printlogo


کد خبر: 211774تاریخ: 1398/5/1 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از شب شاعر استاد محمود دست‌پیش
شام تجلیل از ادب واله بابا

محسن شهمیرزادی: چهل‌وهشتمین شب شاعر به مناسبت پاسداشت فعالیت‌های فرهنگی و هنری «محمود دست‌پیش» شاعر ترک‌زبان کشور، عصر روز یکشنبه در نخلستان سازمان هنری- رسانه‌ای اوج برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در این مراسم که با حضور جمع زیادی از شاعران و علاقه‌مندان دنیای ادب و هنر برگزار شد، استاد محمود دست‌پیش یا همان واله‌بابا میهمان اصلی این مراسم بود که  به پاس یک عمر مجاهدت در حوزه ادبیات فارسی و آذری مورد تجلیل قرار گرفت. استاد دست‌پیش از جمله شاعران برجسته ابتدای انقلاب بود که بسیاری از سروده‌‌های ایشان از جمله «ملوانان، خلبانان» و «سزه سلام گتیرمیشم: برای شما سلام آورده‌ام» همچنان برای مردم خاطره‌انگیز مانده است. از وی آثاری چون «ائل سوغاتی»، «داغا دونموشم»، «برگردان نمایشنامه مشدی عباد»، «ترکی سوزلوک» و «دیوان اشعار ترکی سزه سلام گتیرمیشم» منتشر شده و همین بهانه‌ای است تا در شام چهل‌وهشتم شاعر از این سرمایه ادب فارسی تجلیل شود.  
 

دست‌پیش‌در خارج شناخته‌شده‌‌‌‌‌‌تر از ایران
در ابتدای این مراسم ناصر فیض با تاکید بر اهمیت ابعاد پژوهشی استاد ‌دست‌پیش، اظهار داشت: استاد دست‌پیش در حوزه ادبیات آذری اقدامات ماندگاری کرده و فعالیت‌‌های تحقیقی ایشان تأثیرات زیادی در زبان فارسی و ترکی داشته است که از جمله آن می‌توان به دایره‌المعارف ایشان اشاره کرد. فیض با اشاره  به فعالیت‌‌های ایشان در شورای موسیقی صداوسیما افزود: ایشان علاوه بر تسلط بر حوزه شعر، آشنایی کاملی با موسیقی مقامی دارد و همین مسأله باعث شده است اقدامات ماندگاری در زمینه موسیقی با حمایت ایشان انجام شود. این شاعر کشور در پایان خاطرنشان کرد: بنده افتخار می‌کنم در مجلس تجلیل از استاد دست‌پیش حضور داشتم و به خاطر این مراسم به اهل فرهنگ و هنر تبریک عرض می‌کنم. همچنین محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری نیز بیان داشت: شهرت ایشان در کشورهای دیگر بیشتر از کشور خودمان است و کمتر مناسبتی در تقویم داریم که ایشان درباره آن شعر نگفته باشند. ایشان اشعاری دارد که بارها توسط خوانندگان مختلف ترک زبان در کشورهای آذربایجان و ترکیه اجرا شده است.
 

در وصف خالق از فضولی تا شهریار
حسین اسرافیلی نیز در این نشست با تاکید مکرر بر پژوهش‌‌های استاد دست‌پیش گفت: محمود دست‌پیش از خادمان بزرگ زبان فارسی است که ان‌شاءالله عمرشان پربرکت و طولانی باشد. در این مراسم درباره کیفیت اشعار ایشان صحبت شده است ولی درباره پژوهش‌های‌شان درباره زبان آذری کمتر صحبت شده، در حالی که پژوهش‌‌های ایشان کمتر از اشعارشان اهمیت ندارد. اسرافیلی در ادامه به کتاب «از فضولی تا شهریار» اشاره کرد و گفت: ایشان در کتاب ارجمند «از فضولی تا شهریار» شاعران نامدار آذری را معرفی کرده و همچنین در کتاب‌‌های دیگری خدمات زیادی به زبان‌‌های فارسی و ترکی کرده است. اسرافیلی سخنان خود را با سخت بودن فعالیت پژوهشی به پایان رساند و گفت: ممکن است یک شاعر برای سرودن شعری یک ماه درگیر شود ولی پژوهش‌‌های استاد دست‌پیش ماه‌ها و بلکه سال‌ها وقت ایشان را معطوف به خود کرده است. محمدرضا اصلانی هم در این مراسم گفت: هر آنچه را در زندگی هنری و فرهنگی خود دارم مدیون استاد دست‌پیش هستم.
 

عشق پیری و ترجمه منظوم
اسماعیل امینی از شاعران ادبیات فارسی  به عنوان سخنران بعدی به نسل استاد دست‌پیش اشاره کرد و اظهار داشت: دست‌پیش از بازماندگان نسلی است که ارتباط‌شان با تحقیق و پژوهش بر اساس تکلیف نیست، بلکه بر اساس عشق است. وی همچنین با انتقاد از سیستم تربیتی موجود، وضعیت کنونی را متفاوت از تربیت دانش‌پژوهان در گذشته دانست و اظهار داشت: کار نظام تربیت امروزی ما، آماده کردن کارمند برای جامعه است و در این سلسله‌مراتب حتی افرادی که به مقام استادی می‌رسند نیز با محققان و دانش‌پژوهان گذشته تفاوت معناداری دارند. امینی با تاکید بر عشق وافر استاد به ادبیات فارسی افزود: چه چیزی جز عشق می‌تواند استاد دست‌پیش را مجاب کند که در سنین بازنشستگی مثنوی را به صورت منظوم ترجمه کند و دایره‌المعارف ترکی را تألیف کند، در حالی که ریالی از بیت‌المال خرج نکند؟
 

شاعران الگوی اخلاق هم می‌خواهند
کامران شرف‌شاهی از شاعران و نویسندگان ادبی نیز در این مراسم به‌عنوان آخرین میهمان روی صحنه رفت تا درباره شخصیت استاد دست‌پیش سخن بگوید. وی با اشاره به سابقه آشنایی خود با محمود دست‌پیش و دورهمی‌‌های شاعرانه اظهار داشت: آشنایی من با محمود دست‌پیش به دهه ۶۰ بازمی‌گردد؛ به دورانی که جمع‌های صمیمی تکرار نشدنی شاعران را شاهد بودیم. وی همچنین با تاکید بر اهمیت وجه اخلاقی استاد دست‌پیش، از اهمیت این بعد شاعرانه سخن گفت و بیان داشت: وجه بارزی که استاد دست‌پیش برای من دارند، خضوع و اخلاق متواضعانه ایشان است. امروز ما شاعران زیادی داریم و در این زمینه کمبود نداریم ولی افراد اخلاق‌مداری چون ایشان باید به‌عنوان الگو به جامعه معرفی شوند. این مراسم با تجلیل از استاد دست‌پیش و اهدای لوح در نخلستان سازمان هنری- رسانه‌ای اوج به پایان رسید.


Page Generated in 0/0167 sec