printlogo


کد خبر: 211855تاریخ: 1398/5/3 00:00
اطلاعیه چند باره شرکت پالایش و پخش و توصیه به استفاده از کارت هوشمند خودروها نشان از عزم جدی برای احیای کارت سوخت دارد
کارت نسوخت

گروه اقتصادی: بسیاری از دارندگان خودرو کارت سوخت خود را گم‌کرده‌اند یا اینکه کارت سوخت‌شان مشکل فنی دارد اما هیچ اقدامی نمی‌کنند، به همین علت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه بخشنامه‌های پرشمار خود به دارندگان خودرو باز هم توصیه کرد برای رفع مشکل از کارت سوخت خود استفاده کنند.
به گزارش «وطن‌امروز»، بسیاری از کارت‌های سوختی که مالکان خودروها در اختیار دارند، به علت عدم استفاده در مدت زمان طولانی مشکل فنی دارد یا اینکه رمز 4 رقمی آن را فراموش کرده‌اند اما هنوز برای رفع آن اقدام نکرده‌اند یا اینکه فکرش را هم نمی‌کنند که واقعا مشکلی دارد.
به همین علت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای از دارندگان کارت‌های هوشمند سوخت درخواست کرد در ۱۰ روز آینده حداقل یک‌ بار از طریق کارت سوخت شخصی خود، سوخت‌گیری کنند.
در متن این اطلاعیه آمده است: «با توجه به اجرای مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی برای الزامی شدن عرضه بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی از بیستم مردادماه امسال، لازم است مالکان خودرو و موتوسیکلت که دارای کارت هوشمند سوخت شخصی هستند، به منظور شناسایی مشکلات احتمالی و کسب اطمینان خاطر از صحت عملکرد کارت سوخت، ظرف ۱۰ روز آینده حداقل یک نوبت سوخت‌گیری از طریق کارت‌های سوخت شخصی خود انجام دهند و در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی، موارد را به سامانه ۰۹۶۲۷ اطلاع دهند».
طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی قرار است از بیستم مردادماه ابتدا در کلانشهرهای تهران، کرج، تبریز و اصفهان، و سپس در سایر شهرهای ایران اجرا شود.
بزرگ‌ترین سوال به‌وجود آمده این است که از 20 مرداد تکلیف کسی که کارت سوخت خود را همراه نداشته باشد و بخواهد سوخت‌گیری کند چه خواهد شد؟
بیژن زنگنه، وزیر نفت در این‌باره گفت: «بتدریج این روند کامل می‌شود؛ با این حال برای افرادی که موفق به دریافت کارت سوخت نشده‌‌‌‌اند، همچنان کارت جایگاه‌داران فعال می‌ماند. افرادی که برای کارت سوخت اقدام کرده‌‌‌‌اند، اطلاعات‌شان موجود است و کارت سوخت آنها به آدرس اعلام شده ارسال و همانجا هزینه دریافت می‌شود. در این مرحله خبری از سهمیه‌‌‌بندی بنزین نیست و بیشتر به دنبال ساماندهی مصرف هستیم».
امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا در گفت‌وگو با صداوسیما درباره نحوه عمل سوخت‌‌‌گیری با کارت سوخت گفت: در ابتدای اجرای این طرح، امکان عرضه سوخت با کارت جایگاه‌دار برای کسانی که هنوز کارت سوخت ثبت‌نام نکرده‌‌اند یا کارت سوخت را همراه ندارند، وجود دارد اما با اعمال محدودیت در کمیت بنزین؛ به طوری که برای مثال به جای ۶۰ لیتر، ۳۰ لیتر سوخت به راننده عرضه می‌شود و به مرور این محدودیت بیشتر می‌شود تا اینکه همه کارت سوخت‌شان را تهیه یا فعال و از آن استفاده کنند.
