printlogo


کد خبر: 211866تاریخ: 1398/5/3 00:00
روز مردودی وزیر ارتباطات در موضوع شبکه ملی اطلاعات و فیلترشکن‌ها
2 کارت زرد کمیسیون ها برای آذری‌جهرمی

گروه اقتصادی: طراحان سوال از محمدجواد آذری‌جهرمی از پاسخ‌های وی درباره استفاده از زیرساخت‌های داخلی برای ارائه فیلترشکن، ایجاد شبکه ملی اطلاعات و نابسامانی‌های فضای مجازی قانع نشدند. به گزارش «وطن‌امروز»، محمدجواد آذری‌جهرمی دیروز برای پاسخ به سوالات نمایندگان
2 کمیسیون صنایع و معادن و امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی حاضر شد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در تشریح نشست این کمیسیون گفت: جلسه با حضور آذری‌جهرمی و با هدف پاسخ به سوالاتی درباره عدم انجام وظیفه وزارت ارتباطات در احراز هویت افراد در اینترنت، ساماندهی فیلترشکن‌ها و قطع سیمکارت‌های مجعول تشکیل شد. سیدحسین نقوی‌حسینی ادامه داد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیح این سوال که کسانی که فیلترشکن می‌فروشند و هیچ اتفاقی هم برای آنها پیش نمی‌آید، از زیرساخت‌های همین کشور استفاده می‌کنند اما چرا طبق قانون فروش فیلترشکن جرم محسوب نمی‌شود، گفت این موضوعات باید در مرکز ملی فضای مجازی حل‌وفصل شود. وی یادآور شد: آذری‌جهرمی در ادامه توضیحات خود گفت که «قبلا سیمکارت‌های مجعول بسیار زیاد بود. ما 17 میلیون سیمکارت مجعول را قطع کردیم و فروش سیمکارت هم کاملا قانونی شد ولی وجود سیمکارت جعلی را رد نمی‌کنیم. یکی از عوامل آن هم خرید توسط اتباع خارجی است». وی خاطرنشان کرد: در نهایت نماینده طراح سوال از پاسخ وزیر قانع نشد.
 کمیسیون صنایع هم قانع نشد
همچنین نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره جلسه این کمیسیون با آذری‌جهرمی گفت: ۳ سوال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد که نمایندگان سوال‌کننده از جواب‌های آذری‌جهرمی قانع نشدند و یک ماه به وی برای ارائه گزارش‌های لازم مهلت دادند. رضا علیزاده گفت: سوالاتی درباره شبکه ملی اطلاعات مطرح شد که مشخص شد این اتفاق در گرو همکاری وزارتخانه‌های مختلف است، به همین دلیل مقرر شد جلسه‌ای با حضور وزارتخانه‌های مسؤول در کمیسیون صنایع و معادن با موضوع نحوه اجرای شبکه ملی اطلاعات برگزار شود. وی گفت: سوالات دیگر درباره بداخلاقی‎‌های فضای مجازی و حواشی آن بود که مقرر شد نمایندگان مهلتی برای پاسخ به وزیر ارتباطات بدهند.
اختیارات وزارت در سطح انتظارات نیست
وزیر ارتباطات پس از این جلسات خود در مجلس گفت: شبکه ملی اطلاعات در 3 لایه دسته‌بندی شده؛ زیرساخت، خدمات و محتوا. درباره لایه زیرساخت سندی برای ارزیابی اقدامات انجام شده وجود دارد که گزارش آن به مرکز ملی فضای مجازی ارائه شده است. وی افزود: از آنجا که ابعاد خدمات، زیرساخت و محتوا در شبکه ملی اطلاعات مشخص نیست، همه افراد اجرایی شدن این شبکه را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطالبه می‌کنند. ما خوشحالیم که مطالبات از وزارت ارتباطات بالاست اما باید اختیارات متناسب نیز داشته باشیم. آذری‌جهرمی اظهار کرد: در 18 ماهی که اجرای شبکه ملی اطلاعات پیگیری شد، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به دست آمد، البته ما منتظر ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی نیز هستیم، چرا که به صورت مکتوب تاکنون نتیجه‌ای به ما اعلام نشده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت با ایجاد دیتاسنتر، تنظیمات IP  و شبکه مخابراتی، فرهنگ درست شود، تصریح کرد: دستگاه‌های مسؤول در بخش محتوا باید گزارش اقدامات انجام شده را ارائه دهند. وی با اشاره به اینکه نباید اگر جرمی در فضای مجازی اتفاق می‌افتد وزیر ارتباطات را مسؤول برخورد با آن بدانیم، بیان کرد: مسؤولیت تمام دستگاه‌ها در لایه خدمات باید مشخص شود که براساس تدبیر مقام معظم رهبری، شورای فضای مجازی باید سند این وظایف را تدوین کند. وی درباره فرآیند الکترونیکی شدن انتخابات هم گفت: در فرآیند الکترونیکی شدن انتخابات، مسؤولیت چندانی جز تهیه زیرساخت‌های ارتباطی برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، بخشی که برعهده ما بود نیز تاکنون اجرایی شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: آنچه وزارت کشور از ما درباره فرآیند الکترونیکی شدن انتخابات درخواست کرده، آماده شده است.
 


Page Generated in 0/0130 sec