printlogo


کد خبر: 211851تاریخ: 1398/5/3 00:00
اظهارنظر رئیس‌جمهور درباره توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروی دریایی سپاه:
دقیق و حرفه‌ای بود

5 روز پس از اقدام قاطع سپاه در توقیف نفتکش انگلیسی «اسپینا ایمپرو» و در شرایطی که واکنش‌های بین‌المللی به این موضوع همچنان ادامه دارد، حسن روحانی در اظهاراتی ضمن تجلیل از این اقدام سپاه، آن را دقیق و حرفه‌ای توصیف کرد.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، اقدام چند هفته قبل انگلیس در توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق با واکنش‌های گسترده و متعددی از سوی مقامات کشورمان روبه‌رو شد. از آن میان، اظهارات رئیس‌جمهور و انتقاد او از انگلیس بود که با تعابیری چون احمقانه همراه شد. روحانی در این باره و در جلسه هیات دولت با بیان اینکه اقدام انگلیسی‌ها کاری بسیار سخیف، غلط و اشتباه بود و به زیان آنهاست، گفته بود: همه باید تلاش کنیم در سطح جهان، خطوط کشتیرانی از امنیت کامل برخوردار باشد و به انگلیسی‌ها گوشزد می‌کنم که شما آغازگر ناامنی در دریاها هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد. حالا و با توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروی دریایی سپاه که به دلایل قانونی و تخلفات متعدد این نفتکش انجام شد، حسن روحانی بار دیگر موضوع «امنیت آبراه‌های جهان» را پیش کشید. وی دیروز در جلسه هیات دولت با تأکید بر اینکه امنیت خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز برای ایران بسیار حائز اهمیت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار حفظ امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز برای امنیت سایر آبراه‌های جهان از جمله باب‌المندب و اقیانوس هند تلاش می‌کند. رئیس جمهور تصریح کرد: تنگه هرمز از موقعیت بسیار مهمی برخوردار است و نه جای شوخی است و نه جای اینکه کشوری بخواهد مقررات بین‌المللی را در آن نادیده گرفته و برخلاف جهت و بی‌توجه به هشدارهای سپاه پاسداران که مسؤولیت امنیت تنگه هرمز را برعهده دارد، وارد این تنگه شود. روحانی اضافه کرد: مسؤولیت اصلی حفاظت از تنگه هرمز و خلیج‌فارس، عمدتاً بر عهده ایران و کشورهای همجوار است و ارتباطی به دیگران ندارد و ملت ایران همواره حافظ خلیج‌فارس بوده است. رئیس‌جمهور با تجلیل از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران در متوقف کردن کشتی متخلف انگلیسی، اظهار داشت: سپاه پاسداران شجاعانه و با قدرت کشتی متخلف انگلیسی را توقیف کرد، چرا که از همه دستورات و هشدارها سر باز‌ زده بود و کار بسیار دقیق، حرفه‌ای و درستی در این زمینه انجام داده است و معتقدم همه دنیا باید از سپاه پاسداران به خاطر امنیت خلیج‌فارس سپاسگزار باشند.
سرنگونی پهپاد آمریکایی هم حرفه‌ای بود
روحانی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم کسی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز بی‌نظمی کند، ما در عین حال به دنبال تنش و برخورد نظامی نیستیم و اقداماتی که تاکنون انجام داده‌ایم متناسب با تخلفات طرف مقابل بوده است، همچنان که در سرنگونی پهپاد متجاوز نیز واکنش انجام‌شده دقیق و حرفه‌ای بود و چنانچه باز هم تجاوزی به حریم کشورمان انجام شود، دومرتبه همان پاسخ را در شرایط لازم خواهیم داد.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه دنبال تنش و درگیری نبوده است، تصریح کرد: دنبال ادامه تنش با برخی کشورهای اروپایی نیستیم و چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل‌الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد. روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کاهش تعهدات برجامی کشورمان با کاهش قیمت ارز و کالا در داخل همراه بوده و آن را به فال نیک می‌گیریم، گفت: امروز شاهد آرامش بیشتر در بازار، اقتدار روزافزون ایران عزیز و روحیه بالاتر و بانشاط‌تر ملت ایران هستیم. البته ملت ایران در همه صحنه‌ها حضور فعال و مؤثری داشته و در یک‌سال اخیر با وجود سختی‌ها، همکاری و مقاومت بیشتری نشان داده که بسیار ارزشمند است.
هشدار پیرامون گام سوم هسته‌ای
اظهارنظر پیرامون کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در گام‌های اول و دوم محور دیگر سخنان دیروز روحانی بود و اینکه چنانچه کشورهای طرف برجام به تعهدات خود عمل نکنند، ایران گام سوم خود در این موضوع را عملیاتی خواهد کرد. روحانی با بیان اینکه پس از خروج آمریکا از برجام فرصتی به دنیا دادیم تا 2 طرف بتوانند به تعهدات خود عمل کرده و طرف مقابل بتواند خلأ خروج آمریکا را پرکند، اظهار داشت: پس از خروج آمریکا از برجام یک سال صبر کردیم که بسیار راهبردی و تاریخی بود، البته باید توجه داشت که در این یک‌سال به اندازه‌ای که نیاز داشتیم، می‌توانستیم نفت بفروشیم. اینکه عده‌ای مطرح می‌کنند چه لزومی داشت که یک‌سال برای نشان دادن واکنش علیه اقدام آمریکا صرف شود، ظاهراً حافظه تاریخی ضعیفی دارند. روحانی اضافه کرد: تا زمانی که با وجود خروج آمریکا می‌توانستیم به اندازه نیاز خود نفت بفروشیم، به صورت کج‌دار و مریز با موضوع خروج آمریکا از برجام برخورد کردیم اما از وقتی که به‌طور کامل برای تحریم نفت ایران وارد عمل شدند بی‌تردید شرایط جدیدی نیز پیش آمد، لذا شرایط اردیبهشت سال 98 با اردیبهشت سال 97، متفاوت شد و با توجه به شرایط جدید تصمیمات قاطعی را درباره کاهش تعهدات اتخاذ کرده و فرصت‌های 60 روزه‌ای برای انجام تعهدات به طرفین اعلام کردیم. وی خاطرنشان کرد: در فرصت 60 روزه اول اگرچه طرف مقابل تحرکاتی انجام داد اما از نظر ما اقدام آنها به اندازه کافی نبود، لذا بعد از آن از 2 تعهد دیگر خارج شدیم. در این فرصت تلاش‌ها و پیشنهادهای زیادی از طرف کشورهای مختلف مطرح و انجام شده است تا کاهش تعهدات خود را متوقف کنیم و آنها نیز در مقابل اقداماتی انجام دهند اما پیشنهادات آنها از نظر ما متعادل و متوازن نبود و بدون تردید اگر اقدامات‌شان متعادل بود آن را می‌پذیرفتیم. روحانی افزود: همچنان که بارها تأکید کرده‌ایم کاهش تعهدات کشورمان موقت است و چنانچه آنها به تعهدات خود به طور کامل عمل کنند، قابلیت بازگشت به شرایط قبل از کاهش تعهدات‌مان‌ را داریم و چنانچه طرف مقابل اقدامات درست و متعادلی انجام دهد و آتش‌بس در جنگ اقتصادی حاصل شود، فرصتی ایجاد خواهد شد که با یکدیگر سخن گفته و به نتیجه برسیم و البته در این زمینه کشورهایی هم واسطه‌ هستند و مکاتبات و تماس‌هایی در حال انجام است و همه بدانند که هرگز فرصت مذاکره را از دست نخواهیم داد. وی گفت: با کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان مکاتبه و تماس داریم اما تا امروز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، چرا که پیشنهادهایی که داشتند متعادل نبوده است ولی ما همچنان روند فعالیت‌های سیاسی را ادامه خواهیم داد و چنانچه به نتیجه نرسیم و فرصت 60 روزه دوم هم به پایان برسد، حتماً گام سوم را نیز برمی‌داریم. رئیس‌جمهور خطاب به مردم ایران گفت: همه مردم عزیز کشورمان بدانند ما اهل لجبازی و دنبال جنگ و تنش نیستیم اما در عین حال حاضر نیستیم زیر حرف زور برویم و در برابر قلدری تسلیم شویم.
دستور رهبر انقلاب برای تنظیم بازار و رفاه بیشتر مردم
رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت از دستور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره تنظیم بازار خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در بخشی از سخنان خود در نشست چهارشنبه هیأت دولت پس از تشریح اقدامات دولت در زمینه تنظیم بازار گفت: رهبر معظم انقلاب دستور دادند که درباره تنظیم بازار تلاش مجدانه‌ای صورت بگیرد که قطعاً این کار نیز انجام خواهد شد تا شاهد رفاه بیشتر مردم باشیم.
 