وکیل‌زاده با اشاره به اینکه رمز اولیه کارت‌های سوخت ۴ رقم آخر شماره ملی فرد صاحب کارت است، تصریح کرد: اگر کسی رمز کارت سوخت را فراموش کرده باشد، می‌تواند با مراجعه به سایت شرکت ملی پخش یا از طریق تماس با شماره ۰۹۶۲۷ راهنمایی‌‌های لازم را برای دریافت آدرس مراکز رمزگشایی کارت سوخت دریافت کند.
به گفته وی، عده‌ای از شهروندان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبت‌نام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰
 با در دست داشتن مدارک، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.
این مقام مسؤول درباره زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح، گفت: سامانه هوشمند سوخت هیچ‌گاه جمع‌آوری نشد و نرم‌‌‌‌افزار و سخت‌‌‌‌افزار آن در جایگاه‌‌های سوخت با بازدید‌‌های انجام شده توسط کارشناسان آماده کار است و هیچ مشکلی در جایگاه‌ها وجود ندارد.
مقررات کارت سوخت
دولتی که با عملکرد خود کارت سوخت را عملا از چرخه خارج کرد، حالا با دیدن مضرات فراوان عدم استفاده از آن، درصدد احیای کارت سوخت برآمده است. خیلی‌ها از قوانین کارت سوخت اطلاعی ندارند اما همین کارت هوشمندی که قرار است بزودی دوباره فراگیر شود، دارای قوانین حقوقی قابل توجه است.
در این‌باره ایسنا گزارش داده که بر اساس آیین‌نامه‌ای که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منتشر شده، جعل، دستکاری، مخدوش کردن لاشه (بدنه و تراشه الکترونیکی) کارت‌های هوشمند سوخت به صورت دستی یا از طریق ابزارهای الکترونیکی یا نرم‌افزاری و استفاده در مجاری عرضه توسط عوامل جایگاه تخلف محسوب و معادل لیتراژ سوءاستفاده شده به یک برابر نرخ فوب، غرامت محاسبه و اخذ می‌شود.
از سوی دیگر در صورتی که تغییرات یادشده منجر به ورود خسارت به تجهیزات منصوبه سامانه هوشمند سوخت در مجاری عرضه شود، ضمن اخذ غرامت، خسارت وارده به تجهیزات به قیمت روز نیز از مجاری عرضه اخذ خواهد شد. همچنین  واگذاری کارت هوشمند سوخت به اشخاص ثالث که منجر به استفاده خارج از مقررات شده باشد، ممنوع است که ضمن مسدودی VIN کارت، در صورتی که در لیست سیاه نباشد، غرامت به میزان لیتراژ سوءاستفاده شده از تاریخ کشف کارت به صورت ممتد در همان نقطه عرضه تا حداکثر 3 ماه قبل (با توجه به شرایط و قرائن) به یک برابر نرخ فوب از متخلفان گرفته می‌شود.
بنا بر اعلام شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، اگر کارت در لیست سیاه قرار گرفته باشد، به میزان لیتراژ سوءاستفاده شده از زمان قرار گرفتن در لیست سیاه، تا تاریخ کشف تخلف به یک برابر نرخ فوب غرامت از متخلف اخذ می‌شود.
همچنین کشف هرگونه کارت هوشمند سوخت به غیر از کارت‌های مربوط به جایگاه و خرید و فروش کارت و سهمیه آن توسط عوامل جایگاه در مجاری عرضه و احراز تخلف توسط کمیته منطقه، در صورتی که کارت‌ها در لیست سیاه نباشد، علاوه‌ بر مبلغ ۵ میلیون ریال به ازای هر کارت مکشوفه، به میزان لیتراژ مورد سوءاستفاده به‌صورت ممتد در همان نقطه عرضه در مرتبه اول فوب و در مرتبه‌های بعدی به ترتیب یک برابر به مرتبه قبلی اضافه و از متخلف غرامت اخذ می‌شود.


Page Generated in 0/0063 sec