تقاطع مسیر بین‌المللی بغداد- امان و بغداد- دمشق در نزدیکی مرز مشترک 3 کشور عراق، سوریه و اردن این کلاهک‌ها را شلیک کرده‌اند. بدین معنی که پادشاهی اردن آسمان خود را در اختیار این حمله تجاوزگرانه صهیونیست‌ها به خاک عراق قرار داده است. برخی کارشناسان غربی، پهپادهای قاصف کی 2 ارتش یمن را نسخه‌ای مشابه هاروپ توصیف کرده‌‌اند که از همان دقت و قدرت تخریب برخوردار بوده و ضمنا برخلاف هاروپ نیازی به جنگنده پرتابگر ندارد. به عبارت دیگر صهیونیست‌ها تلاش دارند جنگ پهپادی را که عملا رژیم سعودی را در مقابل ارتش یمن به زانو در آورده، به دیگر نقاط خاورمیانه بکشانند اما ممکن است واکنش مقاومت به این موضوع به چالشی جدی در آسمان سرزمین‌‌های اشغالی بینجامد.

تبریک پوتین به اسد و ملت سوریه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در پیام تبریکی به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک مسکو با دمشق، بر ادامه حمایت از دولت و ملت سوریه در راه دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورشان، تأمین امنیت ملی و تقویت و بازسازی پس از جنگ تأکید کرد. سابقه نخستین روابط دیپلماتیک روسی- سوری به قرن نوزدهم و دوران تزاری بازمی‌گردد اما 126 سال پیش در سال 1893 که روسیه تزاری نخستین کنسولگری را در دمشق افتتاح می‌کرد، شامات هنوز بخشی از امپراتوری عثمانی محسوب می‌شد. با وقوع انقلاب بلشویکی 1917 میلادی، اتحاد جماهیر شوروی به مدت 3 دهه نفوذ خود در شرق مدیترانه را از دست داد اما با پیروزی متفقین در جنگ دوم جهانی، این منطقه دوباره اهمیت بسزایی در سیاست خارجی کرملین پیدا کرد و آنها پس از عقد قرارداد محرمانه با نخستین حکومت مستقل عربی در لبنان و سوریه در سال 1944، «دیوید سالود» دیپلمات اسطوره‌ای‌شان در خاورمیانه را  به دمشق اعزام کردند. از آن پس پای ارتش سرخ به سواحل شرقی مدیترانه باز شد.
روز گذشته پوتین در پیام خود  با شجاع خطاب کردن ملت سوریه، خواهان ادامه توسعه روابط 2 کشور در راستای تقویت صلح و ثبات در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی شد. «دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر روسیه نیز در پیامی برای «عماد خمیص» همتای سوری خود، هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین 2 کشور را تبریک گفت.


Page Generated in 0/0064 sec