printlogo


کد خبر: 211815تاریخ: 1398/5/1 00:00
محمدعلی نجفی در آخرین جلسه دادگاه قتل همسرش:
تا حدی می‌پذیرم مقصرم!

گروه اجتماعی: آخرین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران به اتهام قتل «میترا استاد» همسر دومش روز گذشته برگزار شد و نجفی و وکلایش آخرین دفاعیات خود را انجام دادند.
به گزارش «وطن‌امروز»، در جلسه دیروز دادگاه، وکیل نجفی سعی کرد با توجه به گزارش‌های کارشناس اسلحه اینگونه به حضار القا کند که قتل میترا استاد عمدی نبوده و یک حادثه منجر به قتل وی شده است. به همین علت بارها و بارها موضوع کمانه کردن تیری که منجر به قتل همسر دوم نجفی شده را مطرح کرد. همچنین در دادگاه به ابهاماتی مثل وجود چند دکمه مردانه در محل قتل، تعداد تیرهای شلیک‌ شده و نحوه ورود تیر به بدن میترا استاد پاسخ داده شد اما در نهایت نجفی ادعا کرد قتل میترا استاد غیرعمدی بوده است.
قاضی کشکولی در سومین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی به اتهام قتل عمد میترا استاد، همسر دومش در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران، ضمن اعلام رسمیت دادگاه با حضور وکلای اولیای دم و مهیار صفری یکی از اولیای دم، محمدعلی نجفی متهم پرونده و وکلای مدافع وی و نماینده دادستان، عوامل بررسی تحقیق جرم، پزشکی قانونی و پزشکان روانپزشکی اظهار کرد: دادگاه به ارزیابی ایراداتی که توسط وکلای نجفی مطرح شد می‌پردازد تا ابعاد قضیه مشخص شود.
وی افزود:‌ البته ایراداتی که موثر در دادگاه باشد برطرف شده است و ایراداتی وجود دارد که ان‌شاءالله روشن و برطرف می‌شود.
قاضی کشکولی اضافه کرد: بعد از پایان جلسه قبل اظهاراتی از سوی وکلا و سایر اعضایی که به‌نحوی در جریان پرونده بودند مطرح شد که این اظهارات از حیث قضایی فاقد ارزش قضایی است و انتظار می‌رود اظهارنظرها از سوی وکلای طرفین در چارچوب موازین حقوقی باشد.
قاضی کشکولی از نجفی خواست در جایگاه حاضر شود و از او پرسید از ساعت 12 شب گذشته تا زمان وقوع قتل به غیر از شما، مقتوله و فرزند وی، آیا فرد دیگری در منزل شما بود؟
نجفی پاسخ داد: اگر منظورتان از شب قبل از قتل است پاسخ منفی است.
قاضی در ادامه از وی پرسید: با توجه به اینکه یکی از ابهاماتی که وکیل شما مطرح کرده شلیک 9 گلوله یا وجود آثار 9 گلوله در صحنه جرم است، توضیح دهید که چند گلوله شلیک کردید؟
نجفی پاسخ داد: ابتدا فکر می‌کردم 4 گلوله شلیک کردم اما در دادسرا گفتند بعد از شلیک گلوله اول که به بالش و سپس به در کمد برخورد کرده، 4 گلوله دیگر و در مجموع 5 گلوله شلیک شده است و درباره تعداد گلوله‌ها نمی‌توانم اظهارنظر قطعی کنم، زیرا در آن شرایط تعداد گلوله‌ها را متوجه نشدم و بعد متوجه شدم که بعد از گلوله آخر مرحومه دست مرا رها کرد و عقب رفته و داخل وان افتاد. طبق گزارش ماموران ظاهرا 5 گلوله شلیک شده، چون 8 گلوله هم داخل خشاب باقی مانده است.
