printlogo


کد خبر: 211826تاریخ: 1398/5/2 00:00
اخبار

سفره کارگران بازهم کوچک‌تر شد
تحلیل‌های اقتصادی برگرفته از گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال ۹۶ دستمزد کارگران ۳۷ درصد از حداقل هزینه‌های سبد معیشتی آنها را پوشش می‌داد. فاصله درآمد و هزینه‌ها در سال ۹۷ کاهش یافت اما در سال 98 بار دیگر بیشتر شده است. با تشدید فاصله تورم تا دستمزد در این بازه زمانی، قدرت خرید کارگران به نسبت سال‌های قبل از آن کاهش بیشتری داشته است. فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به افزایش هزینه‌های زندگی کارگران نسبت به اسفند 97 اظهار داشت: میزان سبد حداقلی در اسفند 97 حدود 3 میلیون و 759 هزار و 262 تومان بود اما این سبد به 6 میلیون و 482 هزار و 215 تومان تا پایان اردیبهشت رسیده است. به‌گفته توفیقی، تا پایان اردیبهشت جهش‌هایی در لبنیات، حبوبات و سیب‌زمینی انجام شده که تأثیر مستقیم بر هزینه سبد ‌گذاشته است. وی ادامه داد: در اسفند اعلام کردیم اگر حقوق 100 درصد اضافه شود اما دولت و قوه مقننه نقش حاکمیتی خود را در بازار ایفا نکنند، ما در بازار دچار مشکلات می شویم. توفیقی افزود: هر 3 ضلع مذاکرات مزدی (کارگران، کارفرمایان و دولت) پای رقم سبد معیشت خانوار در اسفند 97 را امضا کردند اما طبق محاسبات تا پایان فروردین 98 بالغ ‌بر 57 درصد افزایش قیمت باعث شد کارگران برای حفظ قدرت خرید خود نیازمند 2 میلیون و 100 هزار تومان مازاد دستمزد باشند. هزینه سبد معاش در پایان فروردین 5 میلیون و 907 هزار و 562 تومان تعیین شد. وی ادامه داد: مقایسه هزینه سبد معیشت فروردین (5 میلیون و 907 هزار و 562 تومان) و اردیبهشت‌ماه (6 میلیون و 482 هزار و 215 تومان) کارگران نشان می‌دهد هزینه اردیبهشت‌ماه کارگران حدود 574 هزار و 653 تومان افزایش یافته است، یعنی کف هزینه‌های خانوار در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین‌ماه 574 هزار تومان متورم شده است.


اظهارنظر عجیب وزیر راه‌وشهرسازی:
نرخ مشاوران املاک معیار ما نیست!
اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره امیدوار‌کننده دانستن افزایش ۳۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در روزهای اخیر واکنش‌های مختلفی را در پی داشته و بسیاری از مردم و کارشناسان در فضای مجازی و رسانه‌ها به این اظهارات انتقاد کردند. در نهایت دیروز وزیر راه‌وشهرسازی اظهاراتی را مطرح کرد که نشان از بی‌اطلاعی او نسبت به وزارتخانه تحت نظرش دارد. محمد اسلامی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت یک مترمربع مسکن، تورم و اجاره‌بها با هم هماهنگ هستند، گفت: آنچه مشاوران املاک مطرح می‌کنند ملاک و معیار اجاره‌بها نیست. وی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش اجاره‌بها و اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه اجاره‌بها ۳۰ درصد افزایش داشته است ولی مردم آن را نمی‌پذیرند، خاطرنشان کرد: آنچه مشاوران املاک مطرح می‌کنند ملاک و معیار اجاره‌بها نیست. ملاک برای ما گزارش‌های معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی است. گزارش‌های ما در این‌باره نشان می‌دهد قیمت یک مترمربع مسکن، تورم و اجاره‌بها با هم هماهنگ بوده است.
بنا بر این گزارش، اساسا آمارها و خروجی موجود در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران تحت نظر وزارت راه‌وشهرسازی بر گرفته از آمار ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به دست آمده که این سامانه هم برگرفته از اطلاعات مویرگی تک‌تک معاملات مشاوران املاک است، این یعنی چه آقای وزیر بخواهد و چه نخواهد آمار موجود در وزارتخانه متبوع او ناشی از نرخ مشاوران املاک است و حداقل تاکنون گریزی برای این موضوع وجود نداشته است، البته پیش از این هم دولت گرانی مسکن را بر گردن فضای مجازی و سایت‌های اشتراک آگهی انداخته و نرخ‌های آن را غیرواقعی خوانده بود. در انتها پیشنهاد می‌شود با توجه به کم‌اطلاعی اعضای هیات دولت در حوزه مسکن و بازتاب منفی اظهارنظر آنها در بین مردم تا اطلاع ثانوی یا حداقل تا زمانی که بازار مسکن پرالتهاب است از سخن گفتن در این‌باره خودداری کنند.


Page Generated in 0/0067 sec