درخواست انگلیسی‌ها برای رفع توقیف نفتکش متخلف
رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: کشوری که زمانی در ایران وزیر و وکیل تعیین می‌کرد، کارش به جایی رسیده که واسطه می‌فرستد و خواهش می‌کند کشتی را آزاد کنید. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه عملکرد چندساله آقای سعیدی‌کیا نشانگر فعالیت مستمر و مفید در این حوزه به نفع مستضعفان و محرومان بوده است، گفت: روز گذشته لیستی از خدمات ارزشمند صورت گرفته در بنیاد مستضعفان را به من ارائه دادند که در آن ۲۱ عنوان خدمت ثبت شده و این نشانگر عملکرد خوب بنیاد در طول این سال‌ها است. وی با بیان اینکه ۸۲ هزار سند املاک علوی در ۱۶ استان به مساحت ۲۶۷ میلیون مترمربع و به ارزش هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان اهدا شده است، اظهار کرد: ارائه این اسناد برای ما یک سوال ایجاد می‌کند که تا به امروز این ثروت انباشته کجا بوده است. گلپایگانی در پاسخ به این سوال گفت: عمده ثروت املاکی بوده که رضاخان  با غصب زمین کشاورزان و محرومان در منطقه شمال به زور تصاحب کرده بود.  رضاخان جنون تملک ملک داشت به طوری که هر جا باغ یا زمین زراعتی جلب توجه می‌کرد با عوامل خودفروخته صاحب زمین را مجبور می‌کرد زمین را اهدا کند. وی با اشاره به اینکه ثرو‌ت‌های انباشته شده خاندان پهلوی خوشبختانه به برکت نظام اسلامی مجددا به خانواده‌های حق‌دار برگشت و ۸۲ هزار سند به خانواده‌های محروم بویژه در مناطق شمالی اهدا شد، اظهار کرد: اسناد زمین‌ها و واحد‌های مسکونی دوباره بازگردانده شد. رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب همچنین با تاکید بر اینکه در وجود مقام معظم رهبری ذره‌ای ترس وجود ندارد، گفت: کشوری که زمانی در ایران وزیر و وکیل تعیین می‌کرد، کارش به جایی رسیده که واسطه می‌فرستد و خواهش می‌کند کشتی را
 آزاد کنید.
 


Page Generated in 0/0064 sec