قاضی از متهم سوال کرد: آیا مرحومه دست شما را گرفته بود؟
نجفی گفت: مرحومه ابتدا دست‌ها را روی شانه من گذاشت و تعادل من به هم خورد، عقب رفتم و یک گلوله شلیک شد که به بالش اصابت کرد و پس از آن به در کمد برخورد کرد و بعد از آن با 2 دست، دست مرا گرفت و چند بار دستم بالا و پایین شد. با توجه به اینکه انگشتم روی ماشه بود، خواستم دستم را رها کنم اما در بی‌تعادلی 3 یا 4 گلوله شلیک شد و شلیک گلوله‌ها در این حالت بود و بعد از گلوله چهارم دست مرا رها کرد و بعد از آن هیچ شلیکی انجام نشد.
در ادامه رسیدگی به این پرونده، قاضی کشکولی از کارشناس بررسی جرم خواست در جایگاه حاضر شود که آقای میرویسی، کارشناس صحنه جرم با حضور در جایگاه گفت: در تاریخ 7 خرداد 98 حدود ساعت 13:45 از ماجرا مطلع شده و ساعت 14:30 به صحنه رسیدیم، صحنه به هم ریخته بود و جسد به صورت درازکش داخل وان حضور داشت که جسد را به داخل اتاق بردیم و در آنجا سوراخ مدور داخل دست و حاشیه سوختگی مشاهده شد اما آثار براده و ذرات دوده مشاهده نشد.
وی افزود: مسجل شد کف دست آثار ورودی و خروجی دارد و همچنین سوراخ ورودی در قفسه سینه مشاهده شد که ابتدا آن را مدور ذکر کردیم، در صحنه جرم به‌خاطر عدم شست‌وشوی جسد و وجود خون روی جسد دقیقا نمی‌توان تشریح را انجام داد، التهاب و کبودی شدید در پهلوی راست جسد وجود داشت که با لمس دست معلوم می‌شد گلوله داخل بدن است و ما با برشی کوچک گلوله را خارج کردیم. میرویسی ادامه داد: ساعت 8 روز بعد جسد در سالن تشریح شسته شد که جراحت روی سینه به ابعاد 5/1 در 2 سانتیمتر بود. در شرح جسد اشاره شد گلوله بعد از ورود به کف دست منجر به خردشدگی استخوان‌های کف دست شده، سپس سوراخ ورودی روی سینه را ایجاد کرده بود. گلوله‌ای که مایل شلیک می‌شود معمولا ایجاد سوراخ بیضوی‌شکل می‌کند که سوراخ قفسه سینه نیز بیضوی شکل بود. در شلیک مستقیم، سوراخ مدور ایجاد می‌شود. قاضی کشکولی در ادامه درباره علت و زمان فوت از آقای میرویسی سوال پرسید که وی پاسخ داد: زمان فوت بین 4 تا 6 ساعت قبل از مشاهده جسد یعنی حدود ساعت 9:30 صبح و فوت در عرض چند ثانیه به علت متلاشی شدن عروق قلب تعیین شد.
پسر میترا استاد: دکمه‌های مورد ادعای وکیل نجفی مربوط به لباس من است
پس از دفاعیات گودرزی، قاضی کشکولی از مهیار صفری، فرزند میترا استاد خواست در جایگاه حاضر شود و از وی پرسید: در صحنه جرم تعدادی دکمه کشف شده که ناشی از پاره شدن پیراهن است، آیا این دکمه‌ها مربوط به شماست که مهیار پاسخ داد: بله! دکمه‌ها متعلق به پیراهن من است، آن لحظه با دیدن جسد مادرم شوکه و عصبی شده و پیراهنم را پاره کردم.
وی افزود: زیر پیراهن تی‌شرت داشتم و با تی‌شرت از خانه خارج شدم.
قاضی کشکولی از مهیار پرسید: آیا شب حادثه و روز حادثه غیر از شما، آقای نجفی و خانم استاد فرد دیگری داخل منزل بود که مهیار پاسخ داد: شب قبل دایی‌ام نزد ما بود اما صبح من، آقای نجفی و مادرم در خانه بودیم.
