printlogo


کد خبر: 211809تاریخ: 1398/5/1 00:00
اخبار

گمانه‌زنی‌ها درباره مرگ بردی محمداف
ترکمن‌باشی چقدر برای آسیای مرکزی مهم است؟
بردی محمداف زنده است. رسانه‌‌های نزدیک به دولت ترکمنستان می‌گویند در پشت دیوارهای آهنین ترکمنستان، ترکمن‌باشی زنده است و 3 خانواده بزرگ که کشور ترکمنستان را تشکیل داده‌‌اند هم در شرایط متعادلی زندگی می‌کنند. بحران خلأ قدرت در ترکمنستان می‌تواند چالش‌‌هایی جدی برای روسیه و قزاقستان ایجاد کند و تکلیف حمایت چینی‌ها از برخی جریان‌‌های حاضر در قدرت هم در این کشور مشخص نیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. حال باید دید ریشه اخبار منتشر شده از مرگ بردی محمداف کجاست؟ قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس‌جمهور 62 ساله ترکمنستان از 21 دسامبر سال 2006 در پی مرگ رئیس‌جمهور فقید ترکمنستان، صفرمراد نیازوف به قدرت رسید. وی که به عنوان پزشک نیازوف نیز شناخته می‌شد، در بازه سال‌های 2001 تا 2006 در سمت معاون نخست‌وزیر ترکمنستان مشغول به کار بود. از آن زمان تاکنون که بیش از 13 سال می‌گذرد، بر پایه سنت‌های سیاسی این جمهوری بی‌طرف و بشدت بسته آسیای مرکزی، وی همچنان بر مسند قدرت تکیه زده است. با این حال، از حوالی شنبه‌شب اخباری غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی بویژه میان اپوزیسیون ترکمن دست به دست شده که حاکی از درگذشت وی بر اثر بیماری است. با این حال سفارتخانه‌های ترکمنستان در روسیه و قرقیزستان سریعا با انتشار بیانیه‌هایی چنین اخباری را دروغ توصیف کرده و اظهار داشتند رئیس‌جمهور ترکمنستان زنده است. در فضای بشدت بسته ترکمنستان که رسانه‌ها معمولاً با تاخیری قابل توجه اخبار را منتشر می‌کنند و با توجه به فرهنگ سیاسی مبتنی بر شایعات در این کشور، پذیرش چنین اخباری دور از منطق و عقلانیت در نظر گرفته می‌شود اما زمانی این گمانه‌زنی‌هایی جدی شد که رسانه‌های روس وارد این بازی شدند. پس از آن بود که در رسانه‌های غربی نیز این موضوع جدی‌ گرفته شد و تحلیل‌ها و بررسی‌ها درباره آن آغاز شد. هنوز مشخص نیست روس‌ها با دسترسی به منابعی موثق دست به انتشار این اخبار زده‌اند یا صرفاً یک بازی رسانه‌ای است؛ شاید هم یک اشتباه فاحش از سوی یک مدیر آماتور چنین رویدادی را رقم زده است. استناد این اخبار نیز پس از منابع اپوزیسیون ترکمن همچون رادیو ارکین، شخصی به نام «اصلان روبایف» کارشناس مسائل سیاسی و مدیر مرکز نظارت بر مشکلات اوراسیا عنوان شده است. حالا مدتی است که از بردی محمداف در فضای سیاسی ترکمنستان خبری نیست و باید دید کجاست و چرا شایعات مربوط به بیماری‌اش جدی‌‌‌‌‌‌تر از گذشته شده است؟


پاپ به اسد نامه نوشت
رهبر کاتولیک‌های جهان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور سوریه بر حمایت از بازگشت ثبات به این کشور و پایان جنگ تأکید کرد. پاپ فرانسیس در این نامه بر موضع حمایتی از بازگشت ثبات به سوریه و پایان رنج ملت این کشور به دلیل جنگ تأکید کرد. «پیتر تارکسون» رئیس شورای عدالت و صلح واتیکان نامه مذکور را به بشار اسد تحویل داد و در این دیدار با رئیس‌جمهور سوریه درباره اوضاع این کشور بحث و تبادل‌نظر کرد. بنا بر گزارش‌ها در این دیدار، اسد درباره جنایات تروریست‌ها علیه غیرنظامیان بویژه در مناطقی مانند ادلب که هنوز در آن حضور دارند و حمایتی که همچنان از سوی برخی کشورهای منطقه و غربی به قصد ادامه این جنایت‌ها دیده می‌شود، صحبت کرد. اسد گفت: مهم‌ترین روشی که می‌توان با آن به ملت سوریه کمک کرد، فشار بر کشورهایی است که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، برای طولانی شدن جنگ می‌کوشند و ملت سوریه را تحریم می‌کنند.

انفجار خودوری بمب‌‌گذاری شده در سومالی
یک خودروی بمب‌‌گذاری شده در نزدیکی فرودگاه موگادیشو منفجر شد که این انفجار تعدادی کشته و مجروح برجا گذاشت. این خودرو مشخصاً در نزدیکی ایست بازرسی امنیتی در خیابان منتهی به فرودگاه پایتخت سومالی منفجر شد. شنبه هفته گذشته نیز در حمله تروریست‌های الشباب به هتلی در شهر بندری «کیسمایو» در جنوب سومالی، دست‌کم ۲۶ نفر کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند. گروه تروریستی الشباب همواره حملات خونینی را در مناطق مختلف سومالی از جمله در موگادیشو، پایتخت این کشور انجام داده و می‌دهد.
 


Page Generated in 0/0065 sec