printlogo


کد خبر: 211854تاریخ: 1398/5/3 00:00
نخست وزیری جانسون در انگلیس پس لرزه های زیادی داشت
بوریس چرک در باکینگهام

پس‌لرزه‌های انتخاب بدل ترامپ به نخست‌وزیری انگلیس ادامه دارد. فردای رأی‌گیری نهایی در کنگره  ۱۶۰ هزار نفری حزب محافظه‌کار که بوریس جانسون  در آن با کسب ۹۲ هزار و ۱۵۳ رأی در مقابل جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس به برتری رسید و به رهبر حزب و نخست‌وزیر جدید بدل شد، موج استعفا از کابینه آغاز شد.
دیروز در واپسین ساعات صدارت ترزا می ‌بر کابینه و پیش از آنکه او استعفانامه‌اش را به طور رسمی به ملکه الیزابت دوم تحویل دهد، وزیر دارایی دولت او که مهم‌ترین پست کابینه پس از نخست‌وزیر محسوب می‌شود استعفا کرد.
هاموند که زمانی مدعی رهبری ‌توری‌ها (محافظه‌کاران) بود، دلیل کناره‌گیری خود را اختلافاتش با جانسون اعلام کرد.
شلخته‌ترین و نامتعارف‌ترین نخست‌وزیر دوران معاصر بریتانیا دیشب بلافاصله پس از خروج می، وارد کاخ باکینگهام شد تا دستور تشکیل دولت جدید را بگیرد.
در همین حال مخالفان بوریس جانسون که از روز دوشنبه اعتراضات خود را به نامزدی او برای تصدی نخست‌وزیری آغاز کرده بودند، همزمان با حرکت او به سمت کاخ ملکه، مقابل خانه شماره 10 خیابان داونینگ، خانه نخست‌وزیری دست به تظاهرات زدند. در همین حال اختلاف موضعی آشکار میان اتحادیه اروپایی و ترکیه در واکنش به صدارت «بوریس چرک» دیده می‌شود. اتحادیه اروپایی ساعاتی پس از نخستین توئیت جانسون به عنوان نخست‌وزیر انگلیس که جنجال زیادی به پا کرد و از خروج از اتحادیه «با توافق یا بدون توافق» و «به قیمت مرگ و زندگی» خبر داد، به او هشدار داد هیچ‌گونه مذاکره مجددی بر سر مفاد بریگزیت بین بروکسل و لندن وجود نخواهد داشت.
حتی با اینکه رئیس‌جمهور فرانسه به همراه رئیس کمیسیون اروپا و سایر مقام‌های اصلی اتحادیه آمادگی خود را برای همکاری با «ترامپ انگلیسی» اعلام کرده‌اند اما جانسون از نخستین روز رسمی نخست‌وزیری‌اش به وضوح با علامت‌های منفی از پاریس و بروکسل مواجه شده است.
حالا جانسون تنها 3 ماه فرصت دارد بریگزیت را اجرایی کند، در حالی که از یک سو، «فرانس تیمرمن» معاون کمیسیون اروپا هشدار داده اتحادیه با هر گونه تغییر در توافقنامه بریگزیت مخالفت خواهد کرد و از سوی دیگر در وست مینستر، ائتلاف مخالفانش متشکل از حزب کارگر و حزب ملی اسکاتند با اکثریتی نسبی آماده‌اند هر گونه طرح جدید او برای بریگزیت را به شکست بکشانند. در این میان جانسون شاید تنها یک دلخوشی داشته باشد؛ او که تبار چرکسی - اقلیتی از مردم قفقاز و آناتولی- دارد، از بدو ورود به خانه شماره 10، مورد استقبال حزب حاکم ترکیه، بویژه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفته و مطبوعات ترک هم ابراز خوشحالی کرده‌اند که نخست‌وزیر جدید انگلیس ریشه‌اش به دوران عثمانی بازمی‌گردد. روس‌ها هم شاید از یک رئیس دولت ضعیف در لندن که نامش روسی و تبارش به چرکس‌های ماورای قفقاز بازمی‌گردد استقبال کنند و صد البته که ترامپ از به قدرت رسیدن بدل ابله و جنجالی خود در لندن خوشحال است، چرا که دیگر در این زمینه در جهان سیاست انگشت‌نما نیست.


Page Generated in 0/0060 sec