printlogo


کد خبر: 211798تاریخ: 1398/5/1 00:00
اخبار

تصویب کلیات طرح دوفوریتی حذف سود مرکب وام‌ها
نمایندگان مردم در خانه ملت کلیات طرح دوفوریتی الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی و حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان را تصویب کردند. به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی دیروز با کلیات طرح دوفوریتی الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی و حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان در صحن موافقت کردند. محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گزارش کمیسیون متبوعش درباره طرح یاد شده را قرائت کرد. وی افزود: یکی از مشکلات کنونی سیستم بانکی رشد سرطانی و غیرمعمول بدهی بانکی تسهیلات‌گیرندگان و نحوه سود و جرایم آن است، هر چند برخی بانک‌ها و موسسات مجاز در این زمینه پاک عمل کرده‌اند. نماینده مردم مشهد و کلات ادامه داد: نحوه محاسبه برخی بانک‌ها به شیوه سود مرکب است و روی سود، جریمه دریافت کرده‌‌اند و بدهی بدهکاران بزرگ و بزرگ‌تر شده تا جایی که پرداخت آن برای بدهکاران بانکی امکانپذیر نیست. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی که بدهی بدهکار به حدی رسیده که توان پرداخت آن را ندارد، بانک‌ها با عقد قراردادی مجدد آن را مضاعف کرده و بدهی بدهکاران تکثیر شده و بدهکار توان بازپرداخت آن را ندارد که باید برای آن تدبیر کنیم. همچنین سیدحسن حسینی‌شاهرودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: 29 میلیون نفر از بدهکاران بانکی شامل این طرح می‌شوند، بدون اینکه بار مالی بر دولت تحمیل کند. بند 5 این طرح نیز هزینه و فشاری برای دولت و بانک‌ها ندارد و تراز مالی بانک‌ها را تعدیل می‌کند. گفتنی است اجرای این طرح 210 هزار بنگاه را تعیین تکلیف می‌کند و شامل 29 میلیون نفر می‌شود.

لغو مصوبه افزایش حقوق دولتی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از تصمیم جدید رئیس مجلس درباره لغو یک مصوبه دولت درباره افزایش حقوق‌ها خبر داد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به آخرین پیگیری‌ها درباره تخلف دولت در افزایش حقوق کارمندان گفت: مجلس در بودجه 98 تصویب کرده بود حقوق کارمندان دولت نباید بیش از 7 برابر افزایش پیدا کند که هیات تطبیق مصوبات و رئیس مجلس این مصوبه را لغو کرده بودند. وی با بیان اینکه نمایندگان به این اقدام غیرقانونی هیات تطبیق و لاریجانی اعتراض کردند، ادامه داد: پس از اعتراض نمایندگان این موضوع اصلاح شد و مصوبه مجلس درباره افزایش حقوق‌ها قرار است بار دیگر اجرا شود. وی تصریح کرد: اگر دولت قانون مصوب مجلس را اجرا کند افرادی که بالای 12 میلیون حقوق دریافت می‌کنند افزایش حقوق نخواهند داشت و جلوی برخی بی‌قانونی‌ها و پرداخت‌های نامتعارف گرفته خواهد شد.


ریزش ۳۰ درصدی قیمت انواع میوه
رئیس اتحادیه بارفروشان از کاهش
۱۰ درصدی قیمت میوه‌ها، سبزی و صیفی‌جات خبر داد. مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌وگو با مهر، افزود: از ۱۰ تا ۱۵ مرداد قیمت‌ها 20 درصد دیگر افت می‌کند و دلیل این مساله فراوانی تولید است. وی اضافه کرد: هندوانه در طول یک هفته اخیر بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش قیمت داشته، چرا که محصول دشت مغان، شیراز، ورامین و بوئین‌زهرا در حال عرضه به بازار است و عرضه این محصول بشدت افزایش یافته است. رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: قیمت هندوانه از کیلویی 1500 تومان به حدود ۹۰۰ تا هزار تومان رسیده است. دارایی‌نژاد درباره قیمت سیب‌زمینی نیز افزود: قیمت سیب زمینی کهنه (سردخانه‌ای) در میدان مرکزی میوه و تره‌بار کیلویی 3500 تومان و سیب‌زمینی نو بین ۴۵۰۰ تا 5 هزار تومان است البته از ۱۵ مرداد قیمت سیب‌زمینی روی پایه 3 هزار تا 3500 تومان قرار می‌گیرد.
 


Page Generated in 0/0062 sec