printlogo


کد خبر: 211794تاریخ: 1398/5/1 00:00
بیست و یکمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه روز گذشته به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد
متهمان بانک سرمایه یا بیمار می‌شوند یا سکته می‌کنند!

گروه سیاسی: در ادامه برگزاری دادگاه پرونده فساد بانک سرمایه، روز گذشته بیست و یکمین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده به صورت علنی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی برگزار شد. به گزارش «وطن‌‌امروز»، پرونده فساد در بانک سرمایه از جمله پرونده‌های قطور و دنباله‌دار دستگاه قضایی است که رسیدگی به آن از سال گذشته شروع شده و در جریان آن متهمان زیاد و البته سرشناسی بازداشت و محکوم شده‌اند. پرویز کاظمی، هدایتی، ریخته‌گران و هادی رضوی، داماد شریعتمداری، وزیر تعاون از جمله این افراد هستند که احکام قطعی برخی از آنها صادر شده و مابقی نیز در انتظار اعلام حکم یا بررسی قضایی قرار دارند. در ادامه این روند، روز گذشته قاضی مسعودی‌مقام ضمن تفهیم مفاد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری بیان کرد: در جلسه قبلی مانی رهبری دفاعیات خود را بیان کرد و نوبت به وکیل مدافع وی رسید. وکیل اگر دفاعیاتی درباره اتهام مشارکت در اخلال عمده و ۲۸ فقره خیانت در امانت دارد، بیان کند. قاضی مسعودی‌مقام پس از اعلام نام علیرضا کلهر، فرزند غلامرضا از او خواست به دفاع از خود بپردازد. متهم کلهر بعد از حضور در جایگاه گفت: بنده از تاریخ ۳۱ فروردین تا اول مهر ۹۴ مشاور مدیرعامل و دبیر جلسات هیات مدیره بانک سرمایه بودم و به دلیل بیماری صعب‌العلاج که مدارک آن موجود است به صورت مستمر و پیوسته در بانک حضور نداشتم. وی ادامه داد: در آن بازه زمانی محدود که به عنوان عضو کمیته اعتباری حضور داشتم صورتجلسات هیات مدیره را تنظیم و از اعضا برای حضور در جلسات دعوت می‌کردم و در جلسات معدودی به عنوان عضو کمیته اعتباری حضور داشتم.
قاضی مسعودی‌مقام از متهم کلهر پرسید: شما را چه کسی وارد بانک سرمایه کرد؟
متهم گفت: مهندس کاظمی.
قاضی پرسید: مدرک تحصیلی شما چیست؟
متهم پاسخ داد: اقتصاد
قاضی مسعودی‌مقام خطاب به کلهر از متهمان این پرونده گفت: گویا شما در همه جا و در همه مناصب بوده‌اید و عکس‌هایی در این باره موجود است و باید برای بیماری خود از پزشکی قانونی تایید بگیرد، زیرا از شما عکس‌هایی موجود است که در آن صحیح و سلامت بوده‌اید. نمی‌دانم چه حکمتی است که در برخی جلسات ما متهمان یا بیمار می‌شوند یا سکته می‌کنند!
مهره اساسی شبکه فساد
در ادامه این جلسه، نماینده دادستان سخنان خود را مطرح کرد. قهرمانی اظهار داشت: امروز پرونده فردی مطرح می‌شود که مهره‌ای اساسی در شبکه فساد اختاپوسی است. کلهر از طرفی به پرویز کاظمی وصل بوده و از طرفی با وزارت رفاه همکاری می‌کرده است. وی ادامه داد: آنها می‌آیند در شرکت‌های حاجی محمدجواد و حاجی‌میری واسطه‌گری می‌کنند و وقتی می‌بینند فضا مساعد است به طرف آقای امامی متمایل می‌شوند و ضمانت‌های شرکت‌های کارتن‌خواب‌ها را امضا می‌کنند. قهرمانی ادامه داد: کلهر مدتی هم در شرکت سایه‌گستر بوده است که در آن میلیارد‌ها سهام منتقل شده و پولش برنگشته است. وی خطاب به متهم گفت: آقای کلهر! امضای شما در برخی مدارک درج شده است. به ما توضیح دهید به دستور چه کسی و برای چه منظوری سهام شرکت سایه‌گستر تامین شده است؟ به گزارش میزان، نماینده دادستان اضافه کرد: یکی از شرکت‌های کارتن‌خواب‌ها شرکت کژال است که ۱۱۰ میلیارد تومان به ذی‌نفعی قیر پاسارگاد ضمانت‌نامه گرفته است. سندی هم هست که آقای کلهر به عنوان دبیر هیات مدیره امضا نمی‌کند و در آن قید می‌کند که آقای بخشایش این سند را امضا نمی‌کند. با این جمله می‌خواهد به هیات مدیره القا کند که پشت شرکت، صندوق آتیه صبا قرار دارد و شرکت مورد وثوق ماست که نیاز به کار کارشناسی ندارد.
قهرمانی خطاب به متهم کلهر از او خواست تا درباره ارتباطش با امامی و فرزان توضیحاتی را به دادگاه ارائه کند که این متهم عنوان کرد: بنده هیچ ارتباطی با آنها ندارم. درباره امضا‌ها نیز باز می‌گویم در کمیته اعتباری مخالفت کردم و نتیجه مخالفت‌هایم این بود که مرا از بانک خارج کردند؛ سهو قلم داشتم و اشتباه خود را اصلاح کردم. قاضی مسعودی‌مقام خطاب به متهم گفت: شما چند بار سهو قلم داشتید؟ او پاسخ داد: فقط یک بار. بنابر اعلام رئیس دادگاه، جلسه بعدی این دادگاه روز چهارشنبه دوم مردادماه برگزار خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0068 sec