نیازی به انجام تحقیقات دوباره در قالب هیأت کارشناسی نیست
قاضی کشکولی در ادامه سومین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران به اتهام قتل عمد همسر دومش در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران اظهار کرد: تحقیقات و دلایلی که در این پرونده در مرحله دادسرا انجام شده در چارچوب موازین قانونی بوده و در اکثر موارد مقرون به صحت است و موارد مطرح شده از سوی وکیل متهم اصلا قابل تأثیر در موضوع نیست.
رئیس دادگاه اضافه کرد: بنابراین دادگاه بی‌نیاز از نظریات مجدد کارشناسی در قالب هیأت کارشناسی است و البته اینکه چرا آزمایش گاز آرسنیک و سی‌جی‌آر از دست مقتوله به عمل آمده را نمی‌دانیم.
وی درباره رسیدگی در مرحله دادسرا گفت: قانون اجازه داده بازپرس بدون فوت وقت دلایل را به نفع یا له متهم جمع‌آوری کند و در این پرونده نیز همین اقدام شده است.
در ادامه قاضی کشکولی از محمدعلی نجفی خواست برای ارائه آخرین دفاعیات در جایگاه قرار گیرد.
نجفی: تا یک حدی می‌پذیرم که مقصرم
نجفی اظهار کرد: همان‌طور که قبلا نیز گفته‌ام هدف اصلی‌ام از بیان این مطالب تبیین موضوع و کمک به کشف حقیقت بوده و نه برائت خودم، زیرا تقصیر خودم را تا یک حدی می‌پذیرم و از گناهی که انجام دادم به خدا پناه می‌برم و امیدوارم مورد رحمت الهی قرار گیرم.
شهردار اسبق تهران اضافه کرد: بنده به هیچ عنوان در جریان گزارش کارشناسان اسلحه نبودم و در جلسه دادگاه از آن مطلع شدم، بنابراین اینکه اظهارات من در بیش از 90 درصد با گزارش کارشناسی تطبیق دارد، نشان می‌دهد آنچه اتفاق افتاده را در آن شرایط روحی بیان کرده‌ام.
نجفی افزود: وقتی وارد حمام شدم با مرحومه استاد در حالت سینه به سینه قرار گرفتم و مرحومه تعادلش به هم خورد و مرا به عقب هل داد که بر اثر همین مسأله یک گلوله شلیک شد و بعد از آن نیز دست مرا گرفت و در حالت غیرارادی گلوله‌های دیگر شلیک شد که این نشان می‌دهد قصد و اراده‌ای در شلیک گلوله‌ها نداشته‌ام. همان‌طور که در گزارش‌های کارشناسی نیز آمده است یک گلوله به در کابینت و بقیه گلوله‌ها به دیوار، سقف و خود آن مرحومه اصابت کرده است که نشان می‌دهد در حالت غیرارادی شلیک‌ها انجام شده است.
در پایان نجفی گفت: امیدوارم خداوند گناهان مرا ببخشد و آن مرحومه نیز مورد رحمت واسعه الهی قرار گیرد و به خانواده استاد صبر و اجر عنایت کند و دادگاه را در اتخاذ تصمیم کمک کند.
در پایان دفاعیات نجفی، قاضی کشکولی پایان دادرسی را اعلام کرد و گفت: بزودی رای دادگاه اعلام خواهد شد.
 

برادر میترا استاد: همچنان خواهان قصاص هستیم
برادر میترا استاد گفت: خواسته ما همچنان قصاص نجفی است.پس از پایان جلسه دادگاه، مسعود استاد، برادر میترا استاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا درست است که در قبال اخذ مبلغ میلیاردی قرار است رضایت دهید و اینکه آیا بحث صلح و سازش مطرح است؟ گفت: خیر! اصلا چنین چیزی نیست.
وی بار دیگر بر قصاص متهم پرونده تاکید کرد.


Page Generated in 0/0069 sec