printlogo


کد خبر: 211886تاریخ: 1398/5/3 00:00
اخبار

قطعنامه ممنوعیت فعالیت جنبش جهانی تحریم اسرائیل در خانه نمایندگان کنگره تصویب شد
خط و نشان آیپک برای ایلهان
تنها 4 روز پس از ارائه قطعنامه ضد اسرائیلی 496 به خانه نمایندگان ایالات متحده، لابی صهیونیستی آمریکا گوی سبقت را ربود و با اعمال نفوذ در میان اکثر نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور برای منع فعالیت جنبش جهانی «بی‌دی‌اس» (مخفف بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل) درخاک این کشور را از تصویب مجلس پایین‌دستی کنگره گذراند.
شنبه گذشته «ایلهان عمر» تنها نماینده محجبه و سومالیایی‌تبار کنگره با حمایت 2 همتای دموکرات دیگرش، «رشیده طالب» و «جان لویس» پیش‌‌‌‌‌‌‌‌نویس لایحه‌ای را به خانه نمایندگان آمریکا ارائه داد که اگرچه در آن نامی از رژیم اسرائیل یا جنبش‌‌های حامی فلسطینیان نظیر جنبش «بایکوت» برده نشده بود اما این حق را برای شهروندان آمریکایی قائل می‌شد که دولت‌‌های خارجی را به‌خاطر نقض متمم اول قانون اساسی ایالات متحده مورد تحریم قرار دهند.
دولت ترامپ و لابی آیپک، نماینده مردم مینه‌سوتا را به‌خاطر فعالیت‌‌‌هایی از این دست و مطرح کردن موضوع «غاصب بودن اسرائیل» در مجامع سیاسی آمریکا، «ضدیهود» خوانده‌‌‌اند. در همین راستا لابی صهیونیستی به صورت اختصاصی درصدد منع هر گونه بایکوت یا تحریم علیه رژیم اسرائیل برآمده و بامداد دیروز به وقت واشنگتن به بهانه جلوگیری از مشروعیت‌زدایی از رژیم تل‌آویو، قطعنامه‌ای در جهت جلوگیری از فعالیت‌‌های جنبش جهانی تحریم اسرائیل تصویب شد. به گزارش هیل، ارگان کنگره، این طرح با 398 رأی موافق و 17 رأی مخالف به تصویب خانه نمایندگان رسید که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار حزب دموکرات قرار دارد. این قطعنامه اسفندماه پارسال و به دنبال افشاگری‌‌های خانم عمر، نماینده مسلمان و محجبه آفریقایی‌تبار در بهمن‌ماه علیه نفوذ لابی موسوم به «کمیته امور آمریکا- اسرائیل»  (آیپک) در صحنه سیاست این کشور ارائه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ افشاگری‌‌‌هایی که باعث شد او  به هدف حملات گسترده رسانه‌ها و سیاستمداران جریان اصلی آمریکا تبدیل شد.
عمر پیش از آن هم به دلیل حمایت از کارزار بین‌المللی موسوم به «بی‌‌دی‌اس» یا «بایکوت اسرائیل» از سوی لابی‌های صهیونیستی و کاخ سفید تحت فشار بود. اوج جنجال افشاگری‌‌های او علیه نفوذ صهیونیست‌ها زمانی بود که  «گلن گرینوالد» روزنامه‌نگار تحقیقی یهودی در توئیتی به طور سرگشاده پرسید چرا عمر و دیگر نماینده زن مسلمان کنگره، رشیده طالب به دلیل انتقاد از اسرائیل مورد حمله اعضای کنگره قرار گرفته‌اند؟ نماینده مردم مینه‌سوتا در پاسخ به این سوال، در توئیتی که اشاره تلویحی به صهیونیست‌هاست، نوشت: «همه‌اش به‌خاطر بنجامین‌هاست پسر».
پس از آن «باتیا اونگار سارگون» از دبیران نشریه صهیونیستی «فوروارد» در واکنش به این توئیت به انتقاد از عمر پرداخت و از او پرسید فکر می‌کند چه کسی سیاستمداران آمریکایی را حمایت مالی می‌کند؟ عمر بار دیگر با صراحت پاسخ داد: «آیپک».
با وجود آنکه حمایت آیپک و دیگر بنیادهای صهیونیستی از سیاستمداران آمریکایی بر کسی پوشیده نیست و حتی بخشی از مبالغ پرداختی به نامزدهای ریاست‌جمهوری و کنگره به صورت عمومی اعلام می‌شود اما خفقانی که صهیونیست‌ها در دهه‌‌های اخیر بر فضای سیاسی واشنگتن حاکم کرده‌‌اند، چنان سنگین بوده که اشاره رسمی یک عضو کنگره به این موضوع نوعی تابوشکنی محسوب می‌شود. به همین دلیل توئیت‌‌های صریح خانم عمر با سیلی از واکنش‌های رسانه‌ها و سیاستمداران حامی اسرائیل مواجه شد و طبق معمول رویه تخریبگرانه این جریان‌ها به او انگ «آنتی‌سمیتیسم» یا همان «یهودستیزی» زده شد. فشارها علیه نخستین و تنها نماینده محجبه کنگره تا آنجا ادامه یافت که حتی دونالد ترامپ  خواستار استعفای او شد و عمر به دلیل فشارها مجبور شده بابت مواضعش عذرخواهی کند اما او این هفته با ارائه قطعنامه ضد اسرائیلی 496 ثابت کرد به این سادگی‌ها میدان را ترک نخواهد کرد و مطالبه‌ای عمومی در جامعه آمریکا پشت سر حرف‌هایش وجود دارد.
 


Page Generated in 0/0063 sec