printlogo


کد خبر: 211827تاریخ: 1398/5/2 00:00
اخبار

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس:
طرح تشکیل وزارت بازرگانی  به صحن می‌آید
«طرح تشکیل وزارت بازرگانی توسط برخی نمایندگان تهیه شده که به احتمال فراوان هفته آینده در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد». به گزارش خانه ملت، اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در حاشیه نشست علنی دیروز در نشستی خبری درباره بررسی و تصویب طرح دوفوریتی الزام بانک‌ها و موسسات به حذف سود و جریمه دیرکرد تسهیلات گفت: رئیس بانک مرکزی تأیید می‌کند که برخی محاسبات بانک‌ها غیرقانونی و ربح مرکب است و مراجع و فقها نسبت به این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند. عباسی با تأکید بر اینکه به بنگاه‌ها بر اساس قرارداد اولیه فرصت داده می‌شود وام‌های زیر
2 میلیارد تومان خود را تسویه کنند، تصریح کرد: این قانون شامل افرادی که در گذشته دچار مشکل شدند، می‌شود و در راستای حمایت از واحدهای تولیدی است. وی در زمینه طرح تشکیل وزارت بازرگانی اظهار داشت: سال گذشته دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را ارائه کرد که با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد، برخی نمایندگان دوباره طرحی را درباره تشکیل وزارت بازرگانی آماده کردند که در کمیسیون‌های مربوط مورد بررسی قرار گرفته و هفته آینده به صحن علنی مجلس آورده می‌شود. وی با بیان اینکه سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت از 14میلیارد دلار در نظر گرفته شده برای واردات کالاهای اساسی 6 درصد بود، تصریح کرد: عمده ارز اختصاص یافته به واردات کالای اساسی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت، امیدواریم چالش‌های موجود در مهار تورم و تولید محصولات زراعی و گوشت و مرغ با تشکیل وزارت بازرگانی برطرف شود.
بازگشت بازرگانی دولتی به وزارت صمت!
در همین حال مدیر روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر از بازگشت این شرکت از وزارت جهادکشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت داد. وی اظهار داشت‌: در جریان این انتقال به وزارت صمت قرار داریم اما این مهم هنوز به این شرکت ابلاغ نشده است. شرکت بازرگانی دولتی مسؤولیت تامین و خرید تضمینی کالاهای اساسی از جمله گندم را بر عهده دارد. بنا بر این گزارش، وزارت جهاد کشاورزی در حال انتقال اختیارات قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی (فعالیت‌های بخش بازرگانی کشاورزی) به وزارت صمت است و در این راستا حتی قرار بود 2 شرکت مهم بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت صمت بروند اما بر اساس رایزنی‌های انجام شده، انتقال شرکت پشتیبانی امور دام منتفی اما شرکت بازرگانی دولتی ایران منتقل می‌شود.


رکورد مصرف برق شکسته شد
دوشنبه گذشته پیک مصرف برق به عدد
۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسید تا بر این اساس رکورد جدیدی در مصرف برق کشور به ثبت برسد. به گزارش تسنیم، مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این‌باره گفت: مصرف برق در این روز حدود یکهزار و 200 مگاوات نسبت به روز یکشنبه افزایش پیدا کرده است. وی با تاکید بر اینکه در 4 دهه اخیر پیک مصرف برق همواره رشد  7 درصدی داشته است، گفت: در تابستان 98 همکاری و مدیریت مصرف همه بخش‌های خانگی، صنعت، تجاری و کشاورزی در ساعات اوج مصرف سبب شده مصرف پیک امسال نسبت به سال 97 فقط یک درصد افزایش یابد که تاثیر زیادی بر اقتصاد ملی دارد. رجبی‌مشهدی ادامه داد: روز دوشنبه مبادلات برق کشور در زمان پیک حدود یکهزار و 334 مگاوات بوده که از این میزان یکهزار و 264 مگاوات مربوط به صادرات و 70 مگاوات مربوط به واردات برق بوده است. همچنین میزان ذخیره نیروگاه‌ها در این روز به 775 مگاوات و مصرف برق صنایع نیز به 3 هزار و 961 مگاوات رسیده بود. وی یادآور شد: پیش از این بیشترین میزان مصرف برق کشور مربوط به 20 تیر 97 با رقمی در حدود 57 هزار و 97 مگاوات بوده است.


Page Generated in 0/0063